Strona 1 z 1

rysunek wykonawczy wału

: 13 gru 2012, 01:44
autor: foofighter3
Witam :)
Mam pytania dotyczące rysunka wykonawczego wału.

I Czy zawsze w miejscu przejścia pomiędzy stopniami wałka jest zaokrąglenie i muszę to zaznaczyć na rysunku wykonawczym? Bo na tych przykładach które widziałem zawsze są te zaokrąglenia ale niestety nie wiem jaki promień powinny one mieć. Na rysunku złożeniowym który dostaliśmy od kolesia nic nie było zaznaczone.

II Skąd mam wiedzieć jaka powinna być chropowatość i tolerancja wymiarów wałka w danym miejscu?
Czytałem o tym w książce ale dalej nie wiem jak to mam zrobić na moim rysunku.

Niestety nasz wykładowca się rozchorował i nic nie zdążył nam wytumaczyć niczego :/

: 13 gru 2012, 02:43
autor: MlKl
Zbyt duży poziom abstrakcji w pytaniu. Tolerancje np pod łożyska, określa norma, podobnie jak zaokraglenia przejść, czy podcięcia za czopem na wale. Ogólnie - przejście bez zaokrąglenia, czy podcięcia jest słabsze, więc wszystko zależy od przenoszonych przez wał w danym miejscu obciążeń.

: 13 gru 2012, 04:06
autor: dudis69
Witam.
MlKl pisze:duży poziom abstrakcji w pytaniu
A nawet science fiction. :mrgreen:
foofighter3, wszystko zależy od tego jaki to jest wał, jak łożyskowany, co na nim planujesz osadzić, jakie ma przenosić siły, szkoda że za pytaniem nie idzie w parze rysunek, ...a jest to podstawa.
Nie zawsze używa się łagodnych przejść (promieniem) w stopniowaniu średnic wału. Są jeszcze fazowania osadcze, lub ostre przejścia z podcięciem. :mrgreen:
Podstawą do projektu każdego wału są obliczenia wytrzymałościowe, wykresy sił powodujących odkształcenia, różnic momentów, IMHO podstawowej siły, siły tnącej...
Chodzi o to a żeby ta ostatnia miała możliwie łagodny przebieg w miejscu zmiany średnicy wału, a nie schodkowy. To wał dłużej pożyje... Najtrwalsze są wały bezstopniowe w postaci prostego walca, krótkie trójpodporowe, średnio obciążone jednostajnie :mrgreen:
Wielkość promienia w stopniu zależy od średnicy wału, długości czopa, przenoszonego momentu i odległości od podpory (czyli zadanej wytrzymałości). Nie projektujesz promienia gdy dajesz w to miejsce podporę (łożysko), to ono dostaje po du***, a nie wał.
Generalnie temat obszerny jak jezioro Bajkał, a bez założeń konstrukcyjnych, obliczeń i wykresów nidyrydy, tego ruszyć.
http://www.pkm.edu.pl/index.php/waly
foofighter3 pisze:jaka powinna być chropowatość i tolerancja wymiarów wałka w danym miejscu
Mogą na wałach występować obróbki w mało istotnych technologicznie miejscach Ra5, nikt o zdrowych zmysłach nie będzie przecież polerował gwintów i rowków wpustowych 0,63. Zależy co na wale osadzasz (czopujesz)... Łożyska toczne 0,32, koło zębate stałe 0,63, przesuwne na panewce 0,16, wielowypuście 0,63. Dużo też zależy od warunków smarnych (środowiska) współpracujących elementów.
Na ogół na wałach osadzasz normalia, więc wymiary są Ci znane. Zaglądasz do najbliższej tabeli pasowań (wałek -otwór) i dobierasz sobie odpowiednie tolerancje do połączeń ciasnych, suwliwych, luźnych bym przy wałach unikał. Ale to Twój projekt :mrgreen:
Tolerujesz wymiar w zależności od średnicy czopa np: dla ø25 będzie inny przedział, niż dla ø45. IMHO uśredniona, uwzględnia rozszerzalność cieplną materiału
To tak na dobry początek i bardzo ogólnie :mrgreen:

: 13 gru 2012, 15:39
autor: foofighter3
ołł :|
To chyba troszkę roboty mnie jeszcze czeka :)

A jeśli mój wykłądowca dał mi tylko rysunek złożeniowy przekładni i na jego podstawie zrobić rysunek wykonawczy wału to czy tylko na jego podstawie jestem w stanie wykonać niezbędne obliczenia? Bo ciężko mi sobie to wyobrazić :]

Rysunek złożeniowy który mieliśmy przerysować wrzucę jutro albo w sobotę :)