Strona Główna
cnc.info.pl - FORUM CNC

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Tagi tematu: 142n, 24000, 5.6, elte, przeglad, tmp4, wrzeciona


Przegląd wrzeciona ELTE TMP4 14/2N 5.6 kW 24000
Autor Wiadomość
Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)



Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 1015
Skąd: Okolice Łodzi
Wysłany: 2016-12-05, 23:03   Przegląd wrzeciona ELTE TMP4 14/2N 5.6 kW 24000


Witam. Pół roku temu dostałem 2 zepsute wrzeciona Elte z prośbą abym spróbował z nich zrobić jedno dobre. Zgodziłem się ale termin dałem zimowy bo tylko wtedy będę mógł przy tym spokojnie usiąść. Postanowiłem też podzielić się z Wami fotkami z tej przygody. Może się komuś taka wycieczka przyda :wink:

Przymroziło nieco więc się wziąłem do tematu.
Uszkodzenia mamy takie.
Wrzeciono z niebieską tabliczką jest praktycznie nowe i ma uszkodzony gwint nakrętki ER25. Sprawa dziwna i podejrzewałem błąd operatora że dokręcił nakrętkę z wiórem na gwincie albo przesadził z siłą dokręcania lub nakrętka i gwint na wrzecionie były suche jak pieprz. Tylko że operator maszyny jest ten sam od lat i nigdy czegoś takiego mu się nie udało zrobić a na tej maszynie mają chyba czwarte wrzeciono już. Koniec końcem skończyło się na rozcięciu nakrętki na pół bo się zatarło i nie sposób było jej odkręcić bez użycia klucza i metrowej rury. Przy rozbieraniu na części zauważyłem podobne objawy na nakrętce dociskającej łożyska. Wychodzi na to że jest to problem wadliwego materiału/obróbki i po prostu gwint ma tendencje do zaciągania się. Pewnie problem z twardością. Nie będę tego sprawdzał. Próbowano oddać je na gwarancję ale zbyto klienta i zrzucono wine na operatora. Także dla firmy złom i nadaje się na dawce łożysk.

Wrzeciono z czarną tabliczką kręciło się kilka lat aż wykręciło łożyska do końca i mocno hałasuje i się grzeje więc też w sumie tak jakby dla firmy złom.

Czarne rozebrałem wcześniej i z niebieskim jeszcze calutkim prezentują się o tak:

{ALT}
{ALT}

Tabliczki znamionowe:

{ALT}
{ALT}

No to zaczynamy demontaż. Odkręcamy plastikowy dekielek pod którym znajduje się wentylatorek osadzony na osi silnika.

{ALT}

Pierwsza przeszkoda. Potrzebny odpowiedni klucz do nakrętki łożyskowej. Kupić? Gdzie? za ile? Nie ma czasu. Kawałek tulejki z tokarki, jakieś blaszki 4mm ze złomu, stara nakrętka od koła, spawarka. Klucz już zrobiony.

{ALT}
{ALT}

Co ciekawe sam aluminiowy wentylatorek ma gwintowany otwór i sam służy nako nakrętka na osi wirnika.

Druga przeszkoda. Potrzebny klucz kołeczkowy (czy jak to się tam nazywa) do odkręcenia następnej nakrętki. I tu podobnie. Tokarka, spawarka, jakieś śrubki, druty. Pyk i klucz jest. (Ta......klucz.....szumnie powiedziane)

{ALT}

Po odkręceniu nakrętki widać już dwa łożyska skośne. Sama ta nakrętka ma ciekawe uszczelniacze na obwodzie. Jest w niej wytoczony rowek w którym siedzą takie jak by 3 pierścienie tłokowe jeden nad drugim w jednym rowku. Ciekawe uszczelnienie labiryntowe. Fotki teraz nie mam ale mogę cyknąć dla ciekawskich.
Odkręcamy 4 imbusy i zdejmujemy oprawę łożysk. Sama oprawa tez jest ciekawa bo otwór w niej jest szlifowany na gładko bez żadnych powierzchni oporowych dla łożysk i siedzą one trochę jak tłok w cylindrze samochodu. Mogę się w nim swobodnie przemieszczać góra-dół dzięki czemu niweluje się termiczne wydłużanie lub skracanie się wrzeciona.

{ALT}
{ALT}

Górę mamy rozebrana to teraz zabieramy się za dół czyli łożyska główne.
Odkręcamy 8 śrub.... a nie.... czekaj..... co jest.... 8 dziur a śrub tylko 6?
Ktoś chyba źle zaprojektował otwory mocujące wrzeciona i wystąpiła kolizja z tymi od obudowy łożysk i poskręcali to na 6 śrub. Ja się nie czepiam ale jak widać i w fabrycznych urządzeniach zdarzają się małe wpadki :razz:


{ALT}
{ALT}
{ALT}

Po odkręceniu wyjmujemy dolny korpus z łożyskami i wrzecionem.

{ALT}

Teraz czas na nakrętki łożysk głównych. Trzecia przeszkoda. Znów potrzebujemy klucza specjalnego. Dalej dalej ręce Gadżeta..... jest klucz.

{ALT}
{ALT}

Żeby nie było tak łatwo to nie chciała się odkręcić kontra nakrętki. Podgrzanie do 70 stopni wystarczyło aby się ruszyła. dalej już poszło gładko.

{ALT}
{ALT}
{ALT}

Tym sposobem uwolniliśmy wrzeciono z łożysk. Oba wrzeciona są niemal identyczne i różnią się tylko nieznacznie inną wysokością osadzenia wirnika. Na jednym wirniku widać małe kuku które mi się zrobiło niechcący. Ale będzie żyło mimo to.

{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}

Dolny korpus. Siedzą tam łożyska hybrydowe precyzyjne parowane skośne.

{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}
{ALT}

Jeszcze kilka fotek górnego korpusu z łożyskami podpierającymi.

{ALT}
{ALT}
{ALT}

Wrzeciono poskładałem i uruchomiłem najpierw na 100 Hz a po kilku minutach na 240 Hz bo na więcej mi nie pozwala falownik. Nawet działa. Pracuje cicho z leciutkimi mróweczkami na obudowie. Łożyska rozgrzewają się do 35 stopni. Nie jest źle.

{ALT}

Na dzisiaj koniec.

Tylko teraz naszły mnie wątpliwości. O ile na starych zdezelowanych łożyskach z czarnego wrzeciona były doskonale widoczne kreski parowania na zewnętrznych bieżniach łożysk i numerki na wewnętrznych to przy tych angielskich już oznaczenia były słabiej widoczne i te na zewnętrznych bieżniach odnalazłem ale na wewnętrznych nie mogłem się dopatrzeć i dopiero teraz przeglądając zdjęcia zauważyłem jakieś słabo widoczne kropki. Rozbierać to jeszcze raz i szukać/ustawiać wewnętrzne bieżnie oznaczeniami do siebie czy zostawić tak jak jest? Nie pamiętam czy wewnętrzne bieżnie tez są parowane i powinny być ustawiane znakami do siebie?
_________________
FabLab Łódź wita i pozdrawia :)
{ALT}
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku


Skocz do:  
Podobne Tematy
Temat
Brak nowych postów Przyklejony: Przegląd generalny czyli Nutool w negliżu

Autor: kamyk    Forum: Tokarka Nutool 550    Odpowiedzi: 99
Ostatni post: 2017-02-19, 11:26
clipper7
Brak nowych postów Podłączenie wrzeciona ELTE
Jak podłączyć cztery czarne przewody do wrzeciona, aby to działało.
Autor: dragon883    Forum: Elektrowrzeciono    Odpowiedzi: 5
Ostatni post: 2013-10-06, 12:28
dragon883
Brak nowych postów Łożyska do wrzeciona ELTE 2,2kW

Autor: Seemann    Forum: Elektrowrzeciono    Odpowiedzi: 8
Ostatni post: 2016-05-03, 11:01
ZbLaB
Brak nowych postów Perske, Colombo, Elte- koszty eksploatacji wrzeciona

Autor: walter~    Forum: Elektrowrzeciono    Odpowiedzi: 16
Ostatni post: 2008-01-13, 18:23
walter~
Brak nowych postów konfiguracja elte 3,3 kW falownik LG 4kW i ster wrzeciona

Autor: bartuss1    Forum: Elektrowrzeciono    Odpowiedzi: 5
Ostatni post: 2008-07-16, 09:30
b_j

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


sponsorem forum jest www.akcesoria.cnc.info.pl
Informacje na witrynie cnc.info.pl są podawane tylko w celach edukacyjnych oraz hobbystycznych. Jedynie użytkownik wysyłający wiadomość lub plik ponosi pełnoprawną odpowiedzialność za ich treść. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, cnc.info.pl może przekazać wszelkie informacje właściwym organom państwowym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych cnc.info.pl nie przekazuje informacji odnośnie użytkowników firmom i osobom prywatnym. Hasła, adresy e-mail oraz numery IP są szyfrowane w bazie danych i jedynie administrator jest w stanie odczytać te informacje. Cnc.info.pl jest przeciwna łamaniu zabezpieczeń oraz łamaniu praw autorskich, jednak niektóre osoby nie przestrzegają naszego regulaminu.
Kontakt z administratorem forum admin@cnc.info.pl
www.akcesoria.cnc.info.plsilniki krokoweŁożyska linioweśruby trapezowe i kulowewww.EBMiA.pl - Elementy Budowy Maszyn i AutomatykiTworzywa sztuczneNarzędzia skrawająceWyposażenie Warsztatów i Narzędziowni