Dużo pytań z zakresu CNC

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
zer0
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 16
Posty: 16
Rejestracja: 23 cze 2010, 07:24
Lokalizacja: Śląsk - Rynik

Dużo pytań z zakresu CNC

#1

Post napisał: zer0 » 23 cze 2010, 08:00

Witam !
Nie chcę zaśmiecać Waszego forum głupimi pytaniami, ale jestem głodny wiedzy, mam nadzieję że, znajdzie się ktoś chętny mi pomóc.
Od razu mówię (piszę) iż jestem naprawdę laikiem w tej dziedzinie, więc bardzo proszę o wyrozumiałość...
Jestem po technikum informatycznym, aktualnie uczę się na drugim roku programowania (głównie C++). Pracuje jako operator CNC (czytaj: podajnik).
Pracuję na tokarce Hyundai HiT-160, komputer (jeśli się nie mylę) to Fanuc OI-T Series, wcześniej pracowałem na frezarkach Heller (nie pamiętam danych tylko pamiętam datę produkcji - 1987 !). Bardzo mi przypadła ta praca do gustu, ale nie chcę być wyciągarką-wkładarką-suwmiarką. W związku z tym mam kilka pytań do szanownych prawdziwych operatorów.
Mianowicie:
1) Proszę o jakąś lekturę dla "zielonych z ambicjami".
2) Jestem na kierunku programowania, więc rozumiem (mniej więcej) poszczególne linijki programu, lecz niestety nie potrafię znaleźć listę (jeśli się nie mylę to są modulanty, lub modulatory) funkcji. Chodzi mi o np: G40 (jeśli się nie mylę to faza), R (promień), M (znam tylko M3, M4). Bardzo bym prosił o jakąś listę... lub link.
3) Główne pytanie: czy każda obrabiarka sterowna numerycznie reaguje tak samo na poszczególne instrukcje ? (Chodzi o to czy każda obrabiarka zareaguje na instrukcję na przykład M3 tak samo ?) Czy to zależy od komputera ? Czy SINUMERIK, FANUC, i MAZAK identycznie odbierają instrukcję ?