Strona 1 z 2

SSK-B01 podaje cały czas 2.5A na silnik

: 05 lis 2008, 17:41
autor: karawana
Witam.

Zakupiłem na próbę sterownik SSK-B01 - złożyłem i wszystko działa. Zamówiłem płytkę - dokupiłem elementy, złożyłem - działa.

Zakupiłem kolejne płytki i teraz po złożeniu sterownik daje cały czas ok 2.5A na silnik - non-stop! Sygnał enable i takie tam nie działają. Podmieniłem elementy - wszystkie - to samo, kolejna płytka - to samo, kolejny silnik - to samo.

Podłączam poprzednie drivery (te sprawne) - wszystko OK.

Elementy sa na bank włożone poprawnie - wszystkie wymienione - to samo

I tak w kółko - non stop na silniku 2.5A


Mogę Machem sterować ale tylko przez chwile - bo następuje zanik prądu do zera (strzałkami z klawiatury). Po zaniku, silnik szarpie. Puszczam strzałkę i ponownie wskakuje 2.5A na miernik - i tak w kółko.

Nadmienie że mam kilka silników i sterowników - złożyłem dwie płytki i ten problem jest...


ręce mi już opadają...

zdjęcia lepszej jakości dostępne w kolejnej odpowiedzi.

: 05 lis 2008, 17:57
autor: kwarc
musiales cos pominac drobnego ale istotnego, tak niestety jest kiedy samemu sklada sie uklady. nieznam dokladnie tych sterownikow ,musisz przeanalizowac uklad. jakie przyzady pomiarowe masz do dyspozycji ?

: 05 lis 2008, 18:13
autor: karawana
tylko miernik - prosty

Na fotce nie widać zworki na Master - ale jest.

Mam kilka tych płytek i na dwóch jest to samo - może płytki wadliwe - raczej nie możliwe.

: 05 lis 2008, 21:05
autor: Leoo
Witam kolejną Damę na forum.
Proponuję zacząć przygodę od poprawienia swojej płci w serwisie.
Piękne, artystyczne fotki wadliwych sterowników. Szkoda tylko, że dobrze widoczny jest jedynie drugi plan. Przeważnie aparaty mają funkcję makro, taki przycisk z symbolem tulipana. Wówczas można robić zdjęcia z małej odległości.
Możliwe, że diody relaksacyjne są wlutowane odwrotnie, ale nie widać tego na fotkach.
L298 nie może pracować w podstawce, gdyż jej styk nie wytrzyma prądu 2,5A.
Czy po włączeniu zasilania L298 nagrzewa się?

: 05 lis 2008, 21:56
autor: namemartin
Leoo pisze:Możliwe, że diody relaksacyjne są wlutowane odwrotnie
Diody ma dobrze wlutowane.
Może po prostu przy lutowaniu popełniłeś ten sam błąd na płytkach (zlutowane te same punkty). Różnie bywa... Bezstresowo pod lupą proponuję sprawdzić poprawność montażu.

: 05 lis 2008, 23:12
autor: tigerhellmaker
Zimne luty i przegrzanie elementów odpadają ?

: 06 lis 2008, 00:27
autor: kwarc
zmierz napiecie pomiedzy zacisami silnika a masa ukladu (cztery pomiary) i podaj . pozatym pomierz i zapisz sobie napiecia na dzialajacym sterowniku w ruznych punktach np. nuzki ukladu scalonego i porownaj z niedzialajacym . ruznice gdybys znalazl podaj na forum to latwiej koledzy beda mogli ci cos podpowiedziec.
a masz moze pozyczyc od kogos oscyloskop?

: 06 lis 2008, 10:30
autor: karawana
Leoo pisze:Czy po włączeniu zasilania L298 nagrzewa się?
tak, nagrzewa sie stosunkowo szybko - ale to normalne skoro płynie przez niego max prąd

tigerhellmaker pisze:Zimne luty i przegrzanie elementów odpadają ?

raczej odpada - a raczej napewno

[ Dodano: 2008-11-06, 11:47 ]
dodaje zdjecia lepszej jakosci

[ Dodano: 2008-11-06, 14:55 ]
pomiar napięcia na L297

5 - 4.38

6 - 4.19

10 - 1.22

12 - 4.99

15 - 0.31

16 - 2.1

17 - 1.18

18 - 1.2

19 - 4.99

20 - 4.54


jeśli nie ma numeru nóżki to znaczy że było zero - pomiar przy podłączonym tylko +5V z płyty głównej - płyta odłączona od kompa

: 07 lis 2008, 11:22
autor: Leoo
Kolego masz zwarcia na płytkach.
Z tego powodu na wejściach pin 13 i 14 masz 0V. Dla tego chopper nie działa a klucze mostka są włączone.

Weź wacik na patyczku, trochę rozpuszczalnika nitro i wymyj dokładnie wszystkie punkty lutownicze. Później płytkę pod lapkę biórkową i za pomocą szkła powiększającego sprawdź wszystkie pola lutownicze.

Rozumiem, że L298 nie mają radiatorów???????????????!!!!!!!!!!!!

Za to fotki są dobre. :grin:

: 07 lis 2008, 12:30
autor: karawana
dzięki za odpowiedz - sprawdziłem i oczyściłem te punkty jak i całą płytę

teraz odkryłem zwarcie na potencjomentrze - widać na foto - jest to poprzednie foto i dlatego płyta wygląda na zanieczyszczoną - ale już nie jest. Staram się śledzić przejścia - ale jakby ktoś miał podpowiedz dlaczego jest zwarcie na potencjometrze to proszę o odpowiedz. Scalak jest wyjęty więc w nim nie może być zwarcia - potencjometr sprawny, więc gdzieś indziej musi się zwierać.

dołączona fotka

[ Dodano: 2008-11-07, 12:39 ]
jak odłączyłem tą środkową nóżkę to nie ma zwarcie - wygląda jakby potencjometr miał zwarcie - ale wkładałem dobre - i on był z działającego sterownika - czy coś może powodować zwarcie potencjometra na trwałe? Zwarcie pokazuje mi się brzęczykiem - sygnał

[ Dodano: 2008-11-07, 12:42 ]
odciołem drugą nóżkę tą łączącą sie z R6 i na pozostałych dwóch jest zwarcie czyli wygląda na potencjometr? Ale punkt lutowniczy jest ok bo jak wylutuje potencjometr to wszystko gra - nie ma zwarcia

[ Dodano: 2008-11-07, 12:47 ]
wywaliłem całkowicie potencjometr, podłączyłem całość i idzie cały czas max na silniki. Nie wiem czy tak ma być czy nie.

[ Dodano: 2008-11-07, 12:57 ]
włożyłem nowy potencjometr - zwarcia miernik nie pokazuje - ale sytuacja bez zmian - max prąd na silniku