Czym sie różnią napędy po przez koła i pasek a bezpośrednio

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
jarcys
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 271
Rejestracja: 28 sty 2010, 20:11
Lokalizacja: 50.290 N 21.430 E

Czym sie różnią napędy po przez koła i pasek a bezpośrednio

#1

Post napisał: jarcys » 26 paź 2010, 20:02

Proszę o opinie czym to się różni jakie korzyści i wady .



Tagi:

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4698
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

kółka i paski kontra sprzęgiełko?

#2

Post napisał: pitsa » 26 paź 2010, 21:33

Do napędu śruby?

Na przykład gdy zamontuje się na śrubie trapezowej kółko większe, a na silniku mniejsze, to traci się na prędkości ale zyskuje na "mocy" i większym pole manewru jeśli chodzi o umiejscowienie silnika.

Podaj jednak konkrety bo to temat dość szeroki. :-)


Autor tematu
jarcys
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 271
Rejestracja: 28 sty 2010, 20:11
Lokalizacja: 50.290 N 21.430 E

#3

Post napisał: jarcys » 28 paź 2010, 20:03

No tak to wiem chodzi mi o to czy na kołach i pasku uzyskamy taką samą prędkość posuwu co na samym silniku .


euro.sm
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 105
Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
Lokalizacja: Grójec

#4

Post napisał: euro.sm » 28 paź 2010, 20:10

jarcys pisze:No tak to wiem chodzi mi o to czy na kołach i pasku uzyskamy taką samą prędkość posuwu co na samym silniku
Chyba jednak nie wiesz... Odpowiedz na pytanie masz w poście Pitsa. Wróżbita jakiś...

Pozdrawiam
Maciej Stański
www.rowinger.com - zadanie na dziś

Pozdrawiam
Maciek


Autor tematu
jarcys
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 271
Rejestracja: 28 sty 2010, 20:11
Lokalizacja: 50.290 N 21.430 E

#5

Post napisał: jarcys » 29 paź 2010, 19:13

Wiem wiem juz wszystko wiem dzięki no to po jednemu :lol:

Awatar użytkownika

smouki
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1508
Rejestracja: 04 lis 2007, 19:45
Lokalizacja: Kristiansund
Kontakt:

#6

Post napisał: smouki » 31 paź 2010, 09:46

trzeba też dodać że paski zębate działają jako sprzęgła bezpieczeństwa
jak ktoś chce znajdzie sposób...jak ktoś nie chce znajdzie powód
MÓJ KANAŁ YOUTUBE


www.kimla.pl
Posty w temacie: 4

#7

Post napisał: www.kimla.pl » 31 paź 2010, 15:11

Paski jako sprzęgła bezpieczeństwa?????????????????????
Bezpieczeństwa czego?

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4698
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#8

Post napisał: pitsa » 31 paź 2010, 16:05

Paski zębate jako mechaniczny bezpiecznik - najsłabszy element, który ulega zniszczeniu w chwili wypadku. Coś takiego jak "strefa kontrolowanego zgniotu". Widziałem taki pasek zębaty ze stalowymi linkami w środku po awaryjnym przeciążeniu - z paska zrobiła się harmonijka, jak w strefie zgniotu.

W profesjonalnych maszynach pewnie awarie się nie zdarzają bo w nich stosuje się diagnostykę, planowanie czynności obsługowych i remontów eksploatacyjnych. :-)

Projektując amatorskie jednostkowe urządzenie, chyba lepiej przewidzieć miejsce wystąpienia awarii, tak aby koszty tej awarii były jak najmniejsze, niż liczyć na to, że nic się nie przytrafi.

Awatar użytkownika

kostner
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1290
Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
Lokalizacja: Haan / Niemcy

#9

Post napisał: kostner » 31 paź 2010, 16:13

Chcialem zwrocic koledze KIMLA uwage ze znajdujemy sie w dziale podstawy - czyli wstep do zagadnienia CNC. Tutaj pytania zadaja koledzy ktorzy maja z zalozenia baaardzo mala wiedze, ktora chca poglebic. Jezeli kolega nie zgadza sie z wypowiedzia poprzednika prosze o konstruktywne przedstawienie kontrargumentu bo kolegi wypowiedz nie wnosi nic do tematu. Znajdujemy sie w dalszym ciagu na forum amatorskich maszyn CNC gdzie producenci maszyn profesjonalnych, powinni udzielac sie jako mentorzy i przekazywac swoja wiedze mniej doswiadczonym kolegom.

Jako bezpieczenstwo stosuje sie sprzegla zrywne. W maszynach profesjonalnych ustawia sie drivery w taki sposob aby reagowaly na nagly wzrost poboru pradu spowodowany kolizja, blokada osi itd i odlaczaly prad informujac sterowanie o bledzie.
Oczywiscie w malych amatroskich maszynkach sterowanych krokowkami takiej opcji przewaznie nie mamy a sily wystepujace na silniku i pasku sa tak male ze nie spowoduja zerwania badz rozciagniecia pasa napedowego. W przypadku kolizji na takiej malej maszynce silnik zacznie gubic kroki i tyle.
Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni :(


www.kimla.pl
Posty w temacie: 4

#10

Post napisał: www.kimla.pl » 31 paź 2010, 16:44

1. Nigdy nie spotkałem się z zastosowaniem pasa jako sprzęgła bezpieczeństwa.
2. Jeśli wystąpi kolizja to zerwanie paska jest wyjątkowo mało prawdopodobne (no chyba że jest już uszkodzony)
3. W maszynach CNC paski zębate są bardzo mocno przewymiarowane ponieważ poza przenoszonym obciążeniem liczy się sztywność napędu.
4. Serwo się wyłączy, krokowiec zgubi kroki i tyle.

Można oczywiście założyć że ktoś zastosuje tak słaby pasek, że pęknie, ale to źle.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CNC podstawy”