Strona Główna
cnc.info.pl - FORUM CNC
Obsługa, Programowanie i Budowa Maszyn Numerycznych
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Tagi tematu: amortyzator, fortal, glebokiego, zastosowanie, zlobienia


Fortal - Zastosowanie do głębokiego żłobienia [Amortyzator]
Autor Wiadomość
JedrzejC
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki


Dołączył: 13 Paź 2017
Posty: 4
Skąd: WLKP
Wysłany: 2017-10-13, 10:04   Fortal - Zastosowanie do głębokiego żłobienia [Amortyzator]


Witam,

Jestem na etapie projektowania przedniego amortyzatora do roweru MTB (taki eksperyment i zabawa w jednym). Początkowo miał być wykonany z włókna węglowego, ale konstrukcja będzie wymagała raczej zastosowania mocnego metalu, myślałem o stali nierdzewnej ale jest dość ciężka, także rozważam też aluminium, myślę o Fortalu (PA9). Potrzebowałbym elementy stworzone z płyt (formatek?) o grubości 10mm, z wyżłobionymi (nie wiem czy to poprawna nazwa) dwoma prowadnicami, rowkami o przekroju trapezu i szerokości 20mm, głębokości 4-5mm, długości około 250mm.

Mechanizm skoku goleni amortyzatora ma się opierać właśnie na dwóch takich elementach (na stronę) które będą wchodziły jeden w drugi (stąd trapez w przekroju prowadnic) no i zapewne wykonanie tych elementów będzie wymagało bardzo dużej precyzji aby zminimalizować wszelkie "luzy". Smarowanie byłoby zapewnione przez pastę teflonową (taką jak do prowadnic zacisków hamulcowych w autach). Wiem że Fortal daje się dość dobrze obrabiać, ale pytanie podstawowe, czy w ogóle takie płyty są dostępne w sprzedaży (10mm)? Z tego co widziałem to sklepy oferują tylko 8mm. Kolejne pytanie to jaka byłaby ewentualna cena takiej płyty, powiedzmy 50x50cm? Jako obeznani w temacie może wiecie ile coś takiego może kosztować. To taki projekt na długie jesienne i zimowe wieczory, zainspirował mnie amortyzator z lat 90-tych który jednak miał swoje wady, a zastosowanie prowadnic teoretycznie eliminuje te wady.

Powiem szczerze, że stal nierdzewna bardziej by mi się podobała (bo nie rdzewieje), ale obróbka jest podobno trudniejsza, no i waga też niekorzystna. No chyba że można by zastosować cieńszą płytę ze stali, ale biorąc pod uwagę fakt że stal nierdzewna jest około 4x cięższa od aluminium, to nawet przy użyciu płyty 4mm ze stali, obawiam się że może być zbyt cienka i nie dać rady, jak widzicie obliczeń dokładnych nie popełniłem jeszcze, ale pytam was już na tym etapie bo macie doświadczenie w pracy z tą materią, a ja nie :)

Przepraszam za długi wpis, ale chciałem opisać sprawę w miarę możliwości dokładnie. Za wszelkie porady i sugestie będę niezmiernie wdzięczny :grin: No i komuś też będę musiał zlecić wykonanie tych elementów przecież.

Pozdrawiam
Jędrzej
 
 
steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)


Pomógł: 46 razy
Dołączył: 07 Paź 2013
Posty: 502
Skąd: Kraków/Kraśnik
Wysłany: 2017-10-13, 15:20   


A w czym Twój amortyzator miałby być lepszy od obecnych konstrukcji, standardowych z dwiema lagami czy nawet z jedną jak w Leftym? Chyba że chcesz coś robić dla samej przyjemności robienia :wink: .
Przedstaw może szkic swojego projektu. Płyty z PA9 występują oczywiście w różnych grubościach.
_________________
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów ( ͡° ͜ʖ ͡°)
 
 
Petroholic
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Producent wiórów i zlepiacz blach :)



Pomógł: 34 razy
Dołączył: 08 Gru 2015
Posty: 781
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-13, 17:55   


Do tego nawet nie potrzeba płyty tylko "kołek" :) Mam ich sporo :)

Ale wklej jakiś rysunek bo jak dla mnie to komplikujesz sobie chyba strasznie życie... Ślizg aluminium na aluminium długo nie pochodzi nawet smarowany. Trzeba dodać przekładki z tworzywa plus obowiązkowo regulacja luzu...
_________________
Frezowanie CNC w dobrej cenie - 1000x800x220

0-793-977-827 Lublin
petroholic@wp.pl (z dopiskiem CNC w temacie bo zginie w tonie spamu) :D
 
 
JedrzejC
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki


Dołączył: 13 Paź 2017
Posty: 4
Skąd: WLKP
Wysłany: 2017-10-13, 18:22   


Dobre pytania i zarazem odpowiedzi Panowie. Wrócę ze szkicem mojej wydumki.
 
 
JedrzejC
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki


Dołączył: 13 Paź 2017
Posty: 4
Skąd: WLKP
Wysłany: 2017-10-19, 09:30   


Więc oto amortyzator, który być może chciałbym zrobić sam, ale z pewnymi zmianami o ile to w ogóle ma sens (zmiany znaczy się).

{ALT}

Amortyzator z lat 90-tych o dość krótkim skoku jak na dzisiejsze czasy bo tylko ok. 5cm. Jego wadą była niestabilność poprzeczna (chyba dobrze to nazywam?). Jak widać golenie są mocowane do rury sterowej za pomocą tulei w czterech miejscach no i to stanowi właśnie problem. Pomyślałem że zastosowanie dwóch płyt z wyżłobionymi prowadnicami wyeliminowałoby ten problem, bo powierzchnia styku będzie wtedy znacznie większa i konstrukcja powinna być sztywniejsza. Poniżej mój rysunek :D , który pokazuje jedną płytę z jednym rowkiem/prowadnicą. Mam nadzieje że zrozumiecie coś z tego :) Jedna płyta byłaby przymocowana do goleni, a druga do rury sterowej (w uproszczeniu), jedna płyta wsuwała by się w drugą.

{ALT}

Czy takie coś miałby szanse pracować należycie i przetrwać bez jakiś czas? Czy powierzchnie płyt wytarły by się szybko i powstały luzy? Myślę że nie powinno łapać luzów szybciej niż regularne amortyzatory, przecież tłoki w silnikach są poddawane nieporównywalnie większym siłom i pracują w zupełnie innych warunkach a pomimo tego trwają latami.

Odpowiadając na pytania w czym to miałby być lepsze od leftego? Raczej w niczym :) To tylko zabawa i kombinowanie, po za tym podoba mi się sama koncepcja takiego amortyzatora. Podobno świetnie wybierał mniejsze nierówności a podczas hamowania amortyzator nie nurkował jak dzisiejsze konstrukcje. Co o tym myślicie?

[ Dodano: 2017-10-19, 09:41 ]
Tutaj jest pokazane jak to wygląda na rowerze

{ALT}
 
 
steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)


Pomógł: 46 razy
Dołączył: 07 Paź 2013
Posty: 502
Skąd: Kraków/Kraśnik
Wysłany: 2017-10-19, 10:06   


Ja myślę że lepiej czas na takie kombinowanie poświecić na jazdę na rowerze ;-) .
Aluminim nie nadaje się na powierzchnie współpracujące ze sobą ciernie. Trzeba by to pokryć np teflonem jak to jest w amorach ew. dać prowadnice kulkowe jak to jest w leftym.

Kolosalny wpływ na sztywność amortyzatora ma tzw sztywna Oś qr15 czy gr20. Nie bardzo w to wierzyłem aż nie spróbowałem.
Dodatkowo w aktualnych amorkach dolne golenie masz robione przeważnie z monolitu. A górne golenie też są solidnie ze sobą połączone. Do tego rura sterowa stożkowa i masz przepis na sztywny wideł ;-)

Kolejny sprawa to waga, oraz bezpieczeństwo takiego wynalazku. Niech Ci się coś urwie w lesie na kamieniach...
Ja jestem zdania że jak da się coś kupić przyzwoitego za rozsądną kasę to szkoda czasu na wymyślanie koła na nowo i ten czas lepiej poświecić na coś czego kupić się nie da :wink:

Ale życzę powodzenia może wykombinujesz coś rewolucyjnego :cool:
_________________
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów ( ͡° ͜ʖ ͡°)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku


Skocz do:  
Podobne Tematy
Temat
Brak nowych postów Co daje amortyzator silnika krokowego?

Autor: Zhan    Forum: Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych    Odpowiedzi: 7
Ostatni post: 2012-07-26, 10:10
ursus_arctos
Brak nowych postów Parametry dla PA9 Fortal

Autor: Cooper    Forum: Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne    Odpowiedzi: 1
Ostatni post: 2009-12-30, 14:20
maz
Brak nowych postów Obrabialność gatunku aluminium Fortal

Autor: wirtualnyjan    Forum: Narzędzia - frezy, noże, gwintowniki etc     Odpowiedzi: 2
Ostatni post: 2016-06-02, 14:00
NataszaBlack
Brak nowych postów wiercenie głębokiego otworu 3mm

Autor: safapl    Forum: Obróbka metali    Odpowiedzi: 22
Ostatni post: 2014-03-19, 04:39
kamar
Brak nowych postów Gwintowanie gwintownikiem głębokiego otworu

Autor: Any    Forum: Toczenie / Tokarki Konwencjonalne    Odpowiedzi: 8
Ostatni post: 2016-06-20, 20:51
WZÓR

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


sponsorem forum jest www.akcesoria.cnc.info.pl
Informacje na witrynie cnc.info.pl są podawane tylko w celach edukacyjnych oraz hobbystycznych. Jedynie użytkownik wysyłający wiadomość lub plik ponosi pełnoprawną odpowiedzialność za ich treść. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, cnc.info.pl może przekazać wszelkie informacje właściwym organom państwowym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych cnc.info.pl nie przekazuje informacji odnośnie użytkowników firmom i osobom prywatnym. Hasła, adresy e-mail oraz numery IP są szyfrowane w bazie danych i jedynie administrator jest w stanie odczytać te informacje. Cnc.info.pl jest przeciwna łamaniu zabezpieczeń oraz łamaniu praw autorskich, jednak niektóre osoby nie przestrzegają naszego regulaminu.
Kontakt z administratorem forum admin@cnc.info.pl
www.akcesoria.cnc.info.plsilniki krokoweŁożyska linioweśruby trapezowe i kulowewww.EBMiA.pl - Elementy Budowy Maszyn i AutomatykiTworzywa sztuczneNarzędzia skrawająceWyposażenie Warsztatów i Narzędziowni