TSA-16 remont

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: TSA-16 remont

#271

Post napisał: Blady » 06 kwie 2018, 23:22

Może ma ktoś z was na zbyciu tuleje wrzeciona i panewkę ? ;) Poszukuje...


Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...

Tagi:

Awatar użytkownika

Pirat
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 513
Rejestracja: 12 lut 2017, 14:28
Lokalizacja: Lódź

Re: TSA-16 remont

#272

Post napisał: Pirat » 07 kwie 2018, 13:09

O jaką tuleje wrzeciona chodzi?


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: TSA-16 remont

#273

Post napisał: Blady » 07 kwie 2018, 14:29

O wrzeciono, nie cały wrzeciennik tylko wrzeciono. Moje jest tragiczne wytarte w miejscu panewki i nie ma jak zamontować kół pasowych bo cała tylna część jest zdeformowana.
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 26
Posty: 1167
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: TSA-16 remont

#274

Post napisał: mike217 » 07 kwie 2018, 19:36

Wątpię czy uda Ci się kupić panewkę wrzeciona .. są natomiast rysunki na nią i można dorobić


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: TSA-16 remont

#275

Post napisał: Blady » 07 kwie 2018, 20:15

No panewki jeszcze może bym sie podjął sam wykonać, i zapewne tak będzie kwestia znalezienia odpowiedniego gatunku brązu, stosunkowo łatwo się obrabia i mam starą na wzór. Zresztą dorobił bym też nakrętki do niej i inny gwint zrobił. Wrzeciono pewnie będę musiał zlecić.

Dostałem takiego grata, w sumie uratowana od huty bo wywalona pod płot była w opłakanym stanie. Zacząłem trochę skrobać łoże ale dziurawe i wytarte okrutnie. Chcę doprowadzić wrzeciennik do stanu pozwalającego coś toczyć. Mam zamiar przerobić ją na cnc czyli dokręcić do łoża prowadnice 12stki albo 15nastki jakieś krokówki i coś poskrobać.

Jak by ktoś był zainteresowany jakimiś częściami poza wrzeciennikiem i łożem to możemy pohandlować. W dosyć dobrym stanie jest skrzynka nortona, jest też planszajba, konik, imak, śruba pociągowa, suport jest strasznie zdarty i popękany raczej do wyrzucenia, jest też mocowanie całej gitary i kilka kółek zębatych. Jak by ktoś był zainteresowany to pw i postaram się jakieś zdjęcia podesłać.

Ktoś z was dorabiał już do swojej wrzeciono ?
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


CX MANIAK
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 49
Posty: 78
Rejestracja: 09 lut 2008, 15:49
Lokalizacja: Suwałki

Re: TSA-16 remont

#276

Post napisał: CX MANIAK » 07 kwie 2018, 22:07

Dorobienie wrzeciona, masakra. Jest to strasznie precyzyjny element. W miejscu pod panewkę trzeba hartować, a potem szlifować. Nie może być stożka, ani owalu. Nie wiem czy nie lepiej byłoby zrobić drugi wrzeciennik, i zastąpić panewkę łożyskami. Chyba że gdzieś uda Ci się wrzeciono kupić, ale cena przy obecnym trendzie będzie pewnie kosmiczna... Kilka osób na Olxie itp ogłasza sprzedaż części, popytaj.


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: TSA-16 remont

#277

Post napisał: Blady » 07 kwie 2018, 22:26

A to ciekawe z tym hartowaniem, nie przypuszczał bym bo w moim egzemplarzu wygląda jak by to wrzeciono się wytarło a nie panewka. Chyba że takie przewężenie jest fabrycznie w miejscu panewki. Może ktoś tak grzał że przegrzał wrzeciono i się rozhartowało, ale nie widać przegrzań. Wykonanie z jakiejś zwykłej stali nie wchodzi w grę ? Raczej nie zrobię nowego wrzeciennika bo gdyby miało to tak wyglądać to całą tokarkę bym od nowa budował. I znając życie nie była by to taka fajna mała zgrabna maszynka tylko wielki rumpel którego znowu nie będę miał gdzie postawić. Także zostane przy biurkowej wersji i co się da to wykorzystam. Poza tym podoba mi się ta opcja z panewką ;)
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


CX MANIAK
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 49
Posty: 78
Rejestracja: 09 lut 2008, 15:49
Lokalizacja: Suwałki

Re: TSA-16 remont

#278

Post napisał: CX MANIAK » 08 kwie 2018, 00:07

W tym cały szkopuł, że od jakości obróbki wrzeciona w miejscu współpracy z panewką zależy ile czasu ona wytrzyma. Pamiętaj także że wrzeciono przenosi spore obciążenia i z byle czego być nie może. W DTR jest jego rysunek wykonawczy, wraz z wymiarami, oraz normami i typem obróbki. I tak mamy:
Stal gatunku 55, średnica w miejscu panewki fi 30 f7, twardość po obróbce cieplnej i odpuszczaniu 45-48 HRC, dopuszczalny owal i stożek 0,003mm. Panewka jest panewką, i niestety obowiązują podobne zasady co w silnikach spalinowych. Będzie owal, stożek na wrzecionie to zje nową bardzo szybko.
Skoro w twoim egzemplarzu wrzeciono jest wytarte, świadczy to o niechlujstwie poprzedników, którzy nie zadbali o prawidłowe smarowanie maszyny.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: TSA-16 remont

#279

Post napisał: pioterek » 08 kwie 2018, 08:47

Myślę, że trzeba by się zastanowić nad tym czy nie lepiej zrobić wersję wrzeciona która była by na łożyskach a nie na panewkach. W końcu robione od nowa, a w eksploatacji może być o wiele przyjemniejsze, tym bardziej do CNC.


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1914
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: TSA-16 remont

#280

Post napisał: szopenn » 08 kwie 2018, 09:44

Z kupnem brązu to ja życzę powodzenia, sam się dokształcałem o brązach niedawno i spokojnie wybrałbyś wysoko-ołowiowy brąz dla wałka nieutwardzonego pod warunkiem dobrego smarowania, tylko gorszy problem... kto Ci odleje kawałek na jakąś tam panewkę do małej tokarzyny?? Zapomnij.. w obiegu jest głównie B101 bo to najlepsze i każdy to bierze, pozostałe brązy są tylko na papierze, czyli jak w harleyu, pełna gama kolorów pod warunkiem że będzie to czarny.

Może też "ppopłynę za daleko", ale skoro masz tam czop który domniemasz że ktoś rozhartował, to może po regeneracji udałoby się w tym miejscu ponownie zahartować?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”