Strona 1 z 2
Przekształcenie powirzchni w solid model
: 21 paź 2014, 19:11
autor: marmar
Witam,
Obecnie mam za zadanie zaprojektować fotel kubełkowy, wymiary nie grają znaczenia. Celem jest poznanie modułu Generative Shape Design i Wireframe design.
Zaprojektowałem wstępnie fotel, stworzyłem wszystkie powierzchnie. Ale nie moge stworzyć bryły. Problemem może być brak gładkiego przejścia między niektórymi powierzchniami.
Jest w stanie ktoś mi pomóc? Jest jakaś możliwość sprytnego wygładzenia tych "ostrych krawędzi" bez konieczności zmiany całej siatki?
Z góry dzięki za pomoc
PS. Nie wiem czemu nie moge wrzucać zdjęć. Oto zdjęcie na serwerze zewnętrznym.
http://zapodaj.net/12e64f377a97c.png.html
: 21 paź 2014, 19:39
autor: rc666
Jakiego programu uzywasz??
Masz stworzyc caly fotel jako bryle?? czy tylko powierzchnie tak jak pokazales na zdjeciu???
: 21 paź 2014, 20:14
autor: marmar
aaa zapomniałem napisać że pracuje w Catii V5R21.
Mam stworzyć fotel jako bryłe. Tylko wyskakują błędy przy próbie przekształcenia w solid model
: 22 paź 2014, 20:46
autor: amnon
W module PART w pasku Surface-Based future dajesz Close Surface
: 22 paź 2014, 23:47
autor: marmar
Z tego co wyrzuca mi Catia no i z tego co czytam jak działa ta funkcja nie zadziała w moim przypadku. Z tego co mi sie wydaje Close Surface działa w momencie jak tworzy sie bryłe z zamkniętej powierzchni, np walec ograniczony dwiema podstawami i tworzącą.
Problem jest ze szkicami z których tworzylem powierzchnie. Nie we wszystkich przypadkach są one do siebie styczne i tworzą załamania a nie obłości. Catia domaga sie wybrania ścieżek o mniejszych promieniach krzywizn.
Faktycznie można by sobie pomóc Close Surface tworząc z Offset z całej powierzchni fotela i zamkając powierzchnią przestrzeń między powierzchniami. Ale znów ten sam problem... Catia nie chce stworzyć wszystkich powierzchni.
Chyba nie obędzie się bez calkowitej zmiany szkiców.
Może ma ktoś jakiś pomysł? Niektóre łączenia udało mi sie wygładzić przez odpowiednie dobranie płaszczyzn wsparcia przy wypełnianiu i tworzeniu złożonych przeciągnięć powierzchni.
Próbując wybrać opcje ThisSurface Definition otrzymuje taki komunikat:

: 24 paź 2014, 16:03
autor: rc666
Dlaczego chcesz stworzyc ta bryle w ten sposob??
Za pomoca powierzchni, bedzie to trudne chyba.
Zrob najpierw bryle wielkosci tego fotela np. graniastoslup i wycinaj powierzchnie za pomoca tego co stworzyles juz.
: 25 paź 2014, 12:51
autor: marmar
Chce stworzyć bryle w ten sposób bo jest to najprostsze przejście między GSD a Part design. Stworzenie tekiego modelu w sposób bryłowy jest prawie niemożliwe, przynajmniej z moimi umiejętnościami.
Tak jak napisał rc666 z jedną tylko powierzchnią stowrzoną przeze mnie, z graniastosłupa można wyciąć tylko jedną strone takiego fotela, ale jak stworzyć drugą częśc? tak, żeby fotel miał określoną grubość na całej powierzni?
Do tej pory w ogóle nie używałem GSD tylko PartDesign, dlatego mam problemy początkującego.
Zacznę budować powierzchnie od początku, zmienie szkic na bardziej płynny wtedy narzędzie ThikSurface powinno zadziałać.
: 26 paź 2014, 09:41
autor: SACZI
marmar, udostępnij model.
: 26 paź 2014, 13:12
autor: marmar
SACZI, jak prosiłeś tak wrzucam model.
Z tego co mi sie wydaje problem jest w tym, ze przy tworzeniu bryły, nowe tworzone powierzchnie w jakiś sposób na siebie zachodzą.
Pewnie istnieje jakieś narzędzie pozwalające w swobodny sposób na modyfikacje powierzchni bez modyfikacji szkiców. Jeszcze tego narzędzia nie odkryłem

: 26 paź 2014, 17:47
autor: SACZI
Zrobiłem tak:
- odciąłem połówkę modelu
- wywaliłęm górny "kaptur", bo mi przeszkadzał
- funckją "scale" wykonałem tylny zarys fotela; coś jakby "grubość"
- 2 powierzchnie połączyłem powierzchnią wspólną
- join
- Part Design/Close surface (amnon miał tutaj racje)
- PD/mirror
Zupełnie nie dbałem o estetykę modelu.
Nie wnikam również w sposób tworzenia modelu, bo to nie moja sprawa.
Generalnie rysujesz zbyt skomplikowane płaty powierzchni, co utrudnia Ci panowanie nad modelem. Podziel sobie model na część "plecową" i "poddupną"
