Strona 1 z 2

Grzanie sie silnika krokowego 85BYGH450A

: 09 wrz 2005, 12:18
autor: zbyszek13
W budowieswojej frezarki zastosowalem silniki 85BYGH450A i ustwilem prad 4,5A. Silniki bardzo sie grzeją tem jakies 70-80 stopni. Mam pytanie czy to jest normalne w pracy silników krokowych. Do jakiej temperatury mogą sie nagrzewać.

: 09 wrz 2005, 13:34
autor: markcomp77
zbyszek13 pisze:Silniki bardzo sie grzeją tem jakies 70-80 stopni.
w wielu materiałach związanyc z silnikami - mówi sie o temperaturze maksymalnej ok. 90C...
jednak najlepiej skonfrontować to z katalogiem (jeśli gdzieś jest ;))

na stronie
http://www.fy-motor.com/linkHT/8.htm

znalazłem
TempeTemperature Rise--------------------------------80℃ Max.
więc lepiej nie przekraczać 80-siątki :(

: 09 wrz 2005, 16:56
autor: zbyszek13
Gdzes wyczytałem ze najbardziej sie grzeje jak nie pracuje. I tak chyba jest a czy sa radiatory do takich silniczkow gdzies moze ktos widzial. Jak nie ma to trzeba samemu sobie zrobic. Moze ktos ma doswiadczenie w tym wzgledzie

: 09 wrz 2005, 17:24
autor: markcomp77
metalowa konstrukcja to najlepszy radiator ;)
jest też metoda elektroniczna na redukcję ilości promieniowanego ciepła... polega ona na wykrywaniu bezczynności -> i redukcji prądu (napięcia referencyjnego) :)

taki układ jest stosowany w sterowniku a3977 jako dodatek na PIC 12f675 (choć prosty układ czasowy też by wystarczył)...

na ten temat było w wątku:
https://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?p=6922
można tam znaleźć odpowiednie schematy i wyjaśnienie...

Grzanie sie silnika krokowego 85BYGH450A

: 13 wrz 2005, 15:40
autor: Ryszard49
Witam.
Tak się składa że też używam tego typu silników. Też sterownik mam ustawiony na 4,5A. Silniki pracują w urządzeniu po kilkanaście godzin na dobę i temperatura ich nie przekracza 50°C. Zobacz czy masz załączomą automatyczną redukcje prądu w stanie zahamowania.
Pozdrawiam.

: 13 wrz 2005, 21:31
autor: zbyszek13
Sterownik mam na L297 i na Mosfetach. Nie wiem jak sie ustawia automatyczną redukcję prądu w czasie hamowania. Czy trzeba jakis dodatkowy układ?

Grzanie sie silnika krokowego 85BYGH450A

: 13 wrz 2005, 21:58
autor: Ryszard49
Witam.
Myslałem że jak Stosujesz silnik o tak dużym momencie trzymającym to również z odpowiednim sterownikiem.
Pozdrawiam.

: 13 wrz 2005, 23:37
autor: zbyszek13
A jakie sterowniki mają automatyczną redukcje prądu w stanie zahamowania. Możesz podać przykłady? Może są jakieś gotowe układy. Może bym coś takiego zastosował. Pozdrawiam.

: 14 wrz 2005, 09:07
autor: markcomp77
zbyszek13 pisze:Sterownik mam na L297 i na Mosfetach. Nie wiem jak sie ustawia automatyczną redukcję prądu w czasie hamowania. Czy trzeba jakis dodatkowy układ?
dla układu l297 (tak samo jak dla a3977) trzeba kontrolować napięcie referencyjne - które określa wartość prądu silnika ;)
http://home.att.net/~wzmicro/l298.html pisze: ...
Current Reduction

This design has the ability to reduce the current supplied to the motor windings by about 50% upon command. When the J3-6 line is brought low, the current regulating chopper logic is set to 50% of the normally set current level. It is not recommended to run the stepping motions at this low current. Further it is advisable to allow the motor to remain at full current for at least 0.2 sec past the completion of a motion. The reason for this is that the mechanical system attached to the motor will have some amount of inertia, If the current is reduced too soon, the motor may overrun the position it was commanded to go.
schemat ze strony:
http://home.att.net/~wzmicro/l298.html
w części nas interesującej (sterownie l297) może zostać powtórzony ;)

część nas interesująca...

Obrazek

czyli redukcji - jest realizowany programem dynamicznie...
zaproponowany układ redukcji działa inaczej niż - bezczynność
tłumacz ;) pisze:układ ma zdolność redukcji prądu dostarczanego do silnika o ok. 50%...
mnie bardziej interesował by układ działający... bez miany sposobu sterowania => czyli układ wykrywający bezczynność większą niż np. 1sekunda - i wtedy redukujący prąd o 50%... i natychmiast wracający do pełnego prądu - gdy sterowanie silnikiem wraca (sygnał STEP)

sterownik a3977 firmy THS zawierający układ redukcji prądu (napięcia referencyjnego)...
zbudowany na uC PIC (można zastosdować 12f675 zamiast 12c508)
Obrazek

układy sterownia Vref dla L297 i A3977 są bardzo podobne - i spełniają tę samą funkcję



myślę, iż zamieszczony schemat... z odnalezionej w internecie strony - pomoże koledze ostudzić nieco silniki ;)

: 14 wrz 2005, 11:47
autor: zbyszek13
Kto pyta nie błądzi. Rzeczywiście ciekawe układy. Do tego Pic12C506 to jakiś wsad potrzebny będzie. Czy na tej stronie z tym schematem jest coś na ten temat?