tue 40

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#71

Post napisał: Czarnowidz » 11 cze 2020, 15:06

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Witam!
Tak jak obiecałem wrzuciłem zdjęcia wspornika śruby i wałka pociągowego. Na pierwszym zdjęciu długopisem wskazuję smarowniczkę doprowadzającą olej do łożyska wałka pociągowego.

Moje pytanie to jak smarować - widoczne na tych zdjęciach - łożysko śruby pociągowej (nad łożyskiem wałka pociągowego) i łożysko wałka włącznika obrotów (pod łożyskiem wałka pociągowego?




pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 470
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: tue 40

#72

Post napisał: pitsky » 11 cze 2020, 15:29

Wezwij serwis, sam tego nie ogarniesz :(


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1237
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#73

Post napisał: bear » 11 cze 2020, 20:00

Czarnowidz pisze:Moje pytanie to jak smarować - widoczne na tych zdjęciach - łożysko śruby pociągowej (nad łożyskiem wałka pociągowego) i łożysko wałka włącznika obrotów (pod łożyskiem wałka pociągowego?

Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#74

Post napisał: Czarnowidz » 17 cze 2020, 19:48

pitsky pisze:
11 cze 2020, 15:29
Wezwij serwis, sam tego nie ogarniesz :(

:lol: :lol: :lol: Próbowałem ale w serwisie nikt nie podnosi słuchawki. Podobny problem miałem niedawno z serwisem telewizorów "Rubin". Normalnie dwie niepoważne firmy... :wink: :lol: :lol: :lol:
bear pisze:
11 cze 2020, 20:00
Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.


Hmmm, no cóż będę kombinował dalej. :roll:

Znalazłem kolejną nieścisłość z DTR-ką. W DTR napisane jest że by zdjąć pokrywę skrzynki posuwów wystarczy odkręcić 6 śrub imbusowych ją mocujących. Niestety nie da się tego tak zrobić gdyż przeszkadzać będzie dźwignia przekładni Nortona. Trzeba jeszcze odkręcić i zdjąć pokrywę przez którą leje się olej do skrzynki posówów (pokrywę zbiornika oleju) i wysunąć pokrywę do góry. Może komuś kto będzie rozbierał w przyszłości skrzynkę posówów w tej tokarce się przyda ta informacja. Pozdrawiam!


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1237
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#75

Post napisał: bear » 17 cze 2020, 20:56

bear pisze:Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.

Muszę sam siebie poprawić. Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie. Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko. Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#76

Post napisał: Czarnowidz » 19 cze 2020, 20:18

bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie. Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko. Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.
O i to jest odpowiedź. Dziękuję bardzo! :D
Pozwól że dopytam o kilka szczegółów.
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie.
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko.
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.
Masz na myśli wałek pociągowy czy wałek włącznika obrotów?

Za okazaną pomoc i cenne informacje bardzo dziękuję. :)


leszy
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 05 mar 2020, 11:02
Lokalizacja: Miechów
Kontakt:

Re: tue 40

#77

Post napisał: leszy » 01 lip 2020, 10:52

Hej, jest to mój pierwszy wpis więc wypada się przedstawić. Jestem amatorem hobbystą interesującym się różnymi sprawami z zakresu mechaniki, elektroniki i informatyki. Obecnie robię poważniejszy remont mojej tokarki TUE 40 więc sporo rzeczy jest rozebranych. Pomyślałem, że będę mógł nieco pomóc w tym wątku.
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
U mnie jest łożysko toczne oporowe.
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
Łożysko jest dokręcone nakrętką.

Gdyby to miało jakoś pomóc to mogę wrzucić jakieś fotki.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#78

Post napisał: Czarnowidz » 05 lip 2020, 20:29

Dziękuję bardzo za cenne informacje i chęć pomocy Kolego Leszy. Punkcik oczywiście dodałem. :wink: Pozwól że dopytam jeszcze o kilka drobiazgów:
leszy pisze:
01 lip 2020, 10:52
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
U mnie jest łożysko toczne oporowe.

:shock: :shock: :shock: Śruba pociągowa w wsporniku jest podparta tocznym łożyskiem oporowy (wzdłóżnym)? Jeśli jest to jedyne tam łożysko to co przenosi siły poprzeczne pochodzące choćby od ciężaru samej śruby? Może to łożysko skośne (zdolne przenosić siły i poprzeczne i wzdłużne) lub jest tam jeszcze jedno łożysko poprzeczne?
leszy pisze:
01 lip 2020, 10:52
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
Łożysko jest dokręcone nakrętką.


Dziękuję bardzo ale źle mnie zrozumiałeś. :oops: :)
Ja nie chcę tego rozbierać tylko zdjąć to co Kolega Bear nazywa "brokiem" (czyli ten metalowy "kapsel, kapturek, zaślepkę" - nie wiem jak to nazwać) by zyskać dostęp do tego łożyska by je nasmarować (nałożyć w nie smaru lub wlać oleju). Pytałem o to jak się zdejmuje tą zaślepkę ("brok")? :oops:

Za pomoc z góry gorąco dziękuję i pozdrawiam! :D


leszy
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 05 mar 2020, 11:02
Lokalizacja: Miechów
Kontakt:

Re: tue 40

#79

Post napisał: leszy » 07 lip 2020, 08:40

Czarnowidz pisze:
05 lip 2020, 20:29
Śruba pociągowa w wsporniku jest podparta tocznym łożyskiem oporowy (wzdłóżnym)?
Odpowiadałem koledze z "pamięci" i niestety pominąłem istotny szczegół. Już się poprawiam. Śruba pociągowa podparta jest tuleją ślizgową, która smarowana jest poprzez kalamitkę olejową. Na poniższym zdjęciu wspomniana tuleja:
Obrazek

Kalamitka olejowa powinna być na obudowie elementu podtrzymującego wałki:
Obrazek

U Kolegi nie widziałem tej kalamitki, może jest zamalowana?

Na końcu wałka jest wspomniane w poprzednim wpisie łożysko oporowe.
Czarnowidz pisze:
05 lip 2020, 20:29
Ja nie chcę tego rozbierać tylko zdjąć to co Kolega Bear nazywa "brokiem"
Faktycznie nie zrozumiałem intencji Kolegi. U mnie ten "brok" miał wytarganą dziurę na samym środku więc wyciągnięcie sprowadziło się do podważenia śrubokrętem. Planuję tą dziurę zaspawać i wspawać nakrętkę aby móc ściągać tą przykrywkę kluczem albo jakimś dorobionym ściągaczem. U Kolegi widzę dziurę na środku broka więc może trzeba jakiś ściągacz dorobić? Inna sprawa, że mój brok jest płaski, jak kawałek blachy a u Kolegi wiedzę inny kształt. Oby to były jedyne różnice bo inaczej moja pomoc może okazać się średnia.


Teraz ja mam pytanie, może Kolega albo inni Koledzy będą znać odpowiedź. Zastanawia mnie jak wygląda smarowanie skrzynki suportowej. W DTRce jaką mam pisze, że jest to smarowanie rozbryzgowe, przez korek należy wlewać olej. Natomiast u mnie są dwa korki, każdy prowadzi od osobnej "wanienki" a tam są rurki co sugeruje smarowanie knotowe. W DTRce nic na ten temat nie piszą.

Takich różnic pomiędzy moją TUE-40 a posiadaną DTRką znalazłem więcej. Być może dla tego, że moja tokarka jest z 1961 w DTRce widnieje data 1983. Przez ten okres sporo mogło się zmienić.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#80

Post napisał: Czarnowidz » 08 lip 2020, 23:31

Na wstępie pragnę gorąco Ci podziękować Kolego Leszy. :D
Twoja pomoc okazała się nieoceniona. :D Okazało się że smarowniczka była... dokładnie w miejscu które pokazałeś na zdjęciu. :oops: Na swoje usprawiedliwienie mogę tylko napisać że u mnie smarowniczki mają inny kształt. Są płaskie i nieco zagłębione w stosunku do powierzchni części w których są montowane. Ta konkretna była dodatkowo (zresztą tak jak to przewidziałeś) przykryta solidną warstwą farby. :wink: Wiem już gdzie są smarowniczki od śruby pociągowej i wałka pociągowego. Do pełni szczęścia brakowało by mi tylko byś wskazał gdzie znajduje się ta trzecia smarowniczka od wałka dźwigni włącznika obrotów (tego zupełnie na dole) bo nie chciałbym zdzierać całej farby z wspornika by ją znaleźć. :lol:

Co do tego o co pytałeś:
Moja maszyna jest z roku 1969, DTR-ka z 1964.
Nie rozbierałem nigdy skrzynki suportowej w tej tokarce ale...
Moja DTR-ka również milczy na ten temat. Napisane jest tak jak u Ciebie że smarowanie rozbryzgowe i że wlać 2,5l oleju przez korek. U mnie jest jeden korek. Pozostałe to zaślepki otworów na śruby regulacji luz na prowadnicach sań wzdłużnych (suportu). Wskazałbyś gdzie znajduje się u Ciebie ten drugi korek wlewowy? Zerknął bym jak to wygląda u mnie (w maszynie i DTR-ce).

Kolejna kwestia to to że rurki nie koniecznie muszą oznaczać smarowanie knotowe. Znalazłeś tam jakieś fragmenty knotów, sznórków itp które by na to wskazywały? W większości skrzynek smarowanych rozbryzgowo jest tak że w górnej części skrzynki jest rynienka do której spływa olej rozbyzgany przez koła a dalej olej ten spływa z rynienki kanałami do węzłów smarnych. Czasem kanał ma postać otworu wywierconego w żeberka obudowy a czasem właśnie rurki. O tym jaką formę przyjmuje kanał decydują najczęściej względy technologiczne. Smarowanie knotowe i kroplowe stosuje się w układach otwartych - by ograniczyć ilość traconego oleju. W układach zamkniętych nie stosuje się go gdyż olej krąży w układzie zamkniętym i nie trzeba jakoś specjalnie ograniczać ilości w jakiej on płynie do węzła.

Nie wiem czy coś Ci pomogło to co napisałem wyżej. :oops: Jeśli nie będziemy myśleć dalej. Pozdrawiam! :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”