Strona 1 z 2
zamiast okraglych otworow sa jajeczka
: 27 lut 2014, 10:34
autor: ontix
Mianowicie pracuje na maszynie typu Wather jet firmy bystronic model byjet 3015 (1500x3000) rok 1997r i mam taki problem, ten problem jest odkad sie zatrudnilem ale nie dawno znalazlem to forum.Maszyna zamiast wypalac okraglych otworow wypala jajka, material na jakim pracuje to sa blachy roznej grubosci ale na kazdej jest to samo, moje pytanie czy wie ktos czego to jest wina ?
: 27 lut 2014, 12:16
autor: ibizpl
Przyczyn może być trochę, ale na pierwszy rzut oka sprawdziłbym luzy na zębatkach X i Y, w którą stronę otwór jest wydłużony, wzdłuż X i czy Y?
My też właśnie walczymy z X-em

: 27 lut 2014, 12:50
autor: ontix
w zeszlym roku rozebralismy caly most i wymienialismy prowadnice od osi Y bo myslelismy ze to jest przyczyna ale jak sie przypatrzysz na ten otwor to on jest jajowaty po skosie o tak " / "
tutaj przyklad

: 27 lut 2014, 13:57
autor: RomanJ4
Zamiast, albo do nieczynnego palnika przykręć mazak i będziesz dokładnie widział jak prowadza..
: 27 lut 2014, 17:27
autor: cnccad
jaka jest różnica w wymiarach

zrób kwadrat i porównaj wymiary.
prawdopodobnie jest zmniejszona średnica zębatki ( wytarta ) na osi wzdłużnej na wskutek eksploatacji. Tam gdzie większy ciężar , to szybciej się zużywa ...
może też być luz między zębny nadmierny a encoder na osi silnika i cnc nie skoryguje róznic
: 27 lut 2014, 19:12
autor: bartuss1
problemik i jajeczka ... na mysl w pierwszym odruchu przychodzi cipeczka
a to ze maszynka ma luzeczki i blądeczki to mało wazne
: 27 lut 2014, 21:52
autor: Zienek
Mi też to wygląda na duży back-slash przy nawrotach.
: 28 lut 2014, 17:36
autor: ibizpl
ontix pisze:w zeszlym roku rozebralismy caly most i wymienialismy prowadnice od osi Y bo myslelismy ze to jest przyczyna ale jak sie przypatrzysz na ten otwor to on jest jajowaty po skosie o tak " / "
tutaj przyklad

U nas większe problemy są z X-em ( szybciej łapie luzy ), na dzień dobry spróbuj poruszyć most ręcznie wzdłuż X-a - zobaczysz czy nie ma dużych luzów. Na moście są rolki, po 2 z każdej strony, z jednej str. sa płaskie a po stronie silnika stożkowe, do mostu są mocowane śrubami które potrafią się poluzować, rolka wtedy cała jest luźna - proponuję to sprawdzić. Jak rolki są mocno skręcone to luz kasuje się mimośrodami w rolkach, jaką masz prędkość pozycjonowania ustawioną?
Zdejmij osłony boczne i zerknij w jakim stanie są listwy i ile syfu i garnetu na nich siedzi.
Warto sprawdzić jeszcze przeniesienie napędu, paski mogą być do wymiany albo poluzowane - wystarczy odkręcić parę śrubek i zdjąć osłonę boczną mostu - wszystko jest jak na dłoni. W dalszej kolejności sprawdziłbym sprzęgiełka na wale.
U nas dokładnie tak samo wyglądały otwory przy luzie na X-ie z jednej strony mostu.
: 02 mar 2014, 01:57
autor: Bri
Jeżeli otwór jest jajkowany w X to czy gabaryty elementów wycinanych w tej osi też są dłuższe? (wtedy to może być oś i kontrola pozycjonowania)
Czy skoro piszesz że otworów jest / to czy zewnętrzne krawędzie też są pochylone? (wtedy głowica cała jest pochylona)
Może w programie cięcia masz włączoną korektę małych otworów (żeby nie były stożkowe) dzięki czemu głowica powinna się wychylać o niewielki kąt (dziesiętne stopnia) i obracać w osi otworu ale coś jest na tej osi zwalone i głowica zostaje pod jednym kątem (nie obraca się).
: 24 lis 2014, 21:08
autor: apotava
cnccad i Bri mają rację, zastosuj obie metody będzie OK...