Strona 1 z 1

Dobór frezów - literatura i porady

: 14 cze 2012, 17:33
autor: poorchava
Witam,

moja maszynka (jeszcze nie opublikowana) już jest na etapie zakupu wrzeciona (będzie Kress 1050 FME-1) oraz tulejek i narzędzi. I tutaj zaczął się problem - jest tego tyle, że ciężko się połapać.

Na początek do eksperymentów będę obrabiał sklejkę woodoodporną 18mm i 9mm oraz mdf 10mm (mam sporo po kontrukcji maszyny), polietylen (panel do obudowy jednego urządzenia) oraz pleksę (na próbę, do wycinania napisów i podświetlenia).

Na początek chcę wycinać obrysy, otwory, enentualnie coś w rodzaju grawerki na pleksie. Dopiero uczę się Macha i CamBama a maszyna jest niedopracowana więc hardcore typu reliefy sobie narazie daruję.

Z tego co widziałem na allegro to frezy dzieją się ze względu na:
-rodzaj krawędzi: proste i 'ząbkowane'
-kształt czoła: płaskie, 'rybi ogon', i kuliste
-ilość krawędzi tnących: z reguły 1, 2, rzadziej 4
-materiał: hss, węglik

Jaki frez będzie najlepszy do czego? Nie chciałbym musieć kupować 10 róznych tulejek (raczej jakieś 2 + ta 8mm która będzie razem z kressem). Dostanę frez o długości roboczej min 18mm (na logikę tyle potrzeba do przecięcia sklejki 18mm) i średnicy 2mm? Czy po prostu kupić frez na mocowanie 2mm i o długości ostrza 10mm i pogodzić się z tym, że przy dużym zagłębieniu gładka część freza będzie jeździła po krawędzi materiału?

Jakakolwiek literatura mile widziala.

: 14 cze 2012, 17:59
autor: zacharius
do sklejek, pcb, twardych plastików carbonu i tp te "ząbkowane" a inaczej spiralo-zębate będą jak znalazł.

plexa i miękkie plastiki 1-2 pióra

alu tak samo 1-2 pióra tylko że np są o innym nachyleniu spirali

węgliki dłużej żyją o ile maszyna go nie skrzywi te małej średnicy są bardzo wrażliwe na skrzywienie. wtedy pękają

frez mocowanie 2 i średnicy 2 :roll: nigdy nie spotkałem

20mm roboczej to raczej od 3-4mm średnicy jeśli mówimy o normalnie spotykanych.
są frezy np na chwyt 6 z długą szyjką (long neck end mill) to tymi już by coś podziałał ale są rzadko spotykane na alledrogo
ot takie np

link

: 14 cze 2012, 20:58
autor: RomanJ4

: 25 cze 2012, 16:37
autor: poorchava
Te linki, które kolega podał całkiem fajne, ale do nauki przy pomocy kressa to trochę za wysoka półka chyba :)

Generalnie wstepny pomysł jest taki: do Kressa dokupię tulejki 1/8" (3.175) i 6mm.

Frezy znalazłem następujące:
4 pióra, fi 8mm, chwyt 8mm
4 pióra, fi 8mm, chwyt 8
6mm, chyba 4 pióra
3.175mm, 1 pióro, długi, rybi ogon
3.175mm, 2 pióra, płaskie czoło, długi
6 piór, 3.175mm, dł.robocza 10mm, zębaty


które z tego będzie najlepsze do sklejki? Ten 4-piórowe będą się w ogóle nadawały? Do ogólnego zastosowania to najlepsze byłoby coś typu 3.175mm, 22mm części roboczej, 2 pióra, ząbkowane, ale nie moge nigdzie czegoś takiego znaleźć za normalne pieniądze (tzn tanio, bo spodziewam sie że nauka pochłonie jakieś ofiary na pewno :))

: 01 wrz 2012, 16:31
autor: akol
Proponuje używać do sklejki i plexi tych samych 1 lub 2 pióra .

4 piórowe frezy raczej do twardych materiałów jak stal itd.

wszystko zależy od :
- sztywności wrzeciona i maszyny .
- mocy obrabiarki
- sztywności mat. zamocowanego .

Im bardziej kruchy mat, tym ilośc piór można zwiększyć .

Można sprubować z 3 ostrzami .

Prosze nie używać 3,175 - ponieważ tylko chińczycy używają takich rozmiarów . Nawet Amerykanie próbują wyjść z tego mocowania .

: 01 wrz 2012, 23:26
autor: bh91
akol pisze:Prosze nie używać 3,175
Czemu nie? Jeśli chcesz tani dobry frez to polecam użytkownika bit-tech na allegro. Ja używam do plexi i jestem zdumiony czasami ile dają radę - zazwyczaj łamią się przez kolizję z niestarannie umiejscowioną łapą. a te frezy są na 3.175 - tanio i do nauki.

Sprawdź jaką masz plexi. Jeśli extrudowaną to nie najlepiej ci się będzie to frezowało :wink: wybieraj zawsze wylewaną.

: 02 wrz 2012, 11:48
autor: poorchava
Ja frezy 1/8" kupuje na allegro od goscia o nicku PluszMis czy jakos tak. Do sklejki mdfu itp uzywam dwupiorowych z czolem typu rybi ogon. Do pleksy mam jednopiorowy i na obrotach 10k daje rade w pleksie ekstrudowanej, chociaz czasem przytopi ale bardzo rzadko.

Mam tez 6mm trzpieniowy 4 piorowy hss do grubszego wybierania. Nawet jechalem nim w aluminium, ale bardzo powoli :-)

: 03 wrz 2012, 17:42
autor: iksmodiw1
akol pisze: Prosze nie używać 3,175 - ponieważ tylko chińczycy używają takich rozmiarów . Nawet Amerykanie próbują wyjść z tego mocowania .
Rozmiarówka calowa akurat wyszła od Amerykanów. Cała Europa posługuje się też rozmiarówką 1/8" (Europejscy producenci), więc bezpodstawne jest stwierdzenie że tylko Chińczycy używają tej średnicy.

: 03 wrz 2012, 18:24
autor: poorchava
Mnie tam osobiście grzeje kto to promuje i kto tego używa. Mogę takie frezy kupować tanio i nie trząść porami, że jakiś mi się złamie (a takie średnice dużo nie wybaczają).

Poza tym sam wymiar w calach sugeruje, że to wynalazek raczej amerykański.

W sumie mi to obojętne. Ja przywykłem do jednego i drugiego systemu miar na przemian. Z projektowaniem PCB to jest jakoś tak, że np szerokość ścieżek i odstępy z reguły specyfikuje się w tysięcznych cala (mils) a np. średnice otworów w mm. Rastry obudów przewlekanych są calowe (np. typowy dip czy to-220 0.1") a w obudowach metryczne. Pasywne elementy smd mają rozmiary i takie i takie, ale i tak większość osób kojarzy prędzej np. imperialne 0805 niż metryczny odpowiednik tego rozmiaru 2012.

: 05 wrz 2012, 21:06
autor: akol
racja . Jeżeli masz tanie i dobre .

to tylko .......