Strona 1 z 1
Grawerowanie na powierzchni modelu
: 03 lis 2009, 13:34
autor: wood carver
Witam!
W jaki sposób grawerować na powierzchni modelu??
Frezuję relief , a następnie chce dodać jakieś detale używajac v bit carving' u czy graverowania " po linii" - po wektorze. Chcę, aby artcam prowadził frez np. z zagłębieniem 0.3 mm biorąc pod uwagę, że powierzchnia nie jest prosta- jest to jakaśwyfrezowana bryła ( albo jej część)
Jak do tej pory zauważyłem, że program owszem bierze pod uwagę wysokość modelu oraz ustala offset chcąc potem na tym grawerować ale na tym się kończy- nie robi tego w zależnosci od wysokości modelu w różnych jego punktach lecz bierze pod uwagę wysokość ( najwyższy punkt modelu/element) i na tej podstawie ustala offset narzedzia.
Albo jeszcze inaczej: jak grawerować na powierzchni jakiegoś modelu którego powierzchnia nie jest prosta ?
A jeśli nie Artcam to jaki soft stwarza takie możliwości.
przykład:
( na pierwszym zdjęciu jest to powierzchnia orbrotowa..ale to nie iestotne- istotny jest fakt zawężania.. nie jest to prosty walec)
: 03 lis 2009, 19:54
autor: Bbuli
ArtCama znam po łebkach,natomiast VisualMill radzi sobie z tym doskonale.Ja najpierw modeluję powierzchnię w Rino,kłądę na nią linie grawerunku i do Visuala.Tam sobie dowolnie ustalam na jaką głębokość,ile razy itp...
: 03 lis 2009, 20:08
autor: wood carver
to to ja wiem...miałem okazję sie pobawić troche RhinoCam'em( chociaż tylko w wersji demo) ...w zasadzie pracują na tym samym "silniku" co visual...i nie ma problemu poprzez właśnie nałożenie krzywych na powierzchnię z dalszą obróbką ( chociaz v bit carving jakoś do mnie nie przemawia, a właśnie o tego typu obróbkę sie tu rozchodzi

)
W sumie logiczne dlaczego Art nie posiada takiej fukcji- stwarza możliwość obróbki tylko w 3 osiach

jesli podłożem jest model- istnieje potrzeba zmiany( kolejne 2 osie )
Mnie temat interesuje nadal, chociaż dysponuje tylko 4 osiami to w zasadzie mam zamiar grawerować na powierzchniach owalnych o kącie powierzchnia-frez zbliżonym do 90 stopni.
: 03 lis 2009, 21:27
autor: Bbuli
No ale właśnie Visual -dokładnie 6.0 Pro kręci czwartą osią i ma tam grawer.
: 03 lis 2009, 22:11
autor: b_j
jedną z możliwości grawerowania stożków może być pochylenie osi obrotowej tak aby powierzchnia bryły była równoległa do stołu roboczego, troche rozwinięcie inaczej wyglada niż w przypadku walca - ale jest to do zrobienia :-d
: 03 lis 2009, 22:12
autor: wood carver
grawer " po wektorze" czy v-bit carving ?
W rhinocam również jest ta opcja, tylko v bit jest tylko w 2D, grawerowanie po lini i przez wierszowanie ( spiralne , takie , siakie...

jest tego sporo)
Znam to oprogranowanie, jest to produkt tego samego producenta z tym , że RhinoCam to plug-in...natomaist visualmill to opcja CAM dla tych którzy używają innych CAD'ów niekoniecznie Rhinoceros.
Cała sprawa polega na tym, że ja moge spokojnie stworzyć model 3 d i obrabiać potem "wierszując" tylko trwa to lata świetlne...v-bit trwa szybciej.
: 04 lis 2009, 16:33
autor: Bbuli
Upierasz się na ten V bit carving-ale możesz zastosować 4 axis engraving.Grawerujesz pod kątem-Ty ustalasz jakim bo decydujesz o umiejscowieniu detalu względem osi obrotu.Ustalasz ilość przejść i zagłębienie.Wg.mnie proste, skuteczne i szybkie.No rozumiem,że nie chodzi Ci o reliefy po całości jak na tym kubku?
: 04 lis 2009, 18:56
autor: artmachining
Można zrobić to za pomocą feature machining - recessed festure lub najpierw stworzyć zwykłą ścieżkę grawerowania V-bit a potem użyć narzędzia transformacji trajektorii (toolpath transform) i użyć opcji rzutowania ścieżki na relief (project toolpath on relief) ale to tylko w wersji od 2008 wzwyż.
Pozdr
: 04 lis 2009, 23:03
autor: wood carver
Bbuli pisze:Upierasz się na ten V bit carving-ale możesz zastosować 4 axis engraving.Grawerujesz pod kątem-Ty ustalasz jakim bo decydujesz o umiejscowieniu detalu względem osi obrotu.Ustalasz ilość przejść i zagłębienie.Wg.mnie proste, skuteczne i szybkie.No rozumiem,że nie chodzi Ci o reliefy po całości jak na tym kubku?
faktycznie ciekawe rozwiązanie chociaż wolałbym jakieś rozwiązania bardziej intuicyjne

troche z tym zabawy jeśli chce się określonego efektu.
Co do arta...faktycznie w starszych wersjach nie ma rzutowania na relief jedynie transformacja z nadaniem ofsetu danej osi...jednak to cenna informacja