TSA-16 remont

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

Edward7979
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:23
Lokalizacja: Wadowice

Re: TSA-16 remont

#191

Post napisał: Edward7979 » 29 lis 2017, 22:03

Witam!

Przepraszam, że znów podepnę się do tematu. Powoli kończę remont TSA 16. Zostało mi natrudnejsze czyli remont wrzeciennika, nie mam pojęcia od czego zacząć. Proszę o pomoc, jakieś podpowiedzi, wskazówki co jest ważne od czego i jak zacząć. Dorzucam zdjęcia mojego wrzeciona, jeśli po zdjęciach można coś wywnioskować to proszę o komentarz. Nie potrafię ocenić ile zostało mi panewki? I czy mogę to wszystko rozebrać, poczyścić i złożyć z powrotem i będzie działało?
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2264
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

Re: TSA-16 remont

#192

Post napisał: rc36 » 29 lis 2017, 22:20

Edward7979 pisze: Nie potrafię ocenić ile zostało mi panewki?

Pokaż nacięcie na panewce to będzie wiadomo ile zostało regulacji.

Awatar użytkownika

wader13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 25
Posty: 135
Rejestracja: 19 lis 2016, 16:42
Lokalizacja: Jelcz-Laskowice

Re: TSA-16 remont

#193

Post napisał: wader13 » 29 lis 2017, 23:48

Jak się nie czujesz na siłach to nie rozbieraj . Sprawdź tylko czy jest poprawnie wyregulowany luz na tej panewce (ewentualnie dociągnij) .

P.s masz uwalone koło pasowe -szukaj innego


Edward7979
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:23
Lokalizacja: Wadowice

Re: TSA-16 remont

#194

Post napisał: Edward7979 » 30 lis 2017, 18:29

Czuję się na siłach tylko nie chce sobie tego bardziej spieprzyć. Jak w ogóle ściągnąć to koło pasowe?
Pewnie takiego nie kupię, bedzie trzeba dotoczyć nowe?

Na co szczególnie zwrócić uwagę przy rozbieraniu, czy ta panewka musi być później wsadzina dokładnie tak samo ( chodzi o to czy mogę ją przekrcić) czy to nie ma znaczenia?

Muszę rozebrać ten wrzeciennik ponieważ w środku wszystko jest ubrudzone smarem stałym w dodatku bardzo starym, gęstym.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 93
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: TSA-16 remont

#195

Post napisał: Andrzej 40 » 30 lis 2017, 23:19

Koło pasowe - albo 2 beleczki z twardego drzewa jako dźwignie albo opukiwać po obwodzie też przez kołek drewniany. Przedtem WD-40.
To uszkodzenie bym naprawiał przez zaspawanie, przetoczenie i dodatkowo wciśnięcie stalowego kołnierza. Ale to sprawa dostępu do parku maszynowego.
Wygląda na to, że masz jeszcze zapas na łożysku ślizgowym. Nie można go wkładać dowolnie (przekręcić) - z tyłu wrzeciennika jest wkręt zabezpieczający przed okręceniem łożyska. Musi przy składaniu wejść w rowek wyfrezowany w łożysku. Przy wyjmowaniu łożyska wkręt trzeba wykręcić o ca 5mm.
Jeżeli jedynym powodem wyjmowania wrzeciona jest zabrudzenie smarem środka wrzeciennika, to proponuję zrezygnować i przemyć ropą.

Awatar użytkownika

fus23
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 32
Posty: 336
Rejestracja: 11 mar 2006, 22:42
Lokalizacja: Elbląg

Re: TSA-16 remont

#196

Post napisał: fus23 » 01 gru 2017, 21:33

witam
Koło pasowe ma kuku ...
Puki co takie musisz mieć ale z czasem bym się rozglądał za nowym - co jakiś czas idzie znaleźć na olx i aledrogo za ( drakońsie pieniendze )
" Andzrzej 40 " ma dobry pomysł z naprawą pewnie wyjdzie najtaniej ..
Panewki panie to się nie da inaczej włożyć .. w sumie się da , ale trzeba być skończonym baranem by tego dokonać...
Jak chcesz tylko wyczyścić z smarków przeszłości to :
Zanurzyć ,zalać wręcz utopić w ropie , benzynie ekstrakcyjnej czy nawet nitro na noc potem szorować i wydmuchiwać sprężonym powietrzem .
Wnętrze wyszorował bym szczoteczką do zębów lub czymś podobnym - ( wymiary i twardość włosia odpowiednie ) najlepiej jej potem nie używać do paszczy , a po nitro może się złuszczyć farba choć nie powinna .
Wypłukać wydmuchać i cieszyć się jak nowym - po uprzednim nasmarowaniu i zalaniu olejem - panewkę smaruje się olejem .
Nie długo będę rozbierał swój więc mogę ci tutorial nagrać czy zdjęcia zrobić z rozbiórki , czeka mnie wymiana łożysk , mycie i czyszczenie farby ogólny demontaż do ostatniej śrubki ....
Albo mi się wydaje albo na fotce w wrzecionie masz wbity stożek - zdjęcie z zabierakiem uchwytu tokarskiego niech ktoś to zweryfikuje bo ja dziś mam troszkę ślepka naświetlone po pracy ....
Pozdrawiam
Jeśli broń zabija ludzi , to długopisy robią błędy ortograficzne ...


Edward7979
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:23
Lokalizacja: Wadowice

Re: TSA-16 remont

#197

Post napisał: Edward7979 » 01 gru 2017, 23:28

Gdyby ktoś miał takie koło pasowe to chętnie kupię.
Myślę, że taki tutorial przydał by się nie tylko mnie ale i również innym którzy remontują TSA 16 więc jeśli to nie problem to niech kolega nagra proszę.
Rozpuszczalnik nitro bez problemu radzi sobie z farbą i podkładem, rozpuszcza wszystko do gołego metalu, wiem bo tak ją czyściłem przed malowaniem.
Jak znajdę trochę wolnego czasu to zabiorę się za moje wrzeciono i jak napotkam jakiś problem to napewno napiszę na forum. A narazie dziękuję wszystkim, którzy udzielili mi cennych i pomocnych informacji.

Pozdrawiam


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 93
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: TSA-16 remont

#198

Post napisał: Andrzej 40 » 02 gru 2017, 20:05

Jeszcze uwaga do zaspawania ubytku - przed spawaniem należy wcisnąć wałek miedziany o średnicy wrzeciona. Zapobiegnie to zalaniu środka spoiwem i nie będzie potrzeby późniejszego przetaczania środka. Można też wykonać z żeliwa wkładkę o kształcie ubytku. Wiem, sporo dziubania, najpierw trzeba wytoczyć tulejkę pasującą na średnicę wrzeciona a potem z niej wyciąć trójkącik pasujący w ubytek. Ale chyba to by ułatwiło zaspawanie ubytku.

Awatar użytkownika

wader13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 25
Posty: 135
Rejestracja: 19 lis 2016, 16:42
Lokalizacja: Jelcz-Laskowice

Re: TSA-16 remont

#199

Post napisał: wader13 » 02 gru 2017, 22:26

...Te koło pasowe nie jest czasem z żeliwa ?


Edward7979
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:23
Lokalizacja: Wadowice

Re: TSA-16 remont

#200

Post napisał: Edward7979 » 02 gru 2017, 23:57

Wygląda na żeliwo, podobno jakoś je można spawać. Są elektrody do żeliwa ale nigdy nie próbowałem spawać tego materiału.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”