15 HGM pytanie o odpuszczanie

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
bysior
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 22 kwie 2011, 19:12
Lokalizacja: W-wa

15 HGM pytanie o odpuszczanie

#1

Post napisał: bysior » 17 lip 2015, 16:59

Mam taki problem.
Zatarło mi się łożysko korbowe (w stopie korbowodu) na wale w mojej 3-cylindrowej Syrenie. Tam jest tak, że otwór stopy jest bieżnią zewnętrzną dla tego łożyska czyli lata ono bezpośrednio w otworze stopy. Po rozebraniu silnika widać było, że w miejscu zatarcia była wysoka temperatura bo aluminiowy koszyk łożyska roztopił się całkowicie i poprzyklejał do otworu stopy. Sam korbowód w tym miejscu był ostro nagrzany bo widać, że nawet trochę odbarwił się.

Ja dałem do przeszlifowania ten otwór odrobinę - jakieś 0.15 mm na strone pod nowe, inne łożysko.
I teraz takie moje pytanie.
Czy takie krótkotrwałe rozgrzanie i później powolne stygnięcie razem z silnikiem spowodowało, że ta bieżnia odpuściła się i jest teraz miękka? Korbowód jest zrobiony z 15 HGM, fabrycznie był w otworze nawęglany. hartowany i nisko odpuszczany. Czy on się odpuścił więcej teraz przez to zatarcie? Normalnie odpuszczanie wymaga chyba długotrwałego nagrzania a u mnie było to bardzo krótko.
Poradzicie coś?
Proszę nie pisać - kup se nowy samochód, silnik, korbe czy coś w tym stylu.
Nie mam też jak zmierzyć twardości w otworze - choć wiem że to by rozwiało wszelkie wątpliwości.



Tagi:


zdzicho
Posty w temacie: 1

#2

Post napisał: zdzicho » 17 lip 2015, 21:52

Nie masz jak zmierzyć ,to drapnij czymś twardym. . Po łatwości zarysowania poznasz ,czy jeszcze jest twarde ,czy już nie. Mozesz porównać z innym korbowodem ,który nie uległ zatarciu.


Autor tematu
bysior
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 22 kwie 2011, 19:12
Lokalizacja: W-wa

#3

Post napisał: bysior » 18 lip 2015, 04:23

Drapałem ale to trudno wyczuć. Takim sposobem nie da się powiedzieć czy ma 40, 50 czy 60 HRC. Różnicy miedzy korbami chyba nie ma ale to przecież bardzo niedokładny "pomiar"


Robert C
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 41
Rejestracja: 12 lut 2013, 09:21
Lokalizacja: Łańcut

#4

Post napisał: Robert C » 18 lip 2015, 20:45

Korba do wymiany.
Jak koszyk się poprzyklejał do bieżni
to była spora temperatura na pewno
powyżej temp. odpuszczania.


melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Korba

#5

Post napisał: melonmelon » 10 sie 2015, 09:18

Twardość mozna sprawdzić tym ustrojstwem:
http://blog.melontools.com/obrobka_ciep ... ciomierza/
Ale:
1. nie każdy ma w domu
2. koszyk na pewno nie był z czystego Amelinium, raczej bym stop obstawiał, co znaczy, że temperatura była nie powyżej 660 st. C, tylko powyzej 550 st. C,
3. co i tak dyskwalifikuje detal.
Proszę wymienić :).

pozdro


Autor tematu
bysior
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 22 kwie 2011, 19:12
Lokalizacja: W-wa

#6

Post napisał: bysior » 10 sie 2015, 21:09

dziękuję za odp.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”