Strona 1 z 1

Mostek H 10A

: 06 mar 2009, 20:54
autor: Moris
Witam wszystkich użytkowników forum. Poniżej zamieszczam schemat mostka H. Prosiłbym o jego ocene/zamieszczenie swoich spostrzeżeń na jego tematprzez bardziej doświadczonych odemnie forumowiczów. Mostek docelowo ma współpracować z silnikem pradu stałego 230V 1.5-2kW i umożliwiać jedynie regulację prędkości/zmianę kierunku obrotów.

: 06 mar 2009, 21:35
autor: webserver
Moris pisze:Poniżej zamieszczam schemat mostka H.
no fajnie tylko ja tu nic nie widzę ...

: 07 mar 2009, 00:34
autor: Roko
Cześć.

Schemat wydaje się być poprawny. Jednak żeby go dokładnie przeanalizować trzeba by zajrzeć do specyfikacji paru elementów.

Sprawdź czy pompa na 555 nie będzie za słaba najlepiej porównać z podobnym rozwiązaniem. Można by zajrzeć do projektu Markcomp 77 był taki projekt bardziej teoretyczny nie wiem czy ktoś to uruchomił . Szukaj pod sterownik TMC lub coś podobnego. Były tam rozważania jak lepiej rozwiązać ten problem.

To co zauwarzyłem to w zasilaczu lepiej dać większe stopniowani np. 7824, 7812 i dopiero 7805. Dochodzi jeden stabilizator ale lepiej można odprowadzić ciepło z trzech bo 35V na 15V to trochę dużo. Przy 1A to 20W . W mojej propozycji dla poboru 1A na 7824- 10W, 7812-12W i 7805 około 7W. Są to oczywiście wartości szacunkowe dla 1A. Jeżeli pobór będzie rzędu 100-200 mA to można zostawić.

Jak znajdę trochę czasu to przeanalizuję. Co do tranzystorów w mostku trzeba by się zastanowić. Na tranzystorach IGBT z seri BUP314 robiłem falownik dla silnika trójfazowego.
Temat wbrew pozorom nie jest taki prosty. Więcej doświadczenia mam z silnikami trójfazowymi. Zastanawia mnie czy nie można by wykorzystać część IR2130. Odpada Ci problem ograniczania prądu ponieważ w nim są komparatory do tego celu.
Można by spróbować również sterować ten mostek z SG3525. Musiałbyś więcej coś napisać jak to widzisz. Na SG3525 robiłem ostatnio taki sterownik silnika prądu stałego ale nie w mostku tylko na pojedyńczym Mos-fet 540. Ale tam silnik był na 12V/10A taki od dmuchawy samochodowej.
W przypadku 2kW to już jest wyzwanie. Chociaż mi udało się zrobić falownik 3kW. Z większym silnikiem nie kombinowałem.

Roko.
P.s.
Już sobie przypomniałem gdzie mogę mieć fabryczną podobną dokumentację. Jak będę miał chwilę to porównam.

: 08 mar 2009, 11:28
autor: ali
Jesli nie bedziesz zbyt czesto zmienial kierunku obrotow to moze zamiast mostka H warto zastosowac tylko koncowke mocy + przelaczanie kierunku na przekaznikach. Uklad bedzie duzo prostszy i mniejsze beda straty.

: 08 mar 2009, 12:00
autor: Leoo
Tranzystory IGBT mają trochę inny symbol niż BJT.
Poza tym nie znalazłem w sieci tranzystorów o podanym symbolu.
NE555 może pracować najwyżej przy 16V zasilania.
IR2112 jest bardzo słaby, raptem 200mA na wyjściu dla bramki "wysokiego" tranzystora. Na dodatek brak wewnętrznego zabezpieczenia przed połączeniami skrośnymi. Generalnie schemat jest mocno przeładowany.
Znacznie mocniejszym gatedriverem jest IR2184 (1,4A) na dodatek posiada zabezpieczenie przed kroskonektami. Znajdź w sieci schemat serwa UHU, tam jest sprawdzona aplikacja. Dołożysz tylko pompę ładunkową i będzie pracował statycznie.
Oczywiście są jeszcze inne możliwości np. układ VNH3SP30 dostępny w TME.