Strona Główna
cnc.info.pl - FORUM CNC
Obsługa, Programowanie i Budowa Maszyn Numerycznych
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Tagi tematu: alternatywa, dla, falownikow, przekladnie, wariatorowe


Przekładnie wariatorowe alternatywą dla falowników ?
Autor Wiadomość
oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2011
Posty: 236
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2016-10-29, 07:41   Przekładnie wariatorowe alternatywą dla falowników ?


Przekładnie wariatorowe alternatywą dla falowników ?

Znalazłem faceta co opatentował coś takiego do tokarki , zamieszczam dokument.

Można go pobrać tu

Wyobraźmy sobie teraz, ze montujemy coś takiego do frezarki. Zakładamy silnik 3kW a zamiast tej ręcznej korby jest silnik krokowy...

{ALT}

http://www.technical.pl/o...ges-becker.html

{ALT}
  
 
 
pitsa
Lider FORUM (min. 2000)
...



Pomógł: 143 razy
Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 2606
Skąd: PL,OP
Wysłany: 2016-10-29, 08:43   Re: Przekładnie wariatorowe alternatywą dla falowników ?


Jak w kombajnie, przełożenie regulowane w obie strony czyli przyspieszanie jak i spowalnianie. :-)
_________________
"wszystko umieć, nic nie robić" - dziadek kamara
 
 
RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)



Pomógł: 819 razy
Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 7582
Skąd: Skępe
Wysłany: 2016-10-29, 09:08   


Coś mi tu nie pasuje, to co opatentowano to poprawnie powinno się nazywać multiplikator, a nie wariator.
Wariator jest to przekładnia bezstopniowa (najczęściej pasowa, stosowana np w skuterach) o zmiennym przełożeniu, zwiększająca lub zmniejszająca obroty.

{ALT} {ALT}, także taka jak na Twoim zdjęciu

A multiplikator(przekładnia multiplikująca) najczęściej zębata, zwiększająca obroty napędu (np w przystawki do pomp w skrzyniach biegów sam. maszynach rolniczych, napędach elektrycznych, kołowrotkach wędkarskich, itp), o stałym przełożeniu

{ALT} {ALT} {ALT}

jak w patencie.
{ALT}

Ale generalnie wariator by się zamiast przekładni prędkości wrzeciona czy falownika nadawał, np dla niedużej obrabiarki(moc napędu) dobrany od skutera...
(w którymś z postów odnośnie przekładni takie coś nawet było brane pod uwagę https://www.cnc.info.pl/t...-vt41526,30.htm )
_________________
pozdrawiam,
Roman
  
 
 
oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2011
Posty: 236
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2016-10-29, 14:43   


Cytat:
Ale generalnie wariator by się zamiast przekładni prędkości wrzeciona czy falownika nadawał, np dla niedużej obrabiarki(moc napędu) dobrany od skutera...


A Ja myślę ze może być odwrotnie, fakt takim rozwiązaniem, mogą być zainteresowane głównie początkujący adepci budowy maszyn, którzy będą chcieli obniżyć sobie koszt wrzeciona do frezarki, jednak nic bardziej mylnego...

Nie wiem ile może kosztować konkretnie ta przekładnia którą zamieściłem bo się nie orientowałem, ale takie przemysłowe rzeczy są bardzo drogie, zwykły jakiś motoreduktor nowy kosztuje około 500 zł, także takie coś może kosztować np 3 tys złotych albo nawet 5 tys złotych... To są rzeczy do przemysłu... W przypadku amatorskich maszyn lepiej kupić sobie używany falownik i wrzeciono, albo zrobić sobie wrzeciono z jakiegoś jamnika...

Ja bym chciał obrabiać stal nierdzewną i potrzebuje czegoś konkretnego do łupania... Mam wtryskarki więc myślałem o napędzie hydraulicznym, ale jednak wydaje mi się ze przekładnie wariatorowe dają większe możliwości...

Ja generalnie myślę sam o budowie czegoś takiego, mam odpowiednie zaplecze techniczne do tego... Pozostaje kwestia tylko dopracowania projektu... Można ten korpus wyfrezować z PA6, albo wyfrezować formę i oddać aby odlali w odlewni żeliwa... Możliwości jest na prawdę bardzo dużo...

Głupia wiertarka ma zakres obrotów 320-3300, mnie generalnie zależy na tych niskich obrotach, chodzi tylko o moment... Te duże silnik wcale nie są drogie, czasami można dorwać silnik od jakieś starej wtryskarki... 5.5 kW czy 7,5 kW Tylko z kolei chodzi o wagę... Chodź myślę ze ten 3kW będzie jednak taki optymalny, nie za ciężki, a powinien dać radę... Takie silnik są przecież w centrach obróbczych...

To co przemawia na korzyść takiego wrzeciona, to ze jest ono praktycznie niezniszczalne... Można dać czujnik temperatury w uzwojenie silnika, i nawet gdyby silnik stanął z przeciążenia to się wyłączy i nie spali... a falownik jednak bardzo łatwo uszkodzić... I trzeba bardzo uważać, aby nie doprowadzić do przeciążenia...
  
 
 
atlc
Specjalista poziom 1 (min. 100)


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-29, 21:58   


Jak zamierzasz przeciążyć współczesny, poprawnie skonfigurowany falownik, możesz wyjaśnić?

Jeżeli zależy Ci na niskich obrotach, dużym momencie i wiesz, że wystarczy Ci moc np 3kW, to nie widzę lepszego rozwiązania jak zakup silnika 3kW, 1400, 900 lub 700 obrotów na minutę, dołożenie przekładni pasowej czy zębatej o przełożeniu adekwatnym do potrzebnych obrotów, zabezpieczenie silnika wyłącznikiem silnikowym poprawnie ustawionym lub zasilanie poprzez falownik.
Przekładnia pasowa czy zębata będzie miała wysoką sprawność, będzie cicha, praktycznie bezobsługowa, tania w zakupie i jeszcze tańsza w eksploatacji.

Już nawet lepszym pomysłem od wariatora wydaje mi się tu złożenie zestawu falownik-> silnik elektryczny-> pompa hydrauliczna-> silnik hydrauliczny.
Oczywiście z chłodnicą do bo to ma być praca ciągła chyba?
Chłonnością pompy i silnika regulujesz podstawowe przełożenie zestawu, falownikiem w pewnym ograniczonym zakresie możesz te parametry zmieniać.
W ograniczonym dlatego że nie możesz przekroczyć obrotów maksymalnych pompy i przepływu maksymalnego dla silnika.
Jako chłodnica w wersji budżetowej świetnie sprawdzi się parownik lub skraplacz z urządzeń chłodniczych, oczywiście na linii powrotnej oleju!
 
 
RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)



Pomógł: 819 razy
Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 7582
Skąd: Skępe
Wysłany: 2016-10-29, 23:24   


oskaeg napisał/a:
Nie wiem ile może kosztować konkretnie ta przekładnia którą zamieściłem bo się nie orientowałem, ale takie przemysłowe rzeczy są bardzo drogie

pozostaje szrocik.. :wink: (oczywiście do amatorskiego zastosowania, jak wyżej napisałem)
_________________
pozdrawiam,
Roman
 
 
251mz
Lider FORUM (min. 2000)
CNC Machines


Pomógł: 99 razy
Dołączył: 27 Sie 2004
Posty: 3945
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-10-30, 10:19   


Też myślałem o użyciu takiego wariatora skuterowego lub zbudować coś własnego wzorując się na tym.
Zastanawia mnie tylko ile mocy pochłania taka przekładnia.
Teoretycznie powinna nie więcej niż normalna pasowa.
Z tego co kiedyś liczyłem to taką przekładnie można użyć w zakresie od 1:3 do 3:1 co daje w sumie 6 krotne przełożenie maksymalne..
 
 
ONATOS
Specjalista poziom 2 (min. 300)


Pomógł: 43 razy
Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 543
Skąd: Bedzin
Wysłany: 2016-10-30, 15:43   


Są też w użyciu w takich przełożeniach stalowe pierścienie, które zmniejszają opory tarcia i przenoszą spore moce przy dużych sprawnościach układu.
 
 
oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2011
Posty: 236
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2016-10-30, 18:40   


Cytat:
Przekładnia pasowa czy zębata będzie miała wysoką sprawność, będzie cicha, praktycznie bezobsługowa, tania w zakupie i jeszcze tańsza w eksploatacji.


Właśnie o to chodzi przyjacielu...

Rozmawiałem Panowie z moim przyjacielem z Warszawy, który jest specjalistą odnośnie budowy ciągów technologicznych... Zasugerował mi, że "wariator to przekładnia cierna stąd duże straty, falownik ma straty na przetwarzaniu"

Ta przekładnia wariatorowa którą zamieściłem, ma pasek prosty dlatego to ma stosunkowo niską sprawność. Ja w głowie cały czas miałem pasek klinowy i coś w rodzaju

Regulowanej szajby i takie rozwiązanie istnieje, proszę bardzo o to one :


{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
  
 
 
atlc
Specjalista poziom 1 (min. 100)


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-30, 18:50   


Jasne, że istnieje.
To jest właśnie rozwiązanie które wyżej pokazał Roman.
Stosowane w skuterach, kombajnach i przed wszystkim w starszych maszynach przemysłowych.
Obecnie odchodzi się od nich na rzecz falowników lub stosuje w zestawie z falownikiem tam gdzie pokrycie przełożeń przez sam falownik lub samą przekładnię jest zbyt małe.

Jest tylko pewne ale..
Przekładnia taka jak w skuterze jest stosunkowo tania, ale sprawdź ceny dla szerokich pasków wariatorowych, potrafią rzucić na kolana.
Tarcze w takiej przekładni muszą mieć określony kąt nachylenia powierzchni współpracującej z paskiem.
No i tu zaczyna się problem, bo dla uzyskania dużego zakresu przełożeń konieczne jest zastosowanie tarcz o dużej średnicy, a geometria tarczy wymusza użycie szerokiego pasa, bo niestety części tarcz najbliżej osi obrotu zetkną się ze sobą w trakcie zsuwania zanim pasek osiągnie pozycję na największej średnicy.

Problem rozwiązuje teoretycznie rozwiązanie, które masz na rysunku, który wrzuciłeś, konkretnie te koła "szprychowe".
Jednak powątpiewam w trwałość paska pracującego na takim kole.
Moim zdaniem będzie się wyjątkowo szybko ścierał z powodu pracy na takiej "szarpanej" powierzchni.

Jeżeli szukasz rozwiązania mechanicznego, bezstopniowego i o ciekawej konstrukcji, co nie znaczy, że łatwej technologicznie to polecam coś takiego:
https://www.google.pl/sea...=isch&q=nuvinci
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku


Skocz do:  
Podobne Tematy
Temat
Brak nowych postów Przyklejony: [ Ankieta ] Poradnictwo przedzleceniowe dla wynalazców
praca dla paru dziadków :)
Autor: pitsa    Forum: Ankiety    Odpowiedzi: 13
Ostatni post: 2013-09-09, 20:38
Darius
Brak nowych postów Pakietowe programowanie falowników

Autor: gregor1975    Forum: Na luzie    Odpowiedzi: 0
Ostatni post: 2015-03-11, 21:26
gregor1975
Brak nowych postów Program DriveManager do falowników Lust (LTi)
Czy ktoś tego używa ?
Autor: clipper7    Forum: Elektronika ogólna    Odpowiedzi: 0
Ostatni post: 2012-04-12, 10:08
clipper7
Brak nowych postów Skąd pobrać instrukcje do falowników Omron

Autor: rc36    Forum: Silniki Elektryczne / Falowniki    Odpowiedzi: 6
Ostatni post: 2015-02-06, 14:27
rc36
Brak nowych postów Przekładnie
zwiększenie momentu a v max
Autor: anjinsan    Forum: Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate    Odpowiedzi: 3
Ostatni post: 2009-03-30, 23:30
anjinsan

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


sponsorem forum jest www.akcesoria.cnc.info.pl
Informacje na witrynie cnc.info.pl są podawane tylko w celach edukacyjnych oraz hobbystycznych. Jedynie użytkownik wysyłający wiadomość lub plik ponosi pełnoprawną odpowiedzialność za ich treść. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, cnc.info.pl może przekazać wszelkie informacje właściwym organom państwowym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych cnc.info.pl nie przekazuje informacji odnośnie użytkowników firmom i osobom prywatnym. Hasła, adresy e-mail oraz numery IP są szyfrowane w bazie danych i jedynie administrator jest w stanie odczytać te informacje. Cnc.info.pl jest przeciwna łamaniu zabezpieczeń oraz łamaniu praw autorskich, jednak niektóre osoby nie przestrzegają naszego regulaminu.
Kontakt z administratorem forum admin@cnc.info.pl
www.akcesoria.cnc.info.plsilniki krokoweŁożyska linioweśruby trapezowe i kulowewww.EBMiA.pl - Elementy Budowy Maszyn i AutomatykiTworzywa sztuczneNarzędzia skrawająceWyposażenie Warsztatów i Narzędziowni