uniwersalny Ploter CNC z profili ALU - osłonięte prowadnice

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#121

Post napisał: krank1 » 13 lut 2011, 10:52

www.kimla.pl pisze:
A teraz merytorcznie:

Analiza mes:


Przepraszam ale można jakieś wyjaśnienie do tego kolorowego obrazka ? Utwierdza Pan mocowanie belki a siłę przykłada u dołu elemntu?
Widać że jest to wykres przemieszczeń. Dlaczego w Pańskiej maszynie największe przemieszczenia ma część przedniego wózka a najmniejsze element mocowania belki poprzecznej bramy? Jaki był model fizyczny? Proszę wyjaśnić bo wydaje mi się to bez sensu.

Co do Waszych maszyn to fakt są bardzo podobne :)Obrazek



Tagi:


www.kimla.pl
Posty w temacie: 26

#122

Post napisał: www.kimla.pl » 13 lut 2011, 12:44

Utwierdzenie przy mocowaniu bramy i siła poprzecznie na powierzchnię wspornika wózków.

To symulacja odkształcenia przy obciążeniu wzdłuż osi x.

Pokazałem odkształcenia a nie naprężenia ponieważ tak lepiej widać przemieszczenia.

Można oczywiście odebrać mu swobodę skręcania, ale nie pokaże to ewentualnych naprężeń i przemieszczeń wpływających na sztywność skrętną bramy maszyny wpływającą na sztywność kąta x/y.

Oczywiście przy napędzie z obu stron można by to pominąć, ale pewna rozsądna sztywność skrętna też powinna być zachowana.


Jak widać rozkład naprężeń po optymalizacji nie jest już najefektowniejszy. :grin:
W miejscach najjaśniejszych można by dać jeszcze więcej materiału ale mogły by się już pojawiać jamy skurczowe więc nie można przesadzać z punktowym pogrubianiem.

Obrazek


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#123

Post napisał: krank1 » 13 lut 2011, 15:46

A dlaczego nie liczycie tego stosując modele bliskie tym rzeczywistym? Utwierdzenie powinno być na powierzchni mocowania wózków a siła przyłożona do powierzchni mocowania bramy. Z wykresu kolegi widać poza tym że poprzeczna siła jest przyłożona do jednego wózka a drugi jak by go nie było.


Trafiłem na ten temat wczoraj i bardzo mnie zainteresował. Korzystając z wolnego niedzielnego popołudnia robię porównanie Kimla vs Piotrjub :) Jakie będą wyniki jeszcze nie wiem bo kończę dopiero modele 3D. W każdym razie będą obiektywne. Autorytetem w obliczeniówce nie jestem (zresztą u nas w kraju mało fachowców w tym temacie) ale modele identycznie obciążone i ustalone pokażą różnice bo różnice na pewno są. To że jest to użebrowane L nie świadczy że projekt jest zerżnięty - a jeśli nawet to wprowadzone są modyfikacje które zasadniczo różnią konstrukcje. Na oko widać różną ilość żeber - u Piotra jest o jedną komorę mniej no i to "strusie jajo" może mieć kluczowe znaczenie w sztywności.

Wieczorkiem może zapodam moje wypociny :)
Pozdrawiam
wojtek


www.kimla.pl
Posty w temacie: 26

#124

Post napisał: www.kimla.pl » 13 lut 2011, 15:59

Nie ma sensu utwierdzać przy wózkach ponieważ sztywność skrętna wózków jest bardzo niewielka i to właśnie węzeł tuż pod bramą jest najbardziej obciążony.

Poza tym ja mam wspornik pod wózki na całej długości więc nie masz co porównywać ze wspornikami o długości samych wózków.

Wzmocniony węzeł tuż pod bramą to najbardziej obciążony punkt tego elementu i dlatego u mnie jest wzmocniony. Nie dość że jest tam za mało materiału to jeszcze żebro obok zostało osłabione przez wycięcie na przewody. Poza tym w części za bramą żebra ukośne zapewniają znaczenie większą sztywność niż żebra równoległe.


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#125

Post napisał: krank1 » 13 lut 2011, 16:28

Porównuję tylko konstrukcję L bo o nią cała batalia się rozgrywa - mocowania na wózki są identyczne. Analiza dotyczy tylko gabarytu i rozmieszczenia żeber. Jak pisałem robię to hobbistycznie i analiza całego układu jest pracochłonna a co za tym idzie długotrwała.


www.kimla.pl
Posty w temacie: 26

#126

Post napisał: www.kimla.pl » 13 lut 2011, 17:45

Krank, a tak na marginesie, może Cię to zainteresuje:

http://kimla.pl/mov-85-Centrum-do-lini-rozlewniczych/1

Wszystkie obróbki wygenerowane bezpośrednio z PC-CAM włącznie ze ścieżką do ślimaka.
Dostępne już są ścieżki do ślimaków ze zmiennym skokiem i zmienna średnicą.
Oczywiście ścieżka do głowicy kątowej wygenerowana została automatycznie na podstawie płaskiego profilu z dxf-a, a frezowanie rowka na wpust to rzutowanie obróbki na wybraną płaszczyznę.
Ostatnio zmieniony 13 lut 2011, 17:53 przez www.kimla.pl, łącznie zmieniany 1 raz.


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#127

Post napisał: krank1 » 13 lut 2011, 17:50

Moja zabawa dobiegła końca. Modele fizyczne KIMLA i Piotrjub identyczne co do ustalenia i obciążeń jak i materiału. Modele geometryczne wykonałem odwzorowując najdokładniej jak mogłem materiały z posta. Model zginania w płaszczyźnie XZ podobny do tego co zaproponował Przemek. Zresztą w tym porównaniu nie ma to znaczenia.

Masy modeli wyszły porównywalne. Model Piotra jest o 2% cięższy jednak sposób modelowania i danych wejściowych zawiera większy błąd.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Model Piotra zawiera okienka a model KIMLA nie (zresztą ma jakieś malutkie które nieznacznie osłabiłyby konstrukcję).


www.kimla.pl
Posty w temacie: 26

#128

Post napisał: www.kimla.pl » 13 lut 2011, 18:04

Krank, zrobiłeś analizę w kierunku największej sztywności tego detalu, a ja z
doświadczenia wiem, przy projektowaniu tej maszyny problemem była sztywność wzdłuż osi X gdzie sztywność jest znacznie mniejsza i to tam należało skupić uwagę.
Poza tym nie ma żadnej analizy co do sztywności skrętnej, nie miałeś danych o masie, a analizę zrobiłeś w subiektywnie wybranym przez siebie kierunku.

Pamiętaj, że łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo.


Chciałbym zwrócić uwagę jak drobka poprawka może znacząco wpłynąć na sztywność detalu.

Oba detale różnią się wzmocnieniem najbardziej obciążonego punktu.
Dodanie 1.9% masy spowodowału zwiększenie sztywności o 13%

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lut 2011, 18:45 przez www.kimla.pl, łącznie zmieniany 2 razy.


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#129

Post napisał: krank1 » 13 lut 2011, 18:40

W kierunku X jest analiza wg zasugerowanego przez Ciebie modelu i tu wypadasz jeszcze gorzej (trzeci obrazek). Głównym błędem Twej konstrukcji jest podcięcie. Piotrjub nie dość że go uniknął to zrobił jeszcze płytszą półkę pod belkę przez co zwiększył przekrój obciążonej konstrukcji.
Jak pisałem sztywność modeli jest porównywana w kierunku X i Y w jednakowy sposób i daje porównanie sztywności tych elementów, porównanie sztywności całej maszyny to druga kwestia i mimo sztywniejszej L-ki Piotra być może całość będzie mniej sztywna.
Podaj swoje ustalenie i obciążenie to przeliczę dwa przypadki.

Nieproporcjonalne zwiększanie masy do polepszenia sztywności jest w istocie efektem jej usytuowania w funkcji wykładniczej drugiego stopnia - czyli zmiany wskaźnika wytrzymałości i masa gra tu rolę drugoplanową, pierwsze skrzypce to jej odległość od środka ciężkości przekroju (tak jakoś to chyba leciało :) )
Robiłem kiedyś analizę gdzie odjęcie materiału powodowało zwiększenie wytrzymałości ;)


www.kimla.pl
Posty w temacie: 26

#130

Post napisał: www.kimla.pl » 13 lut 2011, 18:45

A teraz dla porównania sztywność skrętna obu modeli różniących się konfiguracją żeber:

Analiza wykazuje wyższą sztywność skrętną rozwiązania Kimla o 48%.


Obrazek
Obrazek


Jakie masy ci powychodziły, ponieważ nie znająć ciężaru nie możesz tak naprawdę nic analizować.

Zablokowany Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”