tue 40
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Witam!
Jako iż jest to mój pierwszy post na tym forum pragnę gorąco przywitać Szanowne Grono Użytkowników tego niezwykle pożytecznego portalu.
Pozwólcie drodzy Państwo że przejdę teraz do sedna. Zakupiłem niedawno tokarkę taką jak w tytule tego tematu i prubuję ją rozgryźć. Mam do niej DTR. Wymieniłem w niej olej (z lektury forum dowiedziałem się że dawny olej maszynowy nr.4 to obecnie L-AN 68) i smaruję wszystkie węzły. W DTR jest rysunek na którym są wskazane wszystkie punkty smarne. Rysunek wskazuje że na wsporniku śruby i wałka pociągowego są trzy smarownice płaskie na olej (dozowany smarownicą wyciskową - punktową). Po jednej na śrubę pociągową, wałek pociągowy i wałek dźwigni włączania obrotów.
Ja niestety znalazłem tylko jedną - tą od wałka pociągowego. Jak więc jest w tym wsporniku smarowana śruba pociągową i wałek włącznika? Skąd ta rozbieżność z DTR? Jak je smarować? Za wszystkie odpowiedzi z góry serdecznie dziękuję.
Jako iż jest to mój pierwszy post na tym forum pragnę gorąco przywitać Szanowne Grono Użytkowników tego niezwykle pożytecznego portalu.
Pozwólcie drodzy Państwo że przejdę teraz do sedna. Zakupiłem niedawno tokarkę taką jak w tytule tego tematu i prubuję ją rozgryźć. Mam do niej DTR. Wymieniłem w niej olej (z lektury forum dowiedziałem się że dawny olej maszynowy nr.4 to obecnie L-AN 68) i smaruję wszystkie węzły. W DTR jest rysunek na którym są wskazane wszystkie punkty smarne. Rysunek wskazuje że na wsporniku śruby i wałka pociągowego są trzy smarownice płaskie na olej (dozowany smarownicą wyciskową - punktową). Po jednej na śrubę pociągową, wałek pociągowy i wałek dźwigni włączania obrotów.
Ja niestety znalazłem tylko jedną - tą od wałka pociągowego. Jak więc jest w tym wsporniku smarowana śruba pociągową i wałek włącznika? Skąd ta rozbieżność z DTR? Jak je smarować? Za wszystkie odpowiedzi z góry serdecznie dziękuję.
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Teoretycznie można zbudować coś takiego ale z pewnością nie jest tak w tej tokarce. Smarowniczka doprowadza smar do łożyska wałka pociągowego który to znajduje się jakieś 10cm niżej niż śruba pociągową. Olej z niej musiał by więc płynąć pod gurę. Poza tym po wciśnięciu oleju w ową smarowniczkę pokazał się on tylko przy szczelinie pomiędzy czopem wałka pociągowego i jego łożyskiem. Łożyskowanie śruby i wałka dźwigni włącznika pozostały suche. Nie mam pojęcia jak je nasmarować.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1555
- Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
- Lokalizacja: trójmiasto
Re: tue 40
zdejmij pokrywę pod dźwigniami a zobaczysz jak olej jest rozprowadzany - tylko niech ci nie przyjdzie do głowy usuwać sznurki
drt to jedno a w TUE smarowanie jest w większości rozbryzgowe
drt to jedno a w TUE smarowanie jest w większości rozbryzgowe
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Pokrywa? Dźwignie? Mój Drogi Kolego Numerek chyba mnie nie do końca zrozumiałeś. Tobie chyba chodzi o skrzynkę posuwów. Mi chodzi - tak jak wcześniej pisałem - o wspornik śruby i wałka pociągowego.
Gdy staniesz przodem do tokarki wrzeciennik masz z lewej a konik z prawej. Skrzynkę posuwów masz z lewej, poniżej wrzeciennika. Wspornik śruby i wałka pociągowego masz na drugim końcu śruby i wałka pociągowego. Znajduje się po prawej, na końcu łoża, poniżej konika. W nim są podparte przeciwległe końce śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka dźwigni włączającej obroty. Mi właśnie chodzi o smarowanie tych łożysk na przeciwległych końcach śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka włącznika obrotów znajdujących się w tym wsporniku pod konikiem.
P. S. W TUE 40 rozbryzgowo smarowane są wrzeciennik i skrzynka suportowa. Skrzynka posuwów smarowana jest kroplowo i knotowo.
Za pomoc z góry dziękuję.
Gdy staniesz przodem do tokarki wrzeciennik masz z lewej a konik z prawej. Skrzynkę posuwów masz z lewej, poniżej wrzeciennika. Wspornik śruby i wałka pociągowego masz na drugim końcu śruby i wałka pociągowego. Znajduje się po prawej, na końcu łoża, poniżej konika. W nim są podparte przeciwległe końce śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka dźwigni włączającej obroty. Mi właśnie chodzi o smarowanie tych łożysk na przeciwległych końcach śruby pociągowej, wałka pociągowego i wałka włącznika obrotów znajdujących się w tym wsporniku pod konikiem.
P. S. W TUE 40 rozbryzgowo smarowane są wrzeciennik i skrzynka suportowa. Skrzynka posuwów smarowana jest kroplowo i knotowo.
Za pomoc z góry dziękuję.
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Kurczaczek, jestem bardzo zaskoczony że na tym forum nie ma nikogo kto ma lub miał tą tokarkę...
Nie ma mnie teraz w domu wiec zdjęcie zrobię dopiero w przyszły weekend.
Pozdrawiam Serdecznie i dziękuję wszystkim za okazaną pomoc.
Nie ma mnie teraz w domu wiec zdjęcie zrobię dopiero w przyszły weekend.
Pozdrawiam Serdecznie i dziękuję wszystkim za okazaną pomoc.
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Mam te zdjęcia. Nie wiem tylko jak je wrzucić na forum.
Jest też kolejna nieścisłość konstrukcji z DTR-ką. Śruba wypychająca tuleję konika jest podparta tocznym łożyskiem oporowym (kulkowym) Niestety u mnie się ono rozsypało. Chciałem zamówić takowe i wymienić ale niestety DTR milczy o jego istnieniu. Nie ma go ani na rysunku technicznym konika ani w wykazie części w spisie łożysk. Bę więc musiał to rozebrać i pomierzyć. No ale myślę że z tym powinienem dać sobie radę.
Jest też kolejna nieścisłość konstrukcji z DTR-ką. Śruba wypychająca tuleję konika jest podparta tocznym łożyskiem oporowym (kulkowym) Niestety u mnie się ono rozsypało. Chciałem zamówić takowe i wymienić ale niestety DTR milczy o jego istnieniu. Nie ma go ani na rysunku technicznym konika ani w wykazie części w spisie łożysk. Bę więc musiał to rozebrać i pomierzyć. No ale myślę że z tym powinienem dać sobie radę.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1238
- Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
- Lokalizacja: Łódź
Re: tue 40
"Pełny edytor i podgląd" i okienko "Wrzucanie obrazów".
Co do nieścisłości z DTR to w krajowych maszynach jest to normalne, czasami pewne maszyny były produkowane w kilku miastach, czasami były wprowadzane pewne zmiany których już nikt nie raczył wprowadzić w dokumentację albo dokumentacja pochodzi od młodszego lub starszego modelu.
Co do nieścisłości z DTR to w krajowych maszynach jest to normalne, czasami pewne maszyny były produkowane w kilku miastach, czasami były wprowadzane pewne zmiany których już nikt nie raczył wprowadzić w dokumentację albo dokumentacja pochodzi od młodszego lub starszego modelu.
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27
Re: tue 40
Dziękuję bardzo!
Postaram się tak właśnie zrobić tylko najpierw muszę zmniejszyć rozmiar zdjęć bo te które mam nie chcą się załadować.
bear pisze: ↑07 cze 2020, 21:56Co do nieścisłości z DTR to w krajowych maszynach jest to normalne, czasami pewne maszyny były produkowane w kilku miastach, czasami były wprowadzane pewne zmiany których już nikt nie raczył wprowadzić w dokumentację albo dokumentacja pochodzi od młodszego lub starszego modelu.
O, o właśnie! O takie informacje mi chodziło. Tak coś czułem ale nie spodziewałem się że to tak powszechne zjawisko. Teraz wiem że mogę się spodziewać w DTR-kach takich "niespodzianek" częściej. Dziękuję bardzo za te cenne informacje Panie Bear (punkcik "pomógł" oczywiście dodany ) jak i innym za okazaną pomoc!
Pozdrawiam!