Tuleje POM-C czy brąz ?

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#11

Post napisał: szopenn » 06 sty 2021, 23:26

redukcja w sztycy przejmuje na siebie obciążenie co najmniej takie jak łożysko główki ramy - czyż nie? NO to jak to jest, że komplet łożysk stalowych zajechany a redukcja cała i 'nie rozklepana'. Nie wiem co ty tam wymyślisz, ale już te naprawy skończyły się zgonem jednej z tulei, teraz brniesz widzę dalej a rynek niestety nie oferuje materiałów na promy kosmiczne dla rowerowych majsterkowiczów. W motocyklu POM bez problemu wytrzymuje, czemu w rowerze miałby nie wytrzymać? :roll:



Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#12

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 06 sty 2021, 23:41

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/jst.16 Znalazłem analizę MES tylko legendy nie ma.

Chodziło mi o to , że tulejka w sztycy nie ma żadnego luzu roboczego więc nie ma możliwości rozklepania się.

To mówisz by brać z litego POMu-C zamiast tych?
https://allegr@@@@@.pl/oferta/tuleja-slizgowa-pom-lozysko-tulejka-ex-35x39x30-9752914556?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Znalazłem, że za granicą robią z iglidur® J3 nie wiem jak on ma się do POMu-C?
https://ndtuned.com/b2b/index.php?route ... &limit=100


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#13

Post napisał: szopenn » 06 sty 2021, 23:54

a fabrycznie mówiłeś że byłą taśma bimetalowa z powłoką PTFE, jaką masz przeszkodę w użyciu takich tulei? Ja bym się POMC nie bał, korzystam z tego materiału regenerując "kiwaczki" w tylnych zawieszeniach motocykli, i tuleje w przednich teleskopach też dorabiałem, na razie odpukać działa - już dwa sezony. Jeśli pojawi się nadmierny luz to też będzie to widać po spoconych simeringach to wytoczę nowe tuleje, przecież to nie bedzie tak, że z minuty na minutę zrobi się luz 5mm. Pewnie znowu z POM bo mam to na podorędziu i jest to materiał dostępny, a skoro oryginalna nie jest dostępna to co tu szukać. Trochę tutaj już rynek skazuje na "dostępne rozwiązania". Oryginał to bimetal z PTFE, ale kto mi to dorobi? ile dołożę do tego interesu? Czy jest sens skoro co dwa sezony mogę wytoczyć po prostu nowe tuleje z POM przy okazji przeglądu przedniego zawieszenia?

PS. sam widzisz jak jest, piękny artykuł, a w praktyce dostajesz niedorobiony shit w którym pvd wyciera się od tulei PTFE, i jeszcze w dodatku nie spasowany prawidłowo. To po co te symulacje wszystkie obliczenia. :|
Ostatnio zmieniony 07 sty 2021, 00:00 przez szopenn, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#14

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 06 sty 2021, 23:59

Nikt ich nie produkuje , brak dostępnych.
I mało materiału do rozwiercania w środku .


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#15

Post napisał: szopenn » 07 sty 2021, 00:05

Montując POMy nic nie tracisz, b101 Ci nie polecę, skoro PTFE zatarło ci powłokę na rurach, to b101 schrupie to jak chipsa i to jeszcze szybciej. Ewentulanie jeśli brąz to z dużym procentem ołowiu, żebyś miał lepsze właściwości ślizgowe oraz zdolność do absorbcji zanieczyszczeń. Jeśli nie masz tokarki to rzeczywiście masz gorsze warunki do eksperymentów, w takich sytuacjach zawsze wygrywa coś co "ma działać", czyli fabryczne, ale jak nie ma no to lipa. Powodzenia życzę :D


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#16

Post napisał: Adi123 » 07 sty 2021, 07:55

Aż do teraz nie zdawałem sobie sprawy, że mówimy o rowerze i aluminiowym walku...
Brąz faktycznie bym odpuścił..
Iglidur j3 ma zalecany maksymalny nacisk powierzchniowy 45 MPa (N/mm^2).
Znalazłem na szybko wykres maksymalnych nacisków dla pracujących na sucho kół zębatych z POM i dla 20 st. C i miliona cykli wychodzi że jest to jakieś 70MPa. Nie wiem jak przy pracy w oleju. Zresztą iglidur j3 też jest raczej podany na sucho.

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#17

Post napisał: TOP67 » 07 sty 2021, 08:34

Adi123 pisze:
07 sty 2021, 07:55
Aż do teraz nie zdawałem sobie sprawy, że mówimy o rowerze i aluminiowym walku...
Widać, że jesteś nowy na forum. Kolega wynalazca toczy boje z rowerem od dłuższego czasu. Nie wiem co tam jeszcze zostało z oryginalnych części :D


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7606
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#18

Post napisał: pukury » 07 sty 2021, 09:56

Hej.
Przecież taka cienka tulejka z " plastiku " ( jaki by on nie był ) musi być mocno wbita - żeby się trzymała.
A jak będzie mocno wbita to się " skurczy ".
A jak się " skurczy" to średnica wewnętrzna się zmniejszy.
O ile ? nie wiadomo.
A rozwiercenie - czym ? - raczej skończy się porażką.
Dlaczego ? - warto się zastanowić.
pzd.
Mane Tekel Fares


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#19

Post napisał: szopenn » 07 sty 2021, 10:46

Na spokojnie, jeśli kolega ma łeb na karku to coś wymyśli, nawet rozwiertak sobie przedłuży i będzie coś z tego. Jak już zostało powiedziane, musi uratować sytuację bo fabryka nowych panewek mu nie zagwarantowała. Kolego przemyśl wymiary, możesz się odezwać na PW bo widzę że męczysz temat pozytywnie to Ci zrobię te tuleje po koleżeńsku w cenie materiału.

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#20

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 07 sty 2021, 21:52

Wymiary zewnętrzne stary tuleji
Średnica zewnętrzna dolnych 37.70mm
Średnica zewnętrzna górnych 38.23mm
Średnicę gniazd narazie nie wiem bo średnicówka z allegro jeszcze do mnie nie dotarła .
Gniazdo wygląda tak. Obrazek

Rozwiercić myślałem rozwiertakiem albo tym https://alleg#####ro.pl/oferta/yato-yt- ... UMEALw_wcB

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”