noze składaki do małych otworów

Dyskusje na temat stosowania i doboru narzędzi, głównie skrawających

Autor tematu
papier2000
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 30
Posty: 60
Rejestracja: 25 lis 2015, 15:22
Lokalizacja: Koniki

#61

Post napisał: papier2000 » 01 gru 2015, 11:25

grg12 pisze:Takie głupie pytanie - jak głębko ciąłeś przy ostanim przejściu? Dawno nie obrabiałem poliamidu (i nigdy nie roztaczałem otworów) ale o ile pamiętam podjeście "na ostatnie przejście zostawię tylko parę setek i pojadę z malutkim psuwem" (w mosiądzu działało) kompletnie się nie sprawdzało - wychodziła "szara" chropowata powierzchnia - najładniejszą powierzchnie uzyskiwałem kiedy mi kompletenie nie nie zależało - duża głebokość i posów "na ile odwagi starczy" :)
Jedno z ostatnich przejsc to jakies 0,5mm na promieniu, a potem juz kilka setek.
Na sam koniec robie conajmniej kilka przejsc po tej samej sciezce i za kazdym przejsciem zbiera troche. Z kazdym kolejnym mniej.

Nijak jednak przy grubym zbieraniu nie wychodzi mi ladna powierzchnia, jak po kilku ostatnich

[ Dodano: 2015-12-01, 11:33 ]
A te noze do wytaczadla...spojrze ile kosztuje...jak rozsadnie a by cielo dobrze to czemu nie...ale podejrzewam ze sie skonczy na szlifierce :)



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#62

Post napisał: RomanJ4 » 01 gru 2015, 12:32

papier2000 pisze:Cytat:
Z opisu wynika że masz albo tępy nóż albo jest ustawiony poniżej środka
papier2000 pisze:Spróbuje ciut podnieść i zobaczymy co wyjdzie. Choc kilka razy patrzylem i wydawalo sie ok
Wysokość wytaczaka do osi ma znaczenie, ale są też i pewne od tej wysokości zależności.
Na przykładzie: siły(F) działające na nóż, i kąty natarcia dla różnych wysokości nad (a.), w (b.), i pod osią(c.)

Obrazek

Jak łatwo zauważyć
- w przypadku a duże opory skrawania przy ujemnym kącie natarcia zaburzają dobry spływ wióra, skutkujący dużą chropowatością i większymi oporami zwłaszcza tarcia. Te siły oporu odpychają jednocześnie ostrze od materiału, paradoksalnie zmniejszając głębokość skrawania i wytaczaną średnicę.

- w przypadku b wartość kąta jest zerowa przy której spływ wióra powinien być regularny, co da dobrą chropowatość, ale wiotkość noża pod wpływem sił oporu skrawania powoduje z jednej strony odpychanie noża po promieniu w kierunku osi obrotu pomniejszając wytaczaną średnicę, a z drugiej działając w dół będą lekko wciągać w materiał w wyniku czego będą się w dużym stopniu znosić.

- w przypadku c w małej średnicy otworze nóż (który powinien być z powodu wiotkości jak najgrubszy), może trzeć o materiał usiłując wypchnąć go z materiału. Z drugiej strony mała sztywność długiego trzonka powoduje, że składowa siły F przy dodatnim kącie natarcia będzie (do granicy sprężystości trzonka) próbować wciągać go w materiał, powodując wzrost głębokości skrawania i powiększanie się wytaczanej średnicy. Wypadkowa obu zależy od wysokości do osi, przekroju i długości trzonka oraz rodzaju materiału.

Oczywiście jest to bardzo bardzo uproszczony opis zjawiska, bo działa na nie także wiele innych tu nie uwzględnionych czynników. Ale pokrótce można by powiedzieć: lepiej w małych otworach dać nóż nawet lekko powyżej osi, bo może stracimy na gładkości ale nie powiększymy wymiaru,
niż za nisko, bo nie dość, że powiększy nam otwór, to jeszcze trąć spaprze nam powierzchnię. Znaczący wpływ w obu przypadkach ma tu sztywność trzonka.
W dużych otworach natomiast, ze względu na duży promień krzywizny można dać lekko poniżej, uzyskując bardziej pożądany kąt natarcia. I lepszą powierzchnię, gdyż pomimo ugięcia, ani trzonek ani powierzchnia przyłożenia ostrza nie będzie nam trzeć o materiał..
Oczywiście zdrowy rozsądek jest jak najbardziej pożądany, bo te zależności najbardziej sprawdzają się w metalach, które maja dużo mniejszą sprężystość i "płyniecie" pod nożem niż tworzywa. I trzeba sobie z tego zdawać sprawę, że będą się zachowywać czasem zupełnie niestandardowo.
Dlatego właśnie kolega grg12 miał ciężko nad tym zapanować... nie on jeden zresztą.
Zrób może próbę z tym mrożeniem, utwardzony materiał inaczej się skrawa...
papier2000 pisze:spojrze ile kosztuje.
komplet z chwytem ø12mm - a' 88 PLN
http://allegro.pl/noze-do-glowicy-wytac ... 73463.html
http://narzedziomis.pl/category/wytacza ... wytaczadel
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#63

Post napisał: ALZ » 01 gru 2015, 14:49

Tak z ciekawości, wziąłem kawałek tarnamidu i za pomocą pogłębiacza z pilotem zrobiłem na tokarce otwór. Fi 10 mm , 1500 obrotów - otwór idealnie gładki średnica 9,97mm. Jeśli masz powtarzalną produkcję warto spróbować. Jedynym warunkiem jest aby taki pogłębiacz był nowy, bo wszystko co już poczuło metal w tworzywie nie pójdzie.


Autor tematu
papier2000
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 30
Posty: 60
Rejestracja: 25 lis 2015, 15:22
Lokalizacja: Koniki

#64

Post napisał: papier2000 » 01 gru 2015, 15:51

ALZ pisze:Tak z ciekawości, wziąłem kawałek tarnamidu i za pomocą pogłębiacza z pilotem zrobiłem na tokarce otwór. Fi 10 mm , 1500 obrotów - otwór idealnie gładki średnica 9,97mm. Jeśli masz powtarzalną produkcję warto spróbować. Jedynym warunkiem jest aby taki pogłębiacz był nowy, bo wszystko co już poczuło metal w tworzywie nie pójdzie.
Dzieki za info. Poszukam czy sa jakies co by daly 14.9 lub 14.95.
Moze sie okaze ze cos podpasi..

Powiedz mi jeszcze, w jaki otwor wstępny wjezdzales tym poglebiaczem fi10 ?

Albo moze dac fi15 do szlifierza, zeby, zeby ciut zjechal. Ktos robil takie numery?

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#65

Post napisał: ALZ » 01 gru 2015, 16:08

Otwór wstępny wg. średnicy pilota. Weż jeszcze pod uwagę że pogłębiacz 15mm na pewno zrobi otwór w minusie. Jak bedzie mało wystarczy przeszlifować lekko średnicę.
http://darmet.co/obrobka-otworow/pogleb ... m-walcowym


Autor tematu
papier2000
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 30
Posty: 60
Rejestracja: 25 lis 2015, 15:22
Lokalizacja: Koniki

#66

Post napisał: papier2000 » 03 gru 2015, 09:25

Kolejny wieczór eksperymentów i jest postęp.
Jeżeli nóż ustawiam ostrzem równolegle do materiału, to piszczy, wibruje i szarpie powierzchnię. Czasem nawet lecą wtedy wióry z tworzywa które wyglądają jak wiórki kokosowe. Czasem wtedy też z otworu powstaje lejek zamiast cylindra.

Wystarczy, że nóż ustawie bardzo minimalnie pod kątem do materiału i tnie jak wściekły i elegancko.

Kupiłem też kilka takich powie chińskich hssek do nauki i szlifierka z Lidla z korundem...ostrze wykończyłem diamentem.
Oto efekt:Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

[i

[ Dodano: 2015-12-03, 09:29 ]
Dodam że ten nóż zachowywał się podobnie i oba sa ostre tak ze mozna sie skaleczyc.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#67

Post napisał: ALZ » 03 gru 2015, 10:24

Tak na "oko" wydaje mi się że trzeba jeszcze ten nóż jeszcze z dołu podszlifować bo ma za mało miejsca na odprowadzenie wióra. Poliamid trzeba obrabiać z dość dużym wiórem i dlatego musi mieć więcej miejsca niz standardowy nóż. Ale jak sam widzisz trzeba samemu poeksperymentować, teraz czas na kombinacje z kątami :grin:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#68

Post napisał: RomanJ4 » 03 gru 2015, 11:02

No tak, ale którą powierzchnią tego noża chcesz toczyć? Bo w tej chwili jest zaszlifowany do roztaczania bokiem, po promieniu (kanałek równoległy do boku), a nie czołem do wytaczania wzdłuż osi obrotu.
Obrazek
W takiej konfiguracji nic dziwnego, że przy kącie przystawienia równym 0° i tak szerokim styku długiej bocznej krawędzi tnącej z powierzchnią cylindryczna otworu zaczyna drżeć, a ustawiony lekko ukośnie, kiedy tylko wierzchołek styka się z pow. cylindryczną, a skrawa w tym przypadku zaszlifowania pomocnicza krawędź skrawająca(czoło) - drgać przestaje.
(wpływ kąta przystawienia głównej krawędzi tnącej wytaczaka na generowanie drgań - im mniejszy - tym większe prawdopodobieństwo.)
Obrazek

http://www.homemodelenginemachinist.com ... php?t=8445
http://budgetlightforum.com/node/32402?page=2
Ostatnio zmieniony 03 gru 2015, 11:51 przez RomanJ4, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
papier2000
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 30
Posty: 60
Rejestracja: 25 lis 2015, 15:22
Lokalizacja: Koniki

#69

Post napisał: papier2000 » 03 gru 2015, 11:13

ALZ pisze:Tak na "oko" wydaje mi się że trzeba jeszcze ten nóż jeszcze z dołu podszlifować bo ma za mało miejsca na odprowadzenie wióra. Poliamid trzeba obrabiać z dość dużym wiórem i dlatego musi mieć więcej miejsca niz standardowy nóż. Ale jak sam widzisz trzeba samemu poeksperymentować, teraz czas na kombinacje z kątami :grin:
Zgadza sie po pierwszych toczeniach wyszlo mi ze trzeba go uszczuplic od spodu :)

A do tworzyw chyba mozna dac wieksze kąty na ostrzu? Tzn. ze ostrze bedzie węższe i ostrzejsze i bedzie miało większy kąt natarcia.
Mowie w odniesieniu do tego obrazka:


Eksperymentowałeś coś z kątami? Pytam, zeby od razu iść w dobrą stronę :)



A odrębna kwestia jeszcze, to to co pisałem, że na małych obrotach uzyskiwałem gładką powierzchnię, wbrew temu co pisałeś.
Z moich zabaw wyszło, że da się uzyskac gładką powierzchnię na małych obrotach, jeżeli ostrze jest proste (patrz zdj. mojego noza na początku tego tematu) i ustawione rownlolegle do materiału i styka sie z materiałem na odcinku kilku mm (tzn. zerowy kąt przyłożenia).

Ale zadziała dobrze tylko jesli zbiera bardzo niewiele materialu (rzedu 0,01 maks). Trzeba w ten sposob wykonac kilka finalnych przejść nożem po tej samej ścieżce.
No i ten sposob nie nadaje sie do zbierania grubszej warstwy materiału, bo będą duże wibracje i wyjdzie kaszana.

[ Dodano: 2015-12-03, 11:16 ]
RomanJ4 pisze:No tak, ale którą powierzchnią tego noża chcesz toczyć? Bo w tej chwili jest zaszlifowany do roztaczania bokiem, po promieniu (kanałek równoległy do boku), a nie czołem do wytaczania wzdłuż osi obrotu.

W takiej konfiguracji nic dziwnego, że przy kacie przystawienia równym 0° i tak szerokim styku długiej bocznej krawędzi tnącej z powierzchnią cylindryczna otworu zaczyna drżeć, a ustawiony lekko ukośnie, kiedy tylko wierzchołek styka się z pow. cylindryczną, a skrawa w tym przypadku zaszlifowania pomocnicza krawędź skrawająca(czoło) - drgać przestaje.
(wpływ kąta przystawienia głównej krawędzi tnącej wytaczaka na generowanie drgań - im mniejszy - tym większe prawdopodobieństwo.)


http://www.homemodelenginemachinist.com ... php?t=8445
http://budgetlightforum.com/node/32402?page=2
No wlaśnie Roman, odkryłem na własnej skorze to co napisałes :) Pewnie braliście za oczywistość to, że daję niezerowy kąt przyłożenia i kminilismy skad te drgania.
A ja jako początkujący myślałem ze tak się da wytaczać :)

Ale jak przed chwilą napisałem, da się na małych obrotach ładnie wykończyć z zerowym kątem przyłożenia, ale zbierająć już minimalną ilość materiału.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#70

Post napisał: ALZ » 03 gru 2015, 11:27

No to mam wręcz odwrotne doświadczenia. Nóż z materiałem musi mieć jak najmniejszy kontakt, naddatek materiału musi być dość duży aby wiór był ciągły i gładki, i muszą być duże obroty. Tylko w takich warunkach powstanie gładka powierzchnia. Tępy nóż, zbyt duzy kontakt z powierzchnią, złe kąty powodują wzrost temperatury. Z fotek wydaje mi się że masz złudzenia że jeśli nóż będzie bardziej płasko przylegał do obrabianego materiału będzie gładszy. Nie w tym przypadku.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Narzędzia - frezy, noże, gwintowniki etc ”