Strona 1 z 1

Jak się ma napięcie do prądu w sterownik

: 10 mar 2009, 16:31
autor: kubusek32
Witam, szukam odpowiedniego (alternatywnego) rozwiązania do drogich zasilaczy i traffa z akcesoria.cnc.info. Proszę powiedzcie mi jak to jest, po co do sterownika mam dostarczyć 40V skoro silnik (3,2 Nm 4A) ma napięcie 2,9 V, Czy chodzi tylko o układ czopera który będzie (zwiększając napięcie) powodował szybszy wzrost prądu ? Jeżeli tak to co się stanie jeśli podłącze zasilacz np. 12V o wydajności 10A

: 10 mar 2009, 17:59
autor: diodas1
Masz rację, chodzi o możliwość szybszego narostu prądu w silniku czyli w efekcie o lepsze osiągi- szybkość max przy której jeszcze jest wystarczający moment napędowy. Jeżeli dasz ten zasilacz o którym mówisz to najwyżej ograniczysz sobie nieco prędkości w osiach a poza tym nic złego się nie stanie

: 11 mar 2009, 07:39
autor: gwozdex
Zgadzam się! Silnik jest obciążeniem typowo indukcyjnym w którym szybkość narastaina napięcia ( zupełnie jak w "normalnej" cewce) zależy od napięcia doń dołożonego. Obniżając napięcie z 40V do 12V drastycznie obniżysz osiągi swojego silnika.

: 11 mar 2009, 22:24
autor: cnc3d
Niestety niezupełnie jak w normalnej cewce. Pominąłeś BackEMF, która ma znacznie większy wpływ na osiągi silnika przy danym napięciu niż jego indukcyjność. Nim szybciej się silnik kręci, tym mniejsza jest różnica pomiędzy napięciem zasilającym a generowanym przez silnik, co powoduje zmniejszanie się szybkości zmian prądu i co za tym idzie momentu silnika.

: 12 mar 2009, 10:24
autor: MOTOPAWEL72
Witam.
Moje pytanie odbiega troszkę od tematu ale sprawa jest następująca :Chodzi o zastosowanie różnych silników krokowych do sterowania poszczególnych osi np, oś X,Y dwie takie same krokówki a na osi Z inna krokówka??

: 13 mar 2009, 08:10
autor: cnc3d
Nic nie stoi na przeszkodze, aby zastosować różne silniki w poszczególnych osiach.

: 13 mar 2009, 08:28
autor: Leoo
cnc3d pisze:Niestety niezupełnie jak w normalnej cewce. Pominąłeś BackEMF, która ma znacznie większy wpływ na osiągi silnika przy danym napięciu niż jego indukcyjność. Nim szybciej się silnik kręci, tym mniejsza jest różnica pomiędzy napięciem zasilającym a generowanym przez silnik, co powoduje zmniejszanie się szybkości zmian prądu i co za tym idzie momentu silnika.
Czy w związku z powyższym napięcia nie trzeba zwiększać na sterowniku by uzyskać większe prędkości?

: 13 mar 2009, 11:16
autor: MOTOPAWEL72
cnc3d dziękuję za informację,

: 14 mar 2009, 08:11
autor: cnc3d
Leo, niestety trzeba i ty o tym wiesz. Chodzi tylko o to, że napięcie niezbędne do uzyskania jakiejś prędkości to napięcie generowane przez ten silnik przy tej prędkości plus napięcie zapewniające odpowiednio szybki przyrost prądu dla tej prędkości na danej indukcyjności.

napięcie = prędkość*BackEMF + indukcyjność*prędkość*współczynnik + prąd*rezystancja uzwojeń

(w/w wzór podałem w bardzo dużym uproszczeniu!!! -chodzi o zaszdę, a nie precyzyjne oddanie modelu matemetycznego takiego silnika)

współczynnik to wartość odpowiadająca za kąt wektora pola w stosunku do elektrycznej pozycji wirnika. Ideałem byłoby 90 stopni, ale bez pełnego sterowania wektorowego trzeba dobrać na pałę. Przesadzenie z tą wartością powoduje właśnie nadmierne nagrzewanie się silnika.

: 14 mar 2009, 11:17
autor: Leoo
cnc3d pisze:Leo, niestety trzeba i ty o tym wiesz. Chodzi tylko o to...
Chodzi o to, że pytanie brzmiało: co się stanie z obrotami silnika kiedy obniżymy napięcie zasilania z 40 do 12V.
Wywód Kolegi jest oczywiście słuszny ale jedynie potwierdza to, co napisali diodas1 i gwozdex.