Strona 1 z 1

Obróbka elementów 3D

: 01 lip 2015, 21:49
autor: Zwieszony
Witam. Potrzebuję porady jak wyciąć elementy 3D, ale w taki sposób by nie był obrabiany cały obszar materiału tylko dane kształty i przestrzeń w okół nich np. 5mm. Wiem, że jest też możliwość wyznaczenia kolejności w jakiej mają być obrabiane dane elementy? Tzn. by ścieżka obróbki nie była ustawiona w osi X/Y tylko po skończeniu całego jednego reliefu maszyna zajęła się następnym. Może mi ktoś pomóc z tym problemem?

Pozdrawiam

: 01 lip 2015, 22:26
autor: zibi


: 01 lip 2015, 22:37
autor: Zwieszony
Tylko problem w tym, że to jest plik 3DS i wyskakuje mi błąd, że program nie widzi żadnych wektorów.

: 02 lip 2015, 07:22
autor: lajosz
Zwieszony pisze:Tylko problem w tym, że to jest plik 3DS i wyskakuje mi błąd, że program nie widzi żadnych wektorów.
Bo też plik 3DS (3D Studio Max), to po prostu najczęściej bryła/model 3D, więc ze swej natury tych wektorów nie ma.

Poza tym, nie piszesz:

- jakiego masz Artcama (to ważne)
- czy próbujesz zaimportować w/w plik (3ds) do Artcama

Mimo to, wiem co chcesz zrobić i wiem jak to zrobić.
Jak będę miał chwilę, to Ci napiszę co i jak, ale ..... opis będzie inny w zależności od tego, jakiego masz Artcama.

: 02 lip 2015, 21:53
autor: Zwieszony
Artcam 2011. Importować pliki próbuję i mi to raczej wychodzi, ponieważ normalnie generuję g-kody. Tylko nie wiem jak to zrobić tą metodą. A wiem, że jest taka możliwość bo kiedyś ktoś to przy mnie robił, ale niestety nie miałem okazji się temu przyjrzeć.
Jeśli różnica w innych wersjach Art'a jest tylko pod względem "ikon" i szczegółów w asystencie itp. To raczej sobie poradzę, po prostu szukam jakiegoś punktu zaczepienia.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

: 02 lip 2015, 23:08
autor: lajosz
Zwieszony pisze:Tylko nie wiem jak to zrobić tą metodą.
Tworzysz wektor/y obrysowując relief/y.
Możesz to zrobić automatycznie :

Obrazek

albo obrysowujesz ręcznie.

Teraz offsetujesz w/w wektory na zewnątrz o żądaną wartość (wspominałeś o 5mm)
Zaznaczasz wszystkie (lub tylko te które chcesz) i w sekcji "obróbka reliefu" z rozwijanej listy wybierasz, żeby frezowanie dotyczyło tylko zaznaczonych wektorów.

Frezowanie reliefu/ów będzie się odbywać tylko pod zaznaczonymi wektorami, czyli najpierw jeden zaznaczony wektor, potem drugi, kolejny ... itd.

Jeśli wszystko wykonałeś jak należy, to będzie to wyglądało jak na obrazku poniżej.

Obrazek

: 03 lip 2015, 19:51
autor: Zwieszony
Dzięki za pomoc, jak będę miał chwilę to dam znać czy wszystko bez problemu wychodzi :)

Pozdrawiam

: 06 lip 2015, 00:50
autor: Zwieszony
Wszystko gra, jutro wrzucę to na frezarkę i zobaczymy jak wyjdzie.

Mam jeszcze jedno pytanie. Otóż elementy są od siebie oddalone o ~średnicę freza. Natomiast wektory gdy z offset'uję również na taką wartość to się na siebie nachodzą i łączą w jeden. W tym przypadku mi to nie przeszkadza ponieważ i tak zostaje zewnętrzny materiał nie ruszany.
Jednak jest możliwość by wektory się przecinały i trzymały pierwotny kształt?
Aha i kolejność zaznaczania wektorów ma jakieś znaczenie przy obróbce? Czy jedyną opcją by zostaly wycięte w takiej kolejności jak ja chcę, jest zaznaczanie ich pojedynczo i tworzenie osobnych trajektorii?

Pozdrawiam

: 06 lip 2015, 07:16
autor: lajosz
Zwieszony pisze:Jednak jest możliwość by wektory się przecinały i trzymały pierwotny kształt?
Tak, ale niestety musisz każdy offsetować osobno.
Zwieszony pisze:Aha i kolejność zaznaczania wektorów ma jakieś znaczenie przy obróbce? Czy jedyną opcją by zostaly wycięte w takiej kolejności jak ja chcę, jest zaznaczanie ich pojedynczo i tworzenie osobnych trajektorii?
Niestety, ale trzeba tworzyć osobne trajektorie.
Jednak z drugiej strony, takie tworzenie osobnych trajektorii może mieć znaczenie tylko wtedy, kiedy poszczególne reliefy są od siebie oddalone o znaczne odległości, ale nawet wtedy, niewiele oszczędzamy czasu na ruchach przestawnych maszyny.
Czy warto zatem się w coś takiego bawić ?

Mimo wszystko, jeśli frezujesz reliefy jednym (takim samym) narzędziem, a zależy Ci na konkretnej kolejności, to możesz stworzyć np. 10 trajektorii, ustawić je w kolejności frezowania, a następnie połączyć wszystkie trajektorie w jedną.
Przypomnę, że połączenie trajektorii jest możliwe tylko wtedy, kiedy dla każdej z nich użyjemy tego samego narzędzia.