TSA-16 remont

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.
Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2263
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

Re: TSA-16 remont

#471

Post napisał: rc36 » 30 wrz 2022, 23:10

Może być źle wykonana nakrętka lub źle zamontowana.



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 11546
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: TSA-16 remont

#472

Post napisał: RomanJ4 » 01 paź 2022, 11:11

rc36 pisze:Może być źle wykonana nakrętka lub źle zamontowana.

Dokładnie, po zamknięciu zamka teoretyczna oś gwintu obu części zaciśniętej nakrętki jest wyżej niż oś śruby, dlatego po rozpięciu śruba haczy o, domyślam się, dolną połówkę nakrętki.
Musisz sprawdzić dlaczego schodzą się powyżej osi śruby, w załącznikach nasz wymiary połówek nakrętki dla sprawdzenia swoich (możesz sobie ściągnąć/przekopiować zdjęcia na pulpit, i pliki .jpg powiększyć funkcją PPM "Edytuj" → "Zmień rozmiar"/w %/ → "Ok" → "Zapisz")
Obrazek
Obrazek Obrazek
Tak to działa...
Obrazek
https://longezproject.blogspot.com/2012 ... art-6.html
pozdrawiam,
Roman


wojtas.87
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 30 wrz 2022, 10:57

Re: TSA-16 remont

#473

Post napisał: wojtas.87 » 01 paź 2022, 17:38

rc36 pisze:Może być źle wykonana nakrętka lub źle zamontowana.

Dokładnie, po zamknięciu zamka teoretyczna oś gwintu obu części zaciśniętej nakrętki jest wyżej niż oś śruby, dlatego po rozpięciu śruba haczy o, domyślam się, dolną połówkę nakrętki.

[/quote]

I właśnie tutaj jest problem, ponieważ po rozpięciu nakrętki o śrubę pociągową haczy jej górna część. Wygląda to tak jakby górna połówka nakrętki nie rozpinała się do końca. Dolna część rozpina się dobrze i nie zawadza o śrubę.

Ciekawostką jest również to, że gdy zapinam nakrętkę delikatnie, tzn. w taki sposób, że dolna część dolega dobrze do śruby i jej nie podnosi zarazem to górna połówka nie jest do końca zapięta.

Pomimo tego tokarka toczy gwinty poprawnie. Tak czy siak, muszę się temu przyjrzeć. Mam starą oryginalną nakrętkę, więc prawdopodobnie założę ją na próbę i zobaczę jak będzie się zachowywać wtedy.


europas
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 17
Posty: 55
Rejestracja: 20 sty 2018, 23:02

Re: TSA-16 remont

#474

Post napisał: europas » 02 paź 2022, 09:39

Ktos podpowie na temat tej wkładki (na dtr uja widac)

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 11546
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: TSA-16 remont

#475

Post napisał: RomanJ4 » 02 paź 2022, 19:38

europas pisze:(na dtr uja widac)

skopiuj i powiększ to zobaczysz więcej.. :wink:
pozdrawiam,
Roman


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 93
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: TSA-16 remont

#476

Post napisał: Andrzej 40 » 05 paź 2022, 13:15

wojtas.87 pisze:
01 paź 2022, 17:38
Dokładnie, po zamknięciu zamka teoretyczna oś gwintu obu części zaciśniętej nakrętki jest wyżej niż oś śruby, dlatego po rozpięciu śruba haczy o, domyślam się, dolną połówkę nakrętki.
Może wystarczy odwrócić mocowanie łożyskowania śruby pociągowej, to przy koniku? Prosty sposób na sprawdzenie, to wykręcenie 2 śrub mocujących, przejechanie suportem maksymalnie w stronę konika i zaciśnięcie posuwu. Można sprawdzić w jakim ustawieniu oprawy łożyska otwory pasują do otworów gwintowanych i tak zamocować.
Podobnie Nortona należy dokręcać przy przeciwnym położeniu suportu i zaciśniętym zamku.
Nakrętki można sprawdzić zamieniając miejscami. Jeżeli nie są identyczne, to otrzymamy odwrotny efekt.


wojtas.87
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 30 wrz 2022, 10:57

Re: TSA-16 remont

#477

Post napisał: wojtas.87 » 05 paź 2022, 13:43

Andrzej 40 pisze:
05 paź 2022, 13:15
wojtas.87 pisze:
01 paź 2022, 17:38
Dokładnie, po zamknięciu zamka teoretyczna oś gwintu obu części zaciśniętej nakrętki jest wyżej niż oś śruby, dlatego po rozpięciu śruba haczy o, domyślam się, dolną połówkę nakrętki.
Może wystarczy odwrócić mocowanie łożyskowania śruby pociągowej, to przy koniku? Prosty sposób na sprawdzenie, to wykręcenie 2 śrub mocujących, przejechanie suportem maksymalnie w stronę konika i zaciśnięcie posuwu. Można sprawdzić w jakim ustawieniu oprawy łożyska otwory pasują do otworów gwintowanych i tak zamocować.
Podobnie Nortona należy dokręcać przy przeciwnym położeniu suportu i zaciśniętym zamku.
Nakrętki można sprawdzić zamieniając miejscami. Jeżeli nie są identyczne, to otrzymamy odwrotny efekt.
Jeśli śruba pociągowa pójdzie do góry to jeszcze bardziej będzie o nią ocierać górna część nakrętki przy rozłączonym posuwie. Muszę porównać nową nakrętkę z oryginalną i może się coś wyjaśni.


europas
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 17
Posty: 55
Rejestracja: 20 sty 2018, 23:02

Re: TSA-16 remont

#478

Post napisał: europas » 11 paź 2022, 07:41

RomanJ4 albo masz super dtr ,albo super komputer.


wojtas.87
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 30 wrz 2022, 10:57

Re: TSA-16 remont

#479

Post napisał: wojtas.87 » 17 paź 2022, 10:58

Andrzej 40 pisze:
05 paź 2022, 13:15
wojtas.87 pisze:
01 paź 2022, 17:38
Dokładnie, po zamknięciu zamka teoretyczna oś gwintu obu części zaciśniętej nakrętki jest wyżej niż oś śruby, dlatego po rozpięciu śruba haczy o, domyślam się, dolną połówkę nakrętki.
Może wystarczy odwrócić mocowanie łożyskowania śruby pociągowej, to przy koniku? Prosty sposób na sprawdzenie, to wykręcenie 2 śrub mocujących, przejechanie suportem maksymalnie w stronę konika i zaciśnięcie posuwu. Można sprawdzić w jakim ustawieniu oprawy łożyska otwory pasują do otworów gwintowanych i tak zamocować.
Podobnie Nortona należy dokręcać przy przeciwnym położeniu suportu i zaciśniętym zamku.
Nakrętki można sprawdzić zamieniając miejscami. Jeżeli nie są identyczne, to otrzymamy odwrotny efekt.
I okazało się to czego się bałem, tzn. kiepsko wykonana śruba oraz nakrętka dzielona. Po założeniu oryginalnych części wszystko działa lekko, po zapięciu śruba ani drgnie, a po rozpięciu nakrętka nie wadzi o śrubę przy kręceniu korbą.

Po zamianie połówek nakrętki jest lepiej, więc tak zostawiam.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Obrazek
(zdjęcie zapożyczone z forum)

Kolejna rzecz. Zauważyłem, że łoże jest delikatnie przytarte, tzn. tak mniemam. Ustawiam suport na środku łoża, dokręcam zamek do suportu. W tym momencie suport unosi się do góry od strony zamka. Kasuję ten luz śrubami nr 6 do takiego momentu, że suport się nie unosi. I teraz kręcę korbą. Od wrzeciona do mniej więcej połowy łoża suport przesuwa się lekko a za połową ciężko. Dobrze rozumiem, że to sprawa wytartego łoża?

Po drugie w DTR napisano, że luz odpowiedzialny za unoszenie suportu od strony zamka kasuje się skrobiąc powierzchnię nr 5 ze zdjęcia. Skoro tak to do czego służą śruby zaznaczone na powyższym obrazku nr 6?


CX MANIAK
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 49
Posty: 78
Rejestracja: 09 lut 2008, 15:49
Lokalizacja: Suwałki

Re: TSA-16 remont

#480

Post napisał: CX MANIAK » 14 gru 2022, 21:50

Witam.
Te śruby służą właśnie do kasowania luzu. Jeżeli suport zacina się przy przesuwaniu w stronę konika, to niestety należy łoże doskrobać. Operacja żmudna i przydatny byłby do tego liniał do płaszczyzn, oraz tusz traserski. Dość szybką metodą jest użycie pasty do zaworów, ale łatwo jest przedobrzyć i coś zepsuć. Ja w swojej tokarce geometrie i płaszczyzny robiłem przez prawie całą zimę, a i tak trzeba by coś jeszcze poprawić na sankach narzędziowych. Jeżeli kolega posiada czujnik zegarowy plus statyw, to mocując go na koniku i przesuwając czujnikiem po prowadnicach suportu, można stwierdzić stopień ich zużycia.
Powodzenia.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”