Strona 1 z 1

Grawerowanie na wypukłym przedmiocie.

: 04 mar 2014, 13:07
autor: nobia
Witam na forum, to mój pierwszy post tutaj, ale obserwuję je od jakiegoś czasu i przyznać muszę, że to skarbnica wiedzy.

Potrzebuję informacji, jak wygrawerować cokolwiek na dowolnym przedmiocie z określoną wypukłością w artcamie.

Dla uproszczenia podam przykład:
Mam logo i okrągły przedmiot (nazwijmy go "kopułka") z wypukłością która określona jest przez dany łuk.
Chciałbym, aby na całej powierzchni (patrząc od góry, prostopadle do przedmiotu) na głębokości 0.1mm wygrawerować sobie właśnie to logo.
Gdyby był płaski, to nie byłoby żadnego problemu, jednak ów przedmiot posiada wygiętą płaszczyznę i zupełnie nie wiem jak się za to zabrać.

Proszę o pomoc.
Pozdrawiam

: 04 mar 2014, 13:35
autor: Grawer.Gift
Kopułka określona przez dany łuk ?
Nic mi to nie mówi.
Więc porada będzie ...... dziwna, bo inna być nie może.
Jak kopula jest duża a i łuk duży to rób jak na prostym elemencie- nie zauważysz różnicy, wiec po co przepłacać.
Jak kopułka mała a łuk do tego jeszcze mniejszy , to masz 2 wyjścia :
1 kupić przystawkę co w przypadku robienia jednej sztuki się nie opłaca ( a czy będą takie zamówienia w przyszłości to nie wiemy) .
2 jeśli można to podziel napis na części i rób jak po prostej zmieniając ustawienia.

I jest jeszcze kilka innych możliwości zależnie od tego co to jest ta ,,kopułka" bo tego nie wiemy.

: 04 mar 2014, 14:33
autor: lajosz
@nobia

Witamy nowego kolegę na forum.


Czy o takie coś Ci chodziło ?


Obrazek

: 04 mar 2014, 14:36
autor: nobia
@ lajosz: dokładnie coś takiego! :)

: 04 mar 2014, 14:55
autor: barola
jeżeli masz artcam pro to nie ma problem w edytorze kształtu ustawiasz kąt uwypuklenia kopułki I robisz na nim napis.

: 04 mar 2014, 18:15
autor: Cooper
Są 2 metody:
1. Dokładnie zaprojektowany obiekt 3D w oprogramowaniu takim jak np Artcam Pro. Do tego na frezarce przedmiot musi być bardzo dokładnie zbazowany z projektem by to wyszło.
2. Grawerka komputerowa w której oś Z nie jest usztywniona i podąża automatycznie za kształtem przedmiotu. Przy frezowaniu na takiej grawerce używa się tzw nosków. Na takim sprzęcie wystarczy Ci tylko Artcam Express.
Taką grawerkę i sposób jak działa możesz zobaczyć tutaj:

: 04 mar 2014, 19:39
autor: nobia
uznajmy zatem, że mam zmodelowany ten przedmiot i zaimportowałem go do ArtCam (mam wersję 2010 pro)
importuję też wcześniej przygotowane wektory (logo)
jak teraz narzucić te wektory na model, tak aby się dopasowały do jego powierzchni?
sytuacja wygląda dokładnie jak na rysunku poglądowym pokazanym przez lajosza

: 04 mar 2014, 20:42
autor: lajosz
@nobia

Nie kombinuj w ogóle z importem gotowej bryły.

Wszystko jest do zrobienia (bardzo szybko) w Artcamie i można to zrobić tak:

--- Rysujesz okrąg o średnicy tej "kopułki", czyli ten okrąg będzie podstawą kopułki.
--- Tworzysz napis, rysunek, relief, (niepotrzebne skreślić) i umieszczasz go w środku (albo tam gdzie chcesz) tego okręgu. Załóżmy jednak, że jest to napis i dalsza cześć tego opisu będzie się odnosić do tego napisu.
--- Zaznaczasz napis i klikasz na to dwukrotnie co uruchomi "Edytor kształtu"
--- W edytorze kształtu wybierasz kształt wypukłości/wklęsłości i określasz (jeśli chcesz) jego głębokość/wysokość, po czym klikasz na "Dodaj" lub "Odejmij" w zależności co chcesz uzyskać.
--- Właśnie wykonałeś napis.
--- Teraz, dokładnie to samo co wyżej robisz z okręgiem i masz to co widzisz na tym screenie który zamieściłem.

Oczywiście można to wykonać na jeszcze kilka innych sposobów i efekt będzie identyczny.
Ja opisałem (tak mi się wydaje) najszybszy możliwy sposób.

: 04 mar 2014, 23:29
autor: Dudi1203
Jest jeszcze jedna metoda
Artcam ma opcje rzutowania trajektori na relief. Kolejność taka
1. Ładujesz bryłke 3d albo tworzysz relief
2. Rysujesz na płasko wektory/tekst itp
3. Robisz obrobke jak dla płaskiego elementu
4. Szukasz w "Operacjach trajektori" opcji "transforumuj trajektorie" i na dole jest przycisk rzutuj na relief. Wystarczy kliknąć i zrobione

: 05 mar 2014, 08:22
autor: nobia
dziękuję lajosz i Dudi1203, oczywiście "pomógł" poszło :)