Wrzeciono z wymianą narzędzia - projekt

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
Mc_Kansy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 162
Rejestracja: 24 maja 2008, 22:52
Lokalizacja: Katowice

Wrzeciono z wymianą narzędzia - projekt

#1

Post napisał: Mc_Kansy » 06 lip 2010, 21:41

Witam,


Jako, że jestem już na ostatnim etapie projektowania mojej maszyny, którym jest wrzeciono, chciałbym przedstawić jego projekt.

Mam dostęp do kilku maszyn m.in. tokarek, tak więc za cel postawiłem sobie wrzeciono napędzane przez silnik elektryczny z pneumatyczną wymianą narzędzia pod oprawki ISO30 :wink:

Cel tego tematu jest taki, aby ktoś, kto orientuje się w tym temacie, po prostu sprawdził mi projekt :mrgreen:


Poniżej załączam rzut przekrojowy przez całe wrzeciono. Od góry bezpośrednio będzie siłownik pneumatyczny. W prawdzie nie jest dopracowany na 100%, bo brakuje np. w kilku miejscach oznaczeń gwintów, ale myślę, ze wyraźnie przedstawia moją koncepcję :smile:


Obrazek


P.S. Mam jednak małą uwagę, a zarazem prośbę - proszę mi nie pisać, że mam przeprojektować wrzeciono na inny układ łożysk (dwa skośne) ze względu na głośność pracy, bo chyba :evil: :twisted:

Zapraszam do oceny i komentarzy,
Pozdrawiam!



Tagi:


Tomek155
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 296
Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
Lokalizacja: Olkusz

Wrzeciono z wymianą narzędzia - projekt

#2

Post napisał: Tomek155 » 06 lip 2010, 23:22

Jestem na etapie projektowania i wykonaywania elektrowrzeciona z automatyczną wymianą narzędzi. Ale o innej konstrukcji silnik 4KW i stożki ISO40. Konstrukcja zamka zmieniacza jest podobna, para łożysk skośnych na dole a na górze łożysko kulkowe zwykłe. Napiszę więcej jak projekt się rozwinie. A tak z ciekawości zapytam do jakiej maszyny chcesz je zastosować? Mała grawerka czy coś konkretniejszego?

Tomek


Autor tematu
Mc_Kansy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 162
Rejestracja: 24 maja 2008, 22:52
Lokalizacja: Katowice

#3

Post napisał: Mc_Kansy » 07 lip 2010, 15:37

Możesz coś powiedzieć na temat zamka, czy czekają mnie jakieś niespodzianki?

Czy musi być wykonane idealnie jak w projekcie, czy można później ew. małe niedokładności zniwelować regulacją na gwintach (tj. pomiędzy tulejką, gdzie siedzą kulki, a cięgnem oraz pomiędzy popychaczem a nakrętką, która będzie zarazem "odbojnikiem" do tłoka siłownika pneumatycznego)
Ostatnio zmieniony 07 paź 2010, 14:08 przez Mc_Kansy, łącznie zmieniany 1 raz.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#4

Post napisał: qqaz » 07 lip 2010, 18:21

Mc_Kansy pisze:P.S. Mam jednak małą uwagę, a zarazem prośbę - proszę mi nie pisać, że mam przeprojektować wrzeciono na inny układ łożysk (dwa skośne) ze względu na głośność pracy, bo chyba
Powinieneś przeprojektować
1) sprawdź w katalogu graniczne obroty dla tych łożysk które wstawiłeś
2) sprawdź rozkład sił jakie te łożyska przenoszą gdy
- będzie siła promieniowa w czasie godzinnej pracy gdy warunki cieple spowodują zróznicowanie wymiarowe obudowy i wrzeciona
- jaki moment tarcia wystapi na łożysku na starcie gdy skasujesz luz termiczny pojawiajacy się póżniej ( inaczej mówiąc trzeba łożyska napiąć tak mocno aby po rozgrzaniu wrzeciona nie zaczęło klekotać).
No i drobiazgi:
-co ze smarowaniem - stożkowe smar rozpyli w moment a w następne dwa momenty pracując na sucho (te wałeczki, bo reszta oczywiście będzie "nasmarowana")szybko złapie wiśniowy kolor
- co z uszczelnieniem - A może to wrzeciono wolnoobrotowe np 300/min i wystarczy co jakiś czas ręcznie napchać towotu.

Może lepiej tak
zespół trzech skośnych parowanych w przedniej podporze blokowanych pokrywką w obudowie z ustawieniem jedno w dół, dwa do góry. ( dwa do góry bo te łożyska są stosunkowo delikatne i jedno nie przeniesie uderzenia np podczas próby zderzeniowej wrzeciona z materiałem :wink: ).
tylna podpora z pary skośnych parowanych pływajaca w oprawie.
Zamiast parowanych możesz wstawić zwykłe a napięcie ustawić szlifowanymi podkładkami dystansowymi. Ale to jest trudniejsze, wymaga szlifierki i kilkakrotnego podejścia więc bym odradzał.


Autor tematu
Mc_Kansy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 162
Rejestracja: 24 maja 2008, 22:52
Lokalizacja: Katowice

#5

Post napisał: Mc_Kansy » 07 lip 2010, 18:40

Hehe :mrgreen: Spodziewałem się tego, no ale cóż - wciąż będę się trzymać mojej koncepcji :grin:

Łożysko dolne, które będzie w wrzecionie, to stożkowe o oznaczeniu "32208 A" - jego obroty graniczne to 4800obr/min przy smarze stałym, natomiast przy oleju to 6300obr/min :cool:

Nośność ruchowa i spoczynkowa pojedynczego łożyska stożkowego widzę, że jest o wiele wyższa niż łożyska kulkowego skośnego.

Silnik elektryczny jaki będzie to napędzał ma 2790obr/min, w dodatku będzie na przełożeniu 1:2, co obniży dwukrotnie obroty zyskiem siły :smile: Także daje mi to ok. 1500obr/min na wrzecionie, w dodatku nie wiem, czy będę non stop używać najwyższych obrotów...


Więc nie sądzę, aby miało to nie zadziałać. W większości tokarek i frezarek przecież są tylko takie łożyska - i ile wytrzymują? Wg mnie bardzo dużo :???:


Odbiegając od tematu...

Myślałem nawet o smarowaniu olejowym, jednak nie wiem jak z uszczelnieniem, wprawdzie będą tam simmeringi (widoczne na rzucie), ale czy to wystarczy? Ciśnienia chyba nie będzie, no może jakbym dodał jakąś pompkę i chłodnicę :mrgreen: Może tutaj ktoś pomoże :razz: W sumie to nie dużo kupić połączyć kilkoma przewodami pompkę i małą chłodnicę z wrzecionem :?:


Podsumowując - jak pisałem na początku, spróbuję zrobić na razie po swojemu, co najwyżej stracę trochę czasu i własnego wkładu pracy i zrobię nowe :mrgreen: Rzeczywiście chciałem prosić o wypowiedź na temat zamka, czy dobrze to zaprojektowałem :!:


Tomek155
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 296
Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
Lokalizacja: Olkusz

#6

Post napisał: Tomek155 » 07 lip 2010, 19:35

Mc_Kansy pisze:Możesz coś powiedzieć na temat zamka, czy czekają mnie jakieś niespodzianki?

Czy musi być wykonane idealnie jak w projekcie, czy można później ew. małe niedokładności zniwelować regulacją na gwintach (tj. pomiędzy tulejką, gdzie siedzą kulki, a cięgnem oraz pomiędzy popychaczem a nakrętką, która będzie zarazem "odbojnikiem" do tłoka siłownika pneumatycznego)
Musi być wykonane dokładnie a w dodatku utwardzone. Bez tego się nie obejdzie bo po kilkunastu wimianach narzędzia kulki wyrobią powierzchnie zamka i wszystko się rozpadnie. Wszytko musi dokładnie pasować by nie było niespodzianek typu wyrwana oprawka na obrotach itp.


Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#7

Post napisał: Seemann » 08 lip 2010, 20:06

Tutaj masz rysunki wrzeciona
i link - na dole jest tez odnośnik do cnczone. Może coś się przyda :smile: Nie zapomnij też o solidnej sprężynie do drawbara, lubią pękać.


bartek123zz
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 54
Rejestracja: 28 sty 2009, 20:47
Lokalizacja: koszalin

#8

Post napisał: bartek123zz » 11 maja 2011, 22:44

Witam ja też chiałbym zbudowac takie wrzeciono ewentualnie zlecic komuś jego zrobienie.
Proszę o pomoc koledzy kto mógłby mi w wykonać wrzeciono o mocy około 5-6kW na iso 40.
bartek4534545


kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: kris79 » 12 maja 2011, 07:31

Mam pytanko dotyczące stożka iso40. Czy mając wrzeciono na tulejki ER40, będę mógł mocować narzędzia na stożek iso40? Wymiary wydają się być takie same. Czy to jest ta sama zbieżność stożka?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”