Dylemat przy zakupie TSB20

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Dylemat przy zakupie TSB20

#1

Post napisał: m.j. » 10 sie 2009, 15:06

Mam dylemat - chciałbym kupić tokarkę na użytek hobbystyczny. Chcę przeznaczyć na nią około 3KZ. Mam możliwość zakupienia tokarki polskiej TSB-20 za 3KZ wraz z osprzętem tzn. zapasowe koła gitary (około 20 kół różnej wielkości), jakieś kły, końcówki na wiertła, wiertła, bliżej niezidentyfikowane podtrzymki, szczęki do wrzeciona, przystawkę do gwintów TAPMATIC (nie wiem do jakich rozmiarów gwintów), około 70 różnych noży i parę innych drobiazgów. Niestety wszystkiego nie mogę zidentyfikować, ponieważ jestem początkujący.
Za tą samą cenę mogę mieć nowego Nutoola tylko bez akcesoriów i stołu, za to z 2-letnią gwarancją.
Teraz zasadnicze pytanie - czy TSB20 (jeśli okaże się że jest w dobrym stanie) z osprzętem to dobry wybór czy raczej zdecydować się na chińczyka z gwarancją? Zaznaczam, że tematy dotyczące Nutoola i TSB20, TSB16 oraz starszych TSA czytałem.
Jeśli TSB nie jest wyrobiona czy ma szanse długo pożyć w warsztacie hobbysty? Temat już praktycznie poruszyłem w dziale poświęconym Nutoolowi jednak nie każdy tam zaglada, a strasznie korci mnie ten osprzęt dodatkowy i dobre opinie o TSB ( a w tym jej silnik). Zamierzam działać w stali, stali nierdzewnej, mosiadzu, aluminium i tworzywach sztucznych (w tych pewnie najmniej). Będę miał możliwość sprawdzenia tokarki (TSB) na miejscu i wytoczenia kawałka pręta.
Jaką tolerancję powinien maksymalnie posiadać wytoczony pręt jeśli chodzi o wymiar? Chodzi mi o to od kiedy mówimy, że wyszedł stożek, a przy jakich różnicach mozna przyjąć że maszyna jest w porządku?