łożysko silnika krokowego

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

łożysko silnika krokowego

#1

Post napisał: wood carver » 20 maja 2007, 09:15

Czesc
Rozkręciłem ostatnio mał silnik krokowy ( 0,6 NM) , szczególnie interesowało mnie umiejscowienie łożysk...i tu moje rozczarowanie. Łożyska nie sa sztywnie ( co za tym idzie wirnik) umiejscowione w mocowaniach łożysk- z jednej strony pod łożyskiem znajduje się dystans i gdyby wziac i nasinac silno oś silnika do wewnątrz, okazuje się ze ma ona pare milimetrów ruchu, a co najśmieszniejsze, to łożyska przesuwają się wzgledem obudowy, w swoich gniazdach! przynajmniej tak jest w tym małym silniku, ale podejrzew,ze w każdym
Czemu to ma służyc??? szczerze mówiac troche mnie to dziwi....



Tagi:

Awatar użytkownika

webserver
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 989
Rejestracja: 01 sty 2005, 17:48
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

#2

Post napisał: webserver » 20 maja 2007, 11:22

Kolego ja tez rozbieralem kilka silnikow i w kazdym byla podkladka i zachowywalo sie to tak samo jak u ciebie. Podejrzewam ze jest to specjalnie robione dla samo wypozycjonowania wirnika do uzwojenia na obudowie w momecie zadzialania elektromagnesu w ten sposob silnik utrzymuje wiekszy moment obrotowy, tak mi sie wydaje ....
Pozdrawiam PlotComplex.com

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#3

Post napisał: wood carver » 20 maja 2007, 12:08

brzmi bardzo logicznie....tez szdłem tym tropem myślenia, jednak gniazda łożysk nie są utwardzone...to zwykły stop aluminium ...

zbadałem je dokładnie...nie ma na nich śladów porysowań, a więc nie ma rónież śladów przemieszczeń wirnika ( silnik poruszał paskiem zębatym). Po kilku razowym przemieszczeniu łożyska, na gnieździe powstały rysy...logiczne..jeednak wcześniej nie było śladów przemieszczeń...skoro wirnik nie przemieszcza się w czasie pracy i tak jak piszesz ne dostosowuje się celem uzyskania wyższych obrotów, po co ta podkłądka? Gdyby było tak jak mówisz, szybko doszłoby do powstania luzu w gnieździe łożyska...wirnik w silniku krokowym dzieli od stojana zaledwie jakaś częsc milimetra..nie więcej...w momencie powstania niewilkiego luzu doszłoby do uszkodzenia silnika...


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#4

Post napisał: qqaz » 20 maja 2007, 12:25

kompesacja cieplna wymiarów wirnika i stojana - zwykła rzecz w wiekszości maszyn elektrycznych


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#5

Post napisał: Leoo » 20 maja 2007, 13:19

Łożysko podczas pracy zwyczajnie się zużywa. Bez sprężyny wywołującej napięcie wstępne luz można by wyczuć ręką po kilkunastu godzinach pracy silnika. Jeszcze jedna sprawa. O ile wykonanie gniazda łożyska jest proste i można zrobić to dokładnie, o tyle wykonanie z podobną tolerancją całego silnika jest mało prawdopodobne, choćby z powodu rozrzutu parametrów grubościowych blachy krzemowej stojana, czy tolerancji długości samego wirnika. Jedna mała sprężynka tależowa, czy spiralna, rozwiązuje problem rozszerzalności cieplnej, tolerencji wykonania podzespołów i napięcia wstępnego łożysk. Luz w jednym gnieździe jest konieczny, ewentualnie na osi.
Nie ma nic za darmo. W ten sposób silnik nie może być bezpośrednio sprzężony z napędzaną śrubą.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#6

Post napisał: ALZ » 21 maja 2007, 00:29

Ja myślę że to poprostu silniki gównianej firmy. Zasadą łożyskowania jest uniemożliwienie obracania się pierścienia łożyska w obudowie mimo pasowania które umożliwia kompensację wzdłużną. Miałem kilkanaście slników krokowych z Mikromy i w żadnym z nich czegoś takiego nie było. Prawdopodobnie masz silniki od patafianów ze skośnymi oczami. Do montażu łożysk zastosuj preparat Loctite lub Wiko do osadzania łożysk.

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#7

Post napisał: wood carver » 21 maja 2007, 10:08

ale ja nie powiedziałem ze łożysko obraca się w gniezdzie...
po drugie to jakis silnik z drukarki, nie wiem jakiego pochodzenia...

po trzecie...japońce tez maja skośne oczy :)


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#8

Post napisał: olo_3 » 28 maja 2007, 19:07

qqaz pisze:kompesacja cieplna wymiarów wirnika i stojana - zwykła rzecz w wiekszości maszyn elektrycznych
a co się dzieje z “kompensacja cieplna” promieniowa ?
bo wywód tyczy wzdłużnej czyli osowiej
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#9

Post napisał: wood carver » 28 maja 2007, 19:21

raczej wzdłużnej...chodź ruch w gnieździe wynosi 5-7mm...nie ma takiej możliwosci, by w wyniku wydłużenia materiału pod wpłwm ciepła, oś wydłużyłą się nawet o 1mm...wartosci te oscylują w granicach dziesiatych milimetra, więc pytam po co?
co do kompensacji osiowej...hm..łozysko powinno miec luz( oczywiscie mowa o jakis tam małych czsciach milimetra) , aby w wyniku temperatury go nie skleszczyło, tym bardziej, że silnik pracuj zazwyczaj pod temperaturą
a wiec stan nominalny łożyska powinien byc taki, jak podczas pracy w warunkach normalnych, w więc w przypadku krokówki - kiedy silnik jest mocno ciepły


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#10

Post napisał: qqaz » 28 maja 2007, 19:23

Wzdłużna. Promieniowo ma gdzie się rozszerzać. A wzdłuż stosunkowo delikatne łożyska nie mogą być naprężane na zimno i na gorąco. A skoki wymiarowe mogą być stosunkowo duże dla stojana z pakietu blach. I wspomniana wyżej tolerancja wykonania - tez łatwiej

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”