Strona 1 z 1

skala

: 02 maja 2009, 09:06
autor: kasia_19
Witajcie


jestem studentką architektury, wlasnie zaczynamy rysowanie obiektów typu stare domy, ołtarze itp. Kobieta powiedziala, zeby rzuty wykonywac w skali 1:20 lub 1:50.

1:50 - rozumiem, ze w tym wypadku 1 cm na rysunku odpowiada w realu 50 cm np. dachu.

ale jaki wymiar dac na rysunku podczas gdy w realu coś ma np. 1 lub 3 cm ?????

: 02 maja 2009, 10:01
autor: drak
Z góry zaznaczam, że absolutnie się na tym nie znam, ale amatorsko coś tam czasami rysuję. Jeżeli detal jest istotny i dobrze widoczny po prostu rysuje go pojedynczą linią, łukiem, punktem ... (w formacie .bmp będzie to szerokość jednego piksela). Albo pomijam ten element w rysunku. Można stopniowo oddalać się od rysowanego obiektu, aż do uzyskania zbliżonej skali i obserwować, które szczegóły są jeszcze widoczne, a które już nie.

: 02 maja 2009, 10:37
autor: ARGUS
kasia_19 pisze:ale jaki wymiar dac na rysunku podczas gdy w realu coś ma np. 1 lub 3 cm
Robisz oddzielny rysunek szczegółowy z zaznaczeniem detalu na rysunku głównym
i przeskalowujesz go - na przykład 5:1 czyli 5 cm na rysunku to jeden centymetr w realu

: 03 maja 2009, 09:47
autor: qqaz
Przy rysowaniu czegokolwiek w programiach komputerowych obowiazuje generalna zasada że rysunek jest 1:1. Mówię o rysowanym modelu do którego odnoszone beda wymiary. Stąd nie skalujemy ani obiektu , ani wymiaru.
Mozliwość skalowania wymiaru wynika tylko z konieczności pokazania powiekszenia na tle ogólnego widoku ale bez stosowania rzutni w wydruku - wtedy właśnie tylko dla tego dodatkowo narysowanego wybranego fragmentu stosowana jest kombinacja - model x razy zwiekszony a jego wymiary skalowane 1/x. Ale jest to sytuacja gdy obok modelu zasadniczego narysowany jest dodatkowy fragment tylko duży - robi się smietnik w rysunku.
Co innego rzuty (?) - a może kobiecie chodziło o wydruk.
Tam faktycznie drukujemy w oczekiwanej skali. I aby odpowiednio widzieć wymiary podaje się skalę powiekszenia drukowania tych wymiarów. Ale to nie jest skalowanie ich wartości, bo 1 cm pokazany bedzie jako wartość 1 cm, tylko skalowanie wielkości narysowanego wymiaru - bedą duże lub małe strzałki, napisy itd.
Natomiast gdy czasem trzeba pokazać mały ragment na tle całości to stosuje się kombinację z rzutniami o różnej skali wydruku. Wtedy rysunek zawiera tylko model - bez dodatkowych powiekszonych elementów a interesujacy fragment modelu wyświetlany jest w dodatkowej rzutni o powiekszonej skali widoku. Rzutni ta nałożona jest zwyczajnie na główną i drukowane są razem. I aby wymiary nie były rysowane jako małe i duże na tych rzutniach wprowadza się opcję dostosowania ich wielkości do danego powiekszenia w wydruku. Ale to jest bardziej obszerny temat niż na kilka zdań na forum.

: 03 maja 2009, 21:16
autor: WZÓR
ARGUS pisze:
kasia_19 pisze:ale jaki wymiar dac na rysunku podczas gdy w realu coś ma np. 1 lub 3 cm
Robisz oddzielny rysunek szczegółowy z zaznaczeniem detalu na rysunku głównym
i przeskalowujesz go - na przykład 5:1 czyli 5 cm na rysunku to jeden centymetr w realu
Dobre rozwiązanie problemu , ale co na to powie ,,kobieta''? :smile:

: 04 maja 2009, 06:54
autor: ARGUS
Dla jasności to nie wiem jakie zasady obowiązuja w rysowaniu komputerowym
Napisałem o efekcie finalnym -czyli wydruk rysunku.
Wymiar na rysunku -czyli opis wymiaru jest zawsze rzeczywisty
natomiast rysunki się skaluje bo nie wyobrażam sobie wydruku belki o długości 6 metrów albo detalu z opisem który ma 4 mm
Rysunek jest wydrukowany w skali aby był czytelny.
mając podaną skalę wydruku rysunku można wymiary stosowane w budownictwie po prostu zmierzyć na rysunku i przeliczyś według skali