tue 40

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#61

Post napisał: Czarnowidz » 26 maja 2020, 11:56

Witam!
Jako iż jest to mój pierwszy post na tym forum pragnę gorąco przywitać Szanowne Grono Użytkowników tego niezwykle pożytecznego portalu. :D

Pozwólcie drodzy Państwo że przejdę teraz do sedna. Zakupiłem niedawno tokarkę taką jak w tytule tego tematu i prubuję ją rozgryźć. 😉 Mam do niej DTR. Wymieniłem w niej olej (z lektury forum dowiedziałem się że dawny olej maszynowy nr.4 to obecnie L-AN 68) i smaruję wszystkie węzły. W DTR jest rysunek na którym są wskazane wszystkie punkty smarne. Rysunek wskazuje że na wsporniku śruby i wałka pociągowego są trzy smarownice płaskie na olej (dozowany smarownicą wyciskową - punktową). Po jednej na śrubę pociągową, wałek pociągowy i wałek dźwigni włączania obrotów.

Ja niestety znalazłem tylko jedną - tą od wałka pociągowego. Jak więc jest w tym wsporniku smarowana śruba pociągową i wałek włącznika? Skąd ta rozbieżność z DTR? Jak je smarować? Za wszystkie odpowiedzi z góry serdecznie dziękuję. :D



Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: tue 40

#62

Post napisał: pioterek » 27 maja 2020, 05:43

Może być tak, że wlew jest jeden a punkty są połączone kanalikami smarnymi.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#63

Post napisał: Czarnowidz » 27 maja 2020, 22:42

Teoretycznie można zbudować coś takiego ale z pewnością nie jest tak w tej tokarce. Smarowniczka doprowadza smar do łożyska wałka pociągowego który to znajduje się jakieś 10cm niżej niż śruba pociągową. Olej z niej musiał by więc płynąć pod gurę. Poza tym po wciśnięciu oleju w ową smarowniczkę pokazał się on tylko przy szczelinie pomiędzy czopem wałka pociągowego i jego łożyskiem. Łożyskowanie śruby i wałka dźwigni włącznika pozostały suche. Nie mam pojęcia jak je nasmarować. :cry:


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1555
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

Re: tue 40

#64

Post napisał: numerek » 27 maja 2020, 23:19

zdejmij pokrywę pod dźwigniami a zobaczysz jak olej jest rozprowadzany - tylko niech ci nie przyjdzie do głowy usuwać sznurki
drt to jedno a w TUE smarowanie jest w większości rozbryzgowe


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#65

Post napisał: Czarnowidz » 28 maja 2020, 10:33

Pokrywa? Dźwignie? Mój Drogi Kolego Numerek chyba mnie nie do końca zrozumiałeś. Tobie chyba chodzi o skrzynkę posuwów. Mi chodzi - tak jak wcześniej pisałem - o wspornik śruby i wałka pociągowego.

Gdy staniesz przodem do tokarki wrzeciennik masz z lewej a konik z prawej. Skrzynkę posuwów masz z lewej, poniżej wrzeciennika. Wspornik śruby i wałka pociągowego masz na drugim końcu śruby i wałka pociągowego. Znajduje się po prawej, na końcu łoża, poniżej konika. W nim są podparte przeciwległe końce śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka dźwigni włączającej obroty. Mi właśnie chodzi o smarowanie tych łożysk na przeciwległych końcach śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka włącznika obrotów znajdujących się w tym wsporniku pod konikiem.

P. S. W TUE 40 rozbryzgowo smarowane są wrzeciennik i skrzynka suportowa. Skrzynka posuwów smarowana jest kroplowo i knotowo.
Za pomoc z góry dziękuję. :D


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1238
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#66

Post napisał: bear » 28 maja 2020, 12:18

Wrzuć zdjęcie tego to coś powiemy


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#67

Post napisał: Czarnowidz » 30 maja 2020, 13:32

Kurczaczek, jestem bardzo zaskoczony że na tym forum nie ma nikogo kto ma lub miał tą tokarkę... :(
Nie ma mnie teraz w domu wiec zdjęcie zrobię dopiero w przyszły weekend. :oops:
Pozdrawiam Serdecznie i dziękuję wszystkim za okazaną pomoc. :D


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#68

Post napisał: Czarnowidz » 07 cze 2020, 21:30

Mam te zdjęcia. Nie wiem tylko jak je wrzucić na forum.

Jest też kolejna nieścisłość konstrukcji z DTR-ką. Śruba wypychająca tuleję konika jest podparta tocznym łożyskiem oporowym (kulkowym) Niestety u mnie się ono rozsypało. Chciałem zamówić takowe i wymienić ale niestety DTR milczy o jego istnieniu. Nie ma go ani na rysunku technicznym konika ani w wykazie części w spisie łożysk. Bę więc musiał to rozebrać i pomierzyć. No ale myślę że z tym powinienem dać sobie radę.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1238
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#69

Post napisał: bear » 07 cze 2020, 21:56

"Pełny edytor i podgląd" i okienko "Wrzucanie obrazów".
Co do nieścisłości z DTR to w krajowych maszynach jest to normalne, czasami pewne maszyny były produkowane w kilku miastach, czasami były wprowadzane pewne zmiany których już nikt nie raczył wprowadzić w dokumentację albo dokumentacja pochodzi od młodszego lub starszego modelu.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#70

Post napisał: Czarnowidz » 08 cze 2020, 21:31

bear pisze:
07 cze 2020, 21:56
"Pełny edytor i podgląd" i okienko "Wrzucanie obrazów".
Dziękuję bardzo! :D
Postaram się tak właśnie zrobić tylko najpierw muszę zmniejszyć rozmiar zdjęć bo te które mam nie chcą się załadować. :oops:
bear pisze:
07 cze 2020, 21:56
Co do nieścisłości z DTR to w krajowych maszynach jest to normalne, czasami pewne maszyny były produkowane w kilku miastach, czasami były wprowadzane pewne zmiany których już nikt nie raczył wprowadzić w dokumentację albo dokumentacja pochodzi od młodszego lub starszego modelu.

O, o właśnie! O takie informacje mi chodziło. :D Tak coś czułem ale nie spodziewałem się że to tak powszechne zjawisko. Teraz wiem że mogę się spodziewać w DTR-kach takich "niespodzianek" częściej. Dziękuję bardzo za te cenne informacje Panie Bear (punkcik "pomógł" oczywiście dodany :wink: ) jak i innym za okazaną pomoc! :D
Pozdrawiam!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”