Materiały dobrze współpracujące ze sobą podczas tarcia

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Mateusz-M
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 341
Rejestracja: 20 gru 2009, 13:28
Lokalizacja: lubelskie

Materiały dobrze współpracujące ze sobą podczas tarcia

#1

Post napisał: Mateusz-M » 02 kwie 2014, 01:08

Witam.
Celem tego tematu jest zebranie informacji w jednym miejscu dotyczących współpracy materiałów
pracujących ze sobą. jak i tych których nie powinno sie używać w parze i tak np popularne :

-wszelaki brąz ze stalą (stal im twardsza tym lepiej) pracują dość żywotnie
-poliamid stal
-teflon stal
-stal ze stalą, spotkałem się z takim rozwiązaniem w jakieś maszynie rolniczej, oba elementy wysoko hartowane i chodziło to latami pod obfitym smarowaniem, przy małych twardościach raczej by się zatarło
-żeliwo żeliwo

Ze smaczków to np. wspomniane na forum było również o tulejach z tekstolitu gotowanych w oleju które przez to były samo-smarowne.

To tak na szybko kilka przykładów, większość oczywistych :)
Jeśli ktoś się spotkał z jakimiś ciekawymi rozwiązaniami lub z całkowitą porażką to wzmianka mile widziana :)
Może komuś coś sie przyda :)

Pozdrawiam.



Tagi:


GumiRobot
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 685
Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
Lokalizacja: Trójmiasto

#2

Post napisał: GumiRobot » 02 kwie 2014, 09:25

:mrgreen: synowa - teściowa

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: clipper7 » 02 kwie 2014, 10:52

Mateusz-M pisze:-wszelaki brąz
Są specjalne gatunki brązu przeznaczone do wykonywania elementów ślizgowych, niektóre mają domieszki grafitu. Nie każdy brąz dobrze współpracuje ślizgowo ze stalą.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7605
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 02 kwie 2014, 12:23

witam.
no to warto by sporządzić listę - z oznaczeniami brązów , mosiądzów , itp.
który pracuje dobrze - a który źle.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


burzaxxx
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 346
Rejestracja: 25 wrz 2010, 20:22
Lokalizacja: zDolny Śląsk

#5

Post napisał: burzaxxx » 02 kwie 2014, 18:32

fajnie sie sprawdza ceramika jak np w mori seiki 65 we wrzecionie, nic się nie grzeje :)
Mazak/Mazatrol-Haas-NUM-GibbsCAM


melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

metal dzewno

#6

Post napisał: melonmelon » 02 kwie 2014, 21:14

gwajak-stal

pozdro


AndrzejJS
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 508
Rejestracja: 24 lip 2008, 03:06
Lokalizacja: Europa

#7

Post napisał: AndrzejJS » 03 kwie 2014, 08:37

Witam, rzeczywiście gwajak-stal i co ciekawe - smarowanie wodą.
Zastosowanie z którym się spotkałem to, ostatnie przed śrubą,
łożysko wału napędowego na statku. Bardzo spoiste drewno o
dużym ciężarze właściwym, o kolorze brązowym, czasem z zielonym
odcieniem. Bardzo łatwe w obróbce i polerowaniu. Oprócz tego
poważnego zastosowania nadaje się do przedmiotów dekoracyjnych.

Innym interesującym połączeniem to łożysko z gumy o odpowiedniej twardości
w którym obraca się wał stalowy. Otwór w tulei gumowej ma kształt wielokąta
o ośmiu, dziesięciu bokach a część wału która ma kontakt z gumą jest ze stali
nierdzewnej. Takie rozwiązanie widziałem w urządzeniu napędowym do łodzi
motorowej. Była to pompa osiowa o jednym albo kilku wirnikach z łopatkami
kierowniczymi między wirnikami, w ostatniej ,,kierownicy'' było to łożysko.
Smarowanie i chłodzenie zapewniała otaczająca woda. Wytrzymywało to
kilka sezonów.

Pozdrawiam, AndrzejJS


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#8

Post napisał: pabloid » 03 kwie 2014, 09:48

Warto zauważyć pewną prawidłowość, a mianowicie dobrze pracują pary typu materiał miękki po twardym, oczywiście twardy musi być obrobiony na gładko, żeby nie robił za pilnik w tej parze. Niech będzie przykładem ślizganie palcem po szybie- ani szyba ani palec się nie zużywają. Jak skończy się szuranie szkłem po szkle każdy wie.
A już ściśle w temacie kiedyś bardzo popularne, zwłąszcza w parowozach były panwie wylewane ze stopów na bazie cyny- tzw babbitów, czyli "białych metali", Czop wału był w takich przypadkach stalowy.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7605
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#9

Post napisał: pukury » 03 kwie 2014, 10:08

witam.
nie tylko w parowozach - w samochodach też.
wylewaliśmy panewki do różnych silników.
wylewało się w formach a potem cięte były na połówki i obrabiane .
no i skrobanie :shock:
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Mateusz-M
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 341
Rejestracja: 20 gru 2009, 13:28
Lokalizacja: lubelskie

#10

Post napisał: Mateusz-M » 04 kwie 2014, 00:15

Witam.



burzaxxx pisze: fajnie sie sprawdza ceramika jak np w mori seiki 65 we wrzecionie, nic się nie grzeje :)

Chodzi o kulki ceramiczne i czy tuleja/panew ślizgowa?]
clipper7 pisze:
Mateusz-M pisze:-wszelaki brąz
Są specjalne gatunki brązu przeznaczone do wykonywania elementów ślizgowych, niektóre mają domieszki grafitu. Nie każdy brąz dobrze współpracuje ślizgowo ze stalą.
i już mi sie temat przydał, byłem przekonany że każdy brąz się nadaje do współpracy ze stalą tylko różne gatunki w różnych warunkach
pukury pisze:witam.
nie tylko w parowozach - w samochodach też.
wylewaliśmy panewki do różnych silników.
wylewało się w formach a potem cięte były na połówki i obrabiane .
no i skrobanie :shock:
pozdrawiam.
nie wiem ile w tym prawdy ale słyszałem że takie panewki bez pokrycia były podatne na wymywanie przez olej, czyli że niby za wysokie ciśnienie oleju je wymywało :)

Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”