pytania dotyczące reliefów

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

pytania dotyczące reliefów

#1

Post napisał: Dolce » 15 wrz 2013, 22:11

Witam.
Na podstawie filmiku instruktażowego wykonałem projekt, który załączam.
Mam kilka pytań.
1) Jak można wygładzić wykonany relief ? Zapisałem i zamknąłem model i po otwarciu próbowałem to zrobić w trybie edycji za pomocą odpowiedniego narzędzia. Wprawdzie okno narzędzia się otwiera i można suwakami ustawić jego średnicę i siłę działania ale nie widać charakterystycznego kółka narzędzia, nie ma możliwości wygładzania reliefu.
2) Czy własne opracowane reliefy można dodawać do biblioteki programu artcam aby móc je łatwo edytować i łączyć z innymi reliefami ?
Zasadniczo chodzi mi o opanowanie łączenia ze sobą reliefów poprzez nakładanie ich na siebie z częściami wspólnymi lub nakładanie jednego "ozdobnego" reliefu (np. relief z motywem) na powierzchnię innego, tworzącego bazę. Można by to przyrównać do malowania obrazu, gdzie bazą byłaby ramka z płótnem a obrazem (motywem) to co nakłada się na płótno. Chciał bym stopniowo opracowywać sobie reliefy aby móc je ewentualnie w przyszłości wykorzystywać, łączyć.
W jaki sposób wykonuje się w artcamie takie złożone projekty, składające się z różnych reliefów - utworzonych uprzednio własnoręcznie w artcam lub pobranych z innych źródeł ?
3) Czy generalnie można dodawać do artcam projekty reliefów wykonanych w innych programach ? Artcam zapisuje reliefy jako "artcam projekt z rozszerzeniem .3dp". nie bardzo się orientuję - czy reliefy są zapisywane w tego typu pliku ?
4) Jeszcze ostatnie pytanie. Idąc krok po kroku za filmikiem instruktażowym zapisywałem dodawałem kolejne warstwy do projektu za pomocą sieci trójkątów.
Czy każdy wykonany relief należy zapisać za pomocą sieci trójkątów ? Do czego służy ta funkcja ?
Jestem zupełnie początkujący jeśli chodzi o obsługę programów cam w związku z czym nie rozumiem podstaw dotyczących istoty tworzenia reliefów.
Mam nadzieję, że uzyskam pomoc i z czasem korzystanie z programu stanie się dla mnie proste. W sumie to mam jakieś tam swoje pomysły "twórcze" a na razie nie za bardzo mogę je zrealizować za pomocą oprogramowania i PC z powodu zbyt małej wiedzy w posługiwaniu się programami tego typu. Dlatego proszę o pomoc na forum. Wprawdzie jest sporo filmików w sieci dotyczących programu artcam ale na większości z nich ciężko mi jest wyłapać kolejne kroki, które prowadza do osiągnięcia celu. Nie wiem, jakoś na razie trudno mi ogarnąć to wszystko korzystając jedynie z wiedzy zawartej w toturialach filmikowych.
Będę wdzięczny za pomoc.
Załączniki
projekt.rar
(4.05 MiB) Pobrany 364 razy



Tagi:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#2

Post napisał: lajosz » 16 wrz 2013, 12:53

@ Dolce

Rudyard Kipling powiedział kiedyś cyt:
"Pierwszym obowiązkiem artysty jest opanowanie rzemiosła"

1.) Zapisałeś model jako ?
Poza tym, wygładzić model można nie tylko za pomocą narzędzi rzeźbienia, ale również jako całość poprzez specjalną opcję tylko do tego służąca.
Popatrz:

Obrazek

2.) Tak, własne opracowane reliefy można dodawać do biblioteki, ale nie w dosłownym tego słowa znaczeniu, czyli nie będzie miniaturki reliefu, a tylko nazwa reliefu.
Domyślnie, reliefy z biblioteki są pobierane z folderu "Reliefs", ale możesz wskazać własny folder z reliefami.
W tym celu, w sekcji "Opcje", klikasz na "Nowy" i wskazujesz folder z Twoimi reliefami.
Po wykonaniu powyższego, z rozwijanej listy "Biblioteki" możesz już wybierać pomiędzy zdefiniowanymi wcześniej folderami zawierającymi reliefy.
Popatrz:


Obrazek

Co do wstawiania reliefu do innego reliefu i łączenia się z nim, to oczywiście można i robi się to właśnie poprzez wskazanie reliefu, czyli wybierasz jakiś relief z biblioteki (obojętnie swojej czy Artcama) i pokaże Ci się takie okno:

Obrazek

a tam już możesz zrobić tym reliefem co zechcesz.

3. ) Artcam nie zapisuje reliefów jak napisałeś cyt:
"artcam projekt z rozszerzeniem .3dp"
Zapisuje je jako .rlf i to jest natywny format zapisu reliefów dla Artcama.
Oczywiście można zapisać relief jako .3dp, ale dopiero po przekształceniu go w siatkę trójkątów.

4. ) Nie, nie każdy relief trzeba zapisywać jako siatkę trójkątów i co więcej, nie należy tego (moim zdaniem) robić.
Jak już pisałem, reliefy zapisujemy jako .rlf
Natomiast przekształcenie reliefu w siatkę trójkątów służy tylko do tego, żeby można było taki relief wyeksportować do innego programu, więc po przekształceniu, zapisać można jako 3dp, stl, obj, następnie zaimportować taki model do innego modellera np. Rhino, Sculptris, itp.

Awatar użytkownika

Petrus69
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 44
Rejestracja: 09 lis 2011, 17:56
Lokalizacja: https://t.me/pump_upp
Kontakt:

#3

Post napisał: Petrus69 » 16 wrz 2013, 16:42

Witam!

Chciałbym dołączyć swoje zdanie do pytania nr 2 kolegi Dolce. Dodajac własny relief możemy mieć podgląd. A robimy to tak.
- robimy zrzut ekranu danego reliefu otwartego w Artcamie,
- "wycinamy"( w jakimś programie graficznym np. PAINT) sam relief ze zrzutu ekranu i zapisujemy go w rozdzielczości 40x40 w formacie GIF.

Miniatura musi mieć nazwę taką samą jak relief i być w tym samym katalogu co on.
Sam przetestowałem i działa. I to tyle.

Pozdro

Awatar użytkownika

artmachining
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 331
Rejestracja: 20 sty 2007, 12:27
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

#4

Post napisał: artmachining » 16 wrz 2013, 22:29

Od wersji 2011 wzwyz wystarczy ze przeciagniemy relief z drzewka projektowego do otwartej zakladki reliefy i wtedy pojawi sie tam razem z podgladem.
Pozdr
Adam


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: Dolce » 17 wrz 2013, 00:16

Dziękuje za dotychczasową pomoc.
lajosz pisze:@ Dolce
1.) Zapisałeś model jako ?
Hmm, nie pamiętam czy użyłem na końcu opcji "zapisz jako". A w obecnym stanie - czy ten relief można jeszcze wygładzić ? Jeśli tak to jak to wykonać ? Po otwarciu i edytowaniu projektu narzędzie wygładzające nie działa, nie widać na powierzchni reliefu zmian, podczas wodzenia narzędziem po powierzchni reliefu.
lajosz pisze: 4. ) Nie, nie każdy relief trzeba zapisywać jako siatkę trójkątów i co więcej, nie należy tego (moim zdaniem) robić.
Jak już pisałem, reliefy zapisujemy jako .rlf
Natomiast przekształcenie reliefu w siatkę trójkątów służy tylko do tego, żeby można było taki relief wyeksportować do innego programu, więc po przekształceniu, zapisać można jako 3dp, stl, obj, następnie zaimportować taki model do innego modellera np. Rhino, Sculptris, itp.
1) W takim razie kiedy zapisywać relief w siatkę trójkątów a kiedy nie ? Czy używać tej operacji tylko wówczas, gdy planujemy otworzyć projekt w innym programie ?
2) Jak pisałem poprzednio, projektując załączony model kierowałem się filmem instruktażowym. Prowadzący tworzył siatkę trójkątów każdorazowo po wykonaniu kolejnego modelu. W Wówczas element pojawiał się w "Złożeniu" (po kliknięciu opcji "dodaj do projektu"). Jeśli założymy, że nie będziemy tworzyć siatki trójkątów to w jaki sposób można dodawać modele do złożenia i czy w ogóle jest to konieczne ?

3) Dołączam kolejne dwa pliki z projektami oznaczone jako Dziwoląg1 i 2.
Projekt miał być w stylu motywu ozdobnego w ramce.
Zadanie wykonywałem następująco : po otwarciu "Nowy projekt" i zaimportowaniu wcześniej opracowanego reliefu z motywem (o wymiarach 200x200) utworzyłem siatkę trójkątów. Element pojawił się w złożeniu (nazwałem go "st"). Następnie odznaczyłem widoczność wszystkich elementów i kliknąłem ppm na "Przód reliefu" + dodałem "Nowy" (pojawiła się "Warstwa reliefu 1"). Ponieważ średnica zewnętrzna ramki ma być większa od średnicy motywu dlatego wszedłem w zakładce "Model" ustawiłem większy rozmiar (240xc240). Wykonałem okręg zewnętrzny (240mm) i zofsetowałem go wewnętrznie, uzyskując wymiaru wewnętrznego okręgu ramki taki sam jak zewnętrzny motywu czyli 200mm, aby motyw "wpasował" się w ramkę. Następnie w celu wykonania ramki użyłem wyciągania złożonego. Pojawił się kolejny relief, mający tworzyć właśnie zewnętrzną ramkę motywu. Utworzyłem siatkę trójkątów dla tego reliefu, dodałem go do projektu i pojawił się w "Złożeniu".
Wszystko pięknie tyle, że zamiast uzyskać dwa niezależne elementy, motyw "wlazł" na ramkę. Po otwarciu załączonego pliku Dziwoląg1 wszystko co opisałem widać. Dokładniej to ten dziwoląg jest widoczny przy włączonej widoczności warstwy bitmapy. Dodatkowo - jeśli podczas zaznaczonej widoczności wszystkich elementów kliknie się na "Przełącz widoczność głównego" pojawiają się dodatkowe elementy. Usunąłem warstwę bitmapy i problem z "rozlewaniem" się motywu na ramkę zniknął.
4) Pojawił się natomiast nowy. Załączam plik z usuniętą już warstwą bitmapy - Dziwoląg2. W tym przypadku problem polega na tym, że w projekcie są dwie ramki. Jedną już "przekolorowałem" na strukturę drewna a druga jest w kolorze takim jaki jest domyślnie ustawiony podczas tworzenia modeli. Jeśli przesunie się ramkę "drewnianą" podczas manipulowania widokiem złożenia "ramka" w opcji "Pozycjonowanie - Położenie" to widać, że jest ona nałożona na tą drugą.
Skąd to się wzięło ?

Jeśli ktoś miał by czas na wytłumaczenie mi cierpliwie czego nie kapuję to będę naprawdę wdzięczny za naprowadzenie na dobre tory.

5) Jeszcze pytanie o możliwość rysowania i zaznaczania wektorów podczas przełączonego rysunku na widok 3D. Widziałem na filmiku, że można rysować wektory w tym widoku. Faktycznie, nieraz udawało mi się również tak rysować. Jednak nie zawsze tak jest. Nieraz by narysować lub zaznaczyć wektor muszę przejść do widoku 2D. Na razie nie doszedłem od czego zależy możliwość rysowania/zaznaczania wektorów podczas pracy w widoku 3D. Prosił bym o wytłumaczenie, zorientowani będą zapewne wiedzieli co chodzi.

Z góry dziękuję za kolejną pomoc.
Załączniki
Dziwoląg1.rar
(4.04 MiB) Pobrany 490 razy
Dziwoląg2.rar
(2.97 MiB) Pobrany 404 razy


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#6

Post napisał: lajosz » 17 wrz 2013, 13:22

@ Dolce

Dlaczego z uporem godnym lepszej sprawy próbujesz zapisywać cokolwiek jako projekt ?

Przecież natywnym formatem Artcama jest format .art
Format ten zawiera wszystko to co zdążyłeś do tej pory zrobić w danym modelu, czyli reliefy, wektory, bitmapy, warstwy, ścieżki maszynowe itd.

Nie piszesz jakiego Artcama używasz, ale z tego co napisałeś wynikałoby, ze jest to Artcam JewelSmith bo tylko w nim (o ile dobrze pamiętam) można w ogóle tworzyć Projekt.

Jeśli jesteś jubilerem i potrzebny Ci JewelSmith, to oczywiście ma to sens, w przeciwnym wypadku jest zupełnie niepotrzebne.

Jeśli zatem nie jesteś jubilerem, to nie rozpoczynaj pracy od tworzenia nowego projektu, tylko od nowego modelu i w ogóle daj sobie spokój z tworzeniem siatek trójkątów.
Jak już pisałem, bryły 3D (siatki trójkątów) są potrzebne tylko jeśli zechcesz wyeksportować taka bryłę do innego programu albo jeśli chcesz ja umieścić jako kolejny element w Artcamie tworząc projekt, ale (jak również pisałem wyżej) , projekt potrzebny jest tylko w przypadku tworzenia pełnych brył 3D na potrzeby jubilerów.

Co do operacji na warstwach reliefu, to nie wiem jak jest w nowych wersjach Artcama, ale np. w Artcam 9.0 to KOSZMAR.
Powtarzam, chodzi tylko o warstwy reliefu. Do operacji na innych warstwach (wektory, bitmapy) nie mam żadnych zastrzeżeń.

Konkurencja, czyli Vectric Aspire, to wzór do naśladowania w operacjach na warstwach reliefu, czyli tam masz właśnie coś w rodzaju złożenia i każdym elementem tego złożenia możesz sterować/edytować osobno, co znacznie, ale to znacznie ułatwia pracę.
Być może równie łatwo jest w nowych Artcamach, ale tego po prostu nie wiem i tu trzeba by zapytać usera artmachining bo zdaje się jest dystrybutorem tego softu.


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: Dolce » 17 wrz 2013, 23:53

Widzę, że cenisz program Aspire.
Poradź mi tak konkretnie czy w przypadku wykorzystywania programu cam do moich celów lepiej zdecydować się na opanowanie Artcama czy też skłonić się raczej ku Aspire. Sporo czasu schodzi mi na opanowaniu tego typu programów dlatego wolał bym już skoncentrować się na obsługę jednego z nich, z wszystkimi jego zaletami i wadami. Jak pisałem wcześniej, chciał bym nauczyć się tworzyć reliefy, łączyć je ze sobą oraz wykonywać w przyszłości reliefy z fotografii. Zresztą tak naprawdę to podoba mi się właśnie dłubanie przy fotografiach wszelkiej maści. Resztę a więc "oprawę" (ramki, obwódki, przygotowane wcześniej powierzchnie bazowe itp) dla opracowanych z fotografii reliefów traktował bym raczej jedynie jako wykańczający dodatek. Jednak to wszystko trzeba umieć ze sobą połączyć w całość.
Poradź mi na czym się oprzeć i będzie już od razu lżej :)


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#8

Post napisał: lajosz » 18 wrz 2013, 00:27

@ Dolce

Niestety nie mogę nic konkretnie poradzić, a to dlatego, że tak Artcam jak i Aspire mają swoje wady i zalety.

Ideałem byłoby posiadać oba, a jeszcze lepiej gdyby firmy Vectric i Delcam połączyły siły (może jakaś fuzja) i wspólnie stworzyły jeden program posiadający wszystkie zalety w/w programów, a jednocześnie pozbawiony ich wad.

Co do tworzenia reliefów ze zdjęć, to już to pisałem wielokrotnie, że NIE MA I DŁUUUGO NIE BĘDZIE programu który z automatu będzie potrafił stworzyć relief z bitmapy prawidłowo rozpoznając góry i doliny, a więc nie ma specjalnego znaczenia czy będziesz pracował z Artcamem czy z Aspire.

Z resztą, tak czy siak, po jakimś czasie zabawy z którymś z w/w programów sam stwierdzisz, że bitmapy NIE NADAJĄ się do tworzenia reliefów obojętnie jakim programem byłyby potraktowane.
Pisałem tu już o tym (jak również Tobie na priv) wielokrotnie, że lepiej dać sobie spokój z tworzeniem reliefów z bitmap.
Najlepiej tworzyć je za pomocą wyciągania po wektorach tak jak to się robi w większości modellerów, a następnie można nieco "porzeźbić" ręcznie coby bryła nie wyglądała sterylnie.

Jednak jeśli chodzi o konkrety, to moim zdaniem:

Artcam lepszy będzie w modelowaniu ludzi, zwięrzat i w ogóle natury.
Aspire natomiast, o wiele lepiej sprawdzi się w modelowaniu np. banerów reklamowych, znaków firmowych itp rzeczy.


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#9

Post napisał: Dolce » 18 wrz 2013, 11:40

Czyli sprawa jest prosta. Obsługę techniczną wybranego programu trzeba dobrze opanować a wyobraźnię i zdolności do tworzenia reliefów trzeba po prostu posiadać wrodzone.
Przeglądałem program Sculptris o którym pisałeś, a właściwie filmiki ilustrujące jego możliwości . Tym programem można tworzyć bryły, wyciągać itp. ale nie można chyba tworzyć ścieżek dla maszyny cnc ?
Czy próbowałeś pracować na tym programie a jeśli tak to jakie masz spostrzeżenia dotyczące jego możliwości w zakresie tworzenia modeli, reliefów itp. ?
Jeśli ten program nie ma możliwości tworzenia ścieżek dla maszyny to o ile dobrze zrozumiałem, po utworzeniu sieci trójkątów z wykonanej pracy to można ją zaimportować do. np Artcama i tam utworzyć ścieżki.
Ogólnie Sculptris może się spodobać po oglądnięciu filmików prezentujących wykorzystanie jego możliwości w zakresie tworzenia modeli brył "z czapki".
Natomiast nie wiem czy w tym programie jest możliwość otwarcia zdjęcia (bitmapy) i utworzenia na jego bazie wektorów - czyli modelowania podobnego jak w Artcamie.
Mimo wszystko podkład z fotografią postaci czy martwej natury ułatwia opracowanie wstępnego zarysu proporcji modelu, nawet jeśli sam program nie potrafi utworzyć automatycznie sensownego reliefu 2.5D.
Zresztą to i dobrze, bo należało by pozamykać wszystkie ASP w Polsce :)


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#10

Post napisał: lajosz » 18 wrz 2013, 13:05

Dolce pisze:Czyli sprawa jest prosta. Obsługę techniczną wybranego programu trzeba dobrze opanować a wyobraźnię i zdolności do tworzenia reliefów trzeba po prostu posiadać wrodzone.
Nie koniecznie :)
Systematyczną pracą też można uzyskać całkiem niezłe wyniki.
Poza tym, ja np. znam ludzi którzy są artystami (konkretnie rzeźbiarze i malarz), a i tak nie wykonali by tego lepiej bo po prostu nie specjalnie czują narzędzie jakim jest komputer.
Dolce pisze:Przeglądałem program Sculptris o którym pisałeś, a właściwie filmiki ilustrujące jego możliwości . Tym programem można tworzyć bryły, wyciągać itp. ale nie można chyba tworzyć ścieżek dla maszyny cnc ?
Dokładnie.
Sculptris to taka radosna niczym nieskrępowana twórczość.

Dolce pisze:Czy próbowałeś pracować na tym programie a jeśli tak to jakie masz spostrzeżenia dotyczące jego możliwości w zakresie tworzenia modeli, reliefów itp. ?
Tak, próbowałem, ale niejako w odwrotnej kolejności, czyli zgrubna bryła powstawała np. w Artcamie, następnie eksport do Sculptris, tam dodawałem rzeczy które o wiele łatwiej i szybciej można zrobić właśnie w Sculptris, a następnie ponowny eksport do Artcama, tam ewentualne poprawki po czym już tylko ścieżki maszynowe i gotowe.
Dolce pisze:Jeśli ten program nie ma możliwości tworzenia ścieżek dla maszyny to o ile dobrze zrozumiałem, po utworzeniu sieci trójkątów z wykonanej pracy to można ją zaimportować do. np Artcama i tam utworzyć ścieżki.
Dokładnie.
Jednak należy pamiętać o tym, że Sculptris to modeller w pełnym 3D, a Artcam czy Aspire, to jednak 2.5 D, więc jak już stworzysz model w Sculptris, to po zaimportowaniu go do Artcam / Aspire, zostanie on niejako spłaszczony do 2.5 D
Zwróć uwagę, że Artcam/Aspire to programy do tworzenia płaskorzeźb, a nie rzeźb, jednak w ograniczonym zakresie można tworzyć również pełne bryły 3D.

Dolce pisze:Natomiast nie wiem czy w tym programie jest możliwość otwarcia zdjęcia (bitmapy) i utworzenia na jego bazie wektorów - czyli modelowania podobnego jak w Artcamie.
Nie ma takiej możliwości i co więcej, w takim Sculptris nie wyciągasz po wektorach tylko modelujesz "ręcznie" wyciągając narzędziami na stałe zdefiniowanymi w programie.
Ot taka radosna twórczość, ale za to bardzo intuicyjna.
Dolce pisze:Mimo wszystko podkład z fotografią postaci czy martwej natury ułatwia opracowanie wstępnego zarysu proporcji modelu, nawet jeśli sam program nie potrafi utworzyć automatycznie sensownego reliefu 2.5D.
Dokładnie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”