TUM-25B "reanimacja"

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

druid07
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 52
Rejestracja: 17 paź 2010, 20:11
Lokalizacja: Koszalin

Re: TUM-25B "reanimacja"

#51

Post napisał: druid07 » 23 maja 2018, 21:47

Witam, kontynuując watek naprawy konstrukcji, pęknięcia odlewu żeliwnego zamka chciałbym opisać mój przykład naprawy. Demontaż całego wałka na raty trwał ze 2 dni z użyciem odrdzewiacza Wurth Boltex (polecam na teoretycznie beznadziejne przypadki skorodowanych elementów). Ze względu na brak miejsca i typ uszkodzenia zdecydowałem się na zastosowanie żywicy epoksydowej Loctite E3450. Oczyściłem miejsce pęknięcia, wymyłem benzyna ekstrakcyjną i dwuetapowo nałożyłem żywicę. Efekt wg mnie zadowalający. Wydaje mi się, że da rade.
Zmuszony jestem również wymienić rurkę olejową 6x0,5mm. Czy stosowaliście do układów smarowania rurek mosiężnych (twarde i łamie się przy gięciu) czy może miedziowych (do przewodów hamulcowych). Pół dnia dzisiaj zmarnowałem na mosiądz i spróbuje chyba miedzi.
Gięcie z wypełnieniem piaskiem morskim :).
Na pierwszej fotografii jest tuleja ślizgowa do wałka na którym osadzone są elementy sprzęgła przeciążeniowego. Ma wybranie jakby miał tam siedzieć o-ring do uszczelnienia. Przy demontażu nic tam nie było. Z dostępnych rys. mało widać. Możecie coś podpowiedzieć?
Paweł
Załączniki
IMG_4476.JPG
IMG_7291.JPG
IMG_7290.JPG
IMG_7289.JPG
IMG_7214.JPG
IMG_7206.JPG




tokarzmaly
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 134
Rejestracja: 22 gru 2014, 22:19
Lokalizacja: Radomsko

Re: TUM-25B "reanimacja"

#52

Post napisał: tokarzmaly » 23 maja 2018, 21:59

"Ma wybranie jakby miał tam siedzieć o-ring do uszczelnienia"
W niektórych panewkach podobne wybranie posiada jeszcze w najniższym punkcie otwór odprowadzający olej z powrotem do skrzyni. Częściowo zapobiega to wyciekowi smarowidła. Może to to?


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

Re: TUM-25B "reanimacja"

#53

Post napisał: GABE » 24 maja 2018, 15:36

Rurki z mosiądzu i miedzi rozgrzewasz do czerwoności i wkładasz do zimnej wody, robią się miękkie ale z czasem znowu się utwardzają.


Autor tematu
Bieri13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 89
Posty: 142
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:59
Lokalizacja: Kraków

Re: TUM-25B "reanimacja"

#54

Post napisał: Bieri13 » 17 sie 2018, 20:52

Jak bardzo ważny jest element podtrzymujący wałki po prawej stronie tokarki w którym osadzone są tulejki z brązu?
Mam delikatny luz. Pytanie czy oddać wałki do przetoczenia i dorobienia nowych tulejek?


Autor tematu
Bieri13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 89
Posty: 142
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:59
Lokalizacja: Kraków

Re: TUM-25B "reanimacja"

#55

Post napisał: Bieri13 » 03 paź 2018, 20:44

Mam luz na prowadnicy nakrętki dzielonej od śruby pociągowej - czy w tym miejscu ten luz może występować czy należy to poprawić?

Dodane 28 minuty 9 sekundy:
W którym miejscu oryginalnie wchodził przewód zasilający tokarkę?


Autor tematu
Bieri13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 89
Posty: 142
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:59
Lokalizacja: Kraków

Re: TUM-25B "reanimacja"

#56

Post napisał: Bieri13 » 07 paź 2018, 18:20

Kabel zasilający już wiem gdzie wchodzi do maszyny.

Może Was zachętę zdjęciami do dyskusji ;)
Obrazek
Obrazek

Miałem skrzynki suportowej nie rozbierać ale jak już ściągnąłem pokrętła do malowania to jakoś tak z rozpędu poszło wszystko...
Tulejki z brązu od dolnego wałka mam w dolnej części delikatnie wyrobioną (czuć pod palcem) - robić?
Łożyska to już chyba wymienię na nowe - niby te które zdemontowałem są OK ale jak już wszystko mam na wierzchu...
Ktoś poleci dobre łożyska?


Autor tematu
Bieri13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 89
Posty: 142
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:59
Lokalizacja: Kraków

Re: TUM-25B "reanimacja"

#57

Post napisał: Bieri13 » 04 lis 2018, 09:30

Do czego służy czerwony przycisk pod wyłącznikiem bezpieczeństwa?

Obrazek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: TUM-25B "reanimacja"

#58

Post napisał: pioterek » 04 lis 2018, 10:28

A skąd się to pojawiło, bo na pierwszej stronie tego nie było.
Obrazek


Autor tematu
Bieri13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 89
Posty: 142
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:59
Lokalizacja: Kraków

Re: TUM-25B "reanimacja"

#59

Post napisał: Bieri13 » 04 lis 2018, 11:32

Z otchłani internetu :wink:
Doszukałem się i chyba jest to przycisk od zwolnienia hamulca.
Chyba było kilka różnych pulpitów sterowniczych w TUM-ach.


pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 754
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: TUM-25B "reanimacja"

#60

Post napisał: pavyan » 04 lis 2018, 12:07

Bieri13 pisze:
07 paź 2018, 18:20
[...] Ktoś poleci dobre łożyska?
Ostatnio też miałem ten dylemat podczas podobnego remontu, wybrałem japońskie NACHI.
W dodatku po dłuższych poszukiwaniach trafiłem sklep internetowy z b. dobrymi cenami zwykłych łożysk promieniowych NACHI (luz normalny): http://lozyskaplock.pl/pl/ (to nie jest kryptoreklama, nie mam nic wspólnego z tym sklepem, jestem zadowolonym klientem - dlatego polecam).
Ceny bardzo podobne do cen łożysk FŁT, a ponieważ FŁT jest już chińskie, to... dziękuję, postoję.
Oporowe które także musiałem kupić, nie miały już tak dobrej ceny - więc zamiast NACHI kupiłem NKL-OTT (czeskie)
Pomogłem? Kliknij, proszę :-)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”