Strona 1 z 2

Sprzęgło

: 26 lis 2012, 18:03
autor: wirtualnyjan
Sprzęgło cierne wielotarczowe mokre sterowane hydraulicznie ... nie mam pojęcia jak to działa i jak to wygląda, przeszukałem internet i nic... sprzęgło wielotarczowe mokre ok... jeszcze coś łapię ale sterowane hydraulicznie? :( Pomocy :(

: 26 lis 2012, 20:27
autor: Raven
A kojarzysz w jaki sposób działa sprzęgło mokre wielotarczowe bez dopisku "sterowane hydraulicznie"?

Jeżeli tak to opisz w jaki sposób się je załącza/rozłącza.

: 26 lis 2012, 23:24
autor: wirtualnyjan
Tak na dobrą sprawę to też nie, ale nie chciałem nadużywać waszej dobrej woli i z tamtym jakoś może zrozumiem jak będę się lampił w to cały dzień, a sterowania sam nie zrozumiem wiec zapytałem o to :(

: 27 lis 2012, 00:11
autor: dudis69
A czemu w dziale rys. tech., a nie wynalazki :?:
wirtualnyjan pisze:jak będę się lampił w to cały dzień
To Ci oczy wypadną. :shock:
wirtualnyjan, wyobraź sobie dwie strzykawki połączone rurką (długość dowolna, szczelny i odpowietrzony układ), jedną małą wypełnioną wodą do pełna, drugą dużą wypełnioną w niewielkiej części.
Ściskając tą małą (duży skok, mała siła), i przetłaczając ciecz do tej dużej, spowodujesz jej rozsunięcie (mały skok, duża siła), taka jest mniej więcej zasada działania wysprzęglika hydraulicznego, hamulców hydraulicznych i czego tam chcesz... Zresztą po co masz sobie to wyobrażać, zrób takie doświadczenie to się przekonasz o czym mowa.
Jeżeli chodzi o same sprzęgło wielotarczowe "babrane", to w pozycji zaspszęglonej tarcze są normalnie ściśnięte do siebie w koszyku sprzęgłowym jakąś sprężyną co uniemożliwia ich wzajemne przesunięcie względem siebie. Rozsprzęglając układ, tłok wysprzęglika pokonuje opór sprężyny, co skutkuje odsunięciem koszyka sprzęgłowego i tym samym rozsunięciem tarcz które teraz obracają się swobodnie nie przenosząc momentu obrotowego dalej. Tak naprawdę to okładziny tych tarcz praktycznie ocierają o siebie, ale element "babrania się w oleju" powoduje ich wzajemny poślizg, i odprowadza nadmiar ciepła podczas tarcia :mrgreen:
Ilość i wielkość tarcz zależy od mocy jaką sprzęgło musi przenieść. działanie tych tarcz jest obustronne.
Konstrukcja bardzo często spotykana w silnikach motocyklowych, ponieważ jest zwarta łagodniej przenosi nagły skok momentu obrotowego na wale biorczym w chwili zasprzęglenia, posiada niewielki ruch roboczy podczas pracy (włącz - wyłącz).
Nie wiem czy uprościłem Ci poznanie nieodkrytego, czy bardziej zagmatwałem. :shock:
wirtualnyjan złóż lekko dłonie jak do pacierza robią to dzieci, trochę dziwna pozycja..., ale cóż :mrgreen:
Tak żebyś przedramiona miał w jednej osi obrotu, i zacznij dłońmi wykonywać przeciwbieżne energiczne ruchy ( to jest stan rozspszęglenia). Następnie ściśnij dłonie ile fabryka dała, i spróbuj obracać nimi tak samo, okaże się to trudne, a wręcz niemożliwe, ponieważ silniejsza ręka przekaże całą energię na słabsze ramię, przez mocno ściśnięte dłonie. Kiedy poluzujesz ich zacisk niewielkim ruchem poznasz dosłownie rolę wysprzęglika.
Bardziej łopatologicznie nidyrydy, ale to już piaskownica. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

: 27 lis 2012, 18:22
autor: wirtualnyjan
dzięki za pomoc :) już to raczej rozumiem :)

mogę sobie skorzystać z tego schematu sprzęgła

: 27 lis 2012, 18:41
autor: dudis69
wirtualnyjan pisze:mogę sobie skorzystać z tego schematu
A korzystaj sobie do woli, na lajciku :wink:

: 27 lis 2012, 18:45
autor: wirtualnyjan
Mam teraz problem jak liczyć ten wał na skręcanie... jest on drążony w osi - to ok... ale jak uwzględnić te dojścia czynnika roboczego w poprzek co są? :(

I żeby to było sprzęgło mokre musze obudować jakoś szczelnie te tarczki prawda? Hmm na to też nie mam za bardzo pomysłu ;/

: 27 lis 2012, 22:38
autor: dudis69
wirtualnyjan pisze:Mam teraz problem jak liczyć ten wał na skręcanie... jest on drążony w osi - to ok... ale jak uwzględnić te dojścia czynnika roboczego w poprzek co są?

I żeby to było sprzęgło mokre musze obudować jakoś szczelnie te tarczki prawda? Hmm na to też nie mam za bardzo pomysłu ;/
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

: 09 gru 2012, 08:39
autor: wirtualnyjan
Znalazłem jeszcze taki projekt sprzęgła:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... f7bf1.html
gdzie chłodzenie jest realizowane przez kanały w wale.

Ja w swoim sprzęgle jako że muszę zaprojektować sprzęgło mokre, zastanawiam się w jaki sposób mogę skopiować takie rozwiązanie i co myślicie jakbym kanały doprowadzające olej chłodzący pociągnął przez oś wału i osłabiając korpus doprowadził do tarczek ciernych? W dobrym miejscu zaznaczyłem wlot oleju do sprzęgła?
Obrazek

Na tym obrazku: nie ma natomiast zaznaczonego gdzie ten olej będzie wypływał... bo to sprzęgło nie jest "zamknięte". To znaczy że ten olej będzie tryskał gdzie się da i gdzieś sobie po tym sprzęgle skapywał? Czy trzeba go zamknąć i dać jakieś kanały gdzie ten olej będzie zabierany żeby był jego obiekt?

Nie wiem jak to powinno wyglądać poprawnie.


Jak ktoś ma jeszcze jakieś uwagi, to jestem otwarty :)

: 09 gru 2012, 09:42
autor: tuxcnc
wirtualnyjan pisze:co myślicie jakbym kanały doprowadzające olej chłodzący pociągnął przez oś wału i osłabiając korpus doprowadził do tarczek ciernych?
Ja myślę, że masz problem z czytaniem rysunków technicznych.
W wale masz już dwa kanały, puść nimi olej w wyobraźni i zobacz czy i gdzie wypłynie.
Napewno wynikiem będziesz zaskoczony.

.