Nośność Łożyska Otwartego SME 20 OP w pionie

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach
Awatar użytkownika

Autor tematu
rabsystem
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 45
Rejestracja: 17 gru 2008, 20:47
Lokalizacja: Wrocław

Nośność Łożyska Otwartego SME 20 OP w pionie

#1

Post napisał: rabsystem » 15 gru 2010, 22:15

Witam,
Zakupiłem Łożyska SME 20 OP. Powiesiłem na czterech sztukach bramę do frezarki ważącą około 150kg.
Według danych technicznych nośność łożysk - statyczna to 882N a dynamiczna 1370N.
Jak rozumiem są to wartości dla wózka położonego w poziomie. Moja konstrukcja ma zamontowane wałki podparte z boku stołu. Podczas przesuwu bramy czuć jak kulki w łożysku się przemieszczają i powodują drgania konstrukcji. Szukałem, pytałem i nikt nie umie mi powiedzieć jaka jest nośność tego łożyska w obudowie w pozycji bocznej.
Co jest powodem drgań ??

Dołączam zdjęcie frezarki

Obrazek



Tagi:


bigdaaddy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 116
Rejestracja: 08 lis 2009, 15:18
Lokalizacja: Kcynia

#2

Post napisał: bigdaaddy » 15 gru 2010, 23:04

Według INA gdzie są podobne, a nawet takie same konstrukcyjnie wózki, to główne obciążenie wózka powinno być od góry i dla tego obciążenia podane są nośności. Natomiast obciążenie boczne nie jest podawane gdyż tak się powinno konstruować prowadnice aby było ono wielokrotnie mniejsze w innych kierunkach niż główny. Przy takiej masie bramy, jej rozstawie i nieobrobionych płaszczyznach, to montaż ich w pozycji prostej byłby na granicy ich wytrzymałości, zakładając jakiś sensowny współczynnik bezpieczeństwa. Proponuje przerobić konstrukcje tak aby były one zamocowane prosto, lub droższe rozwiązanie - zastosować prowadnice liniowe z szyną profilową np Hiwin itp.


Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#3

Post napisał: Seemann » 15 gru 2010, 23:10

Łożyska otwarte nie mają symetrycznie rozłożonych obiegów kulek po obydwu stronach, powierzchnie styku z wałkiem są rozmieszczone inaczej. Ustaw je tak aby na górze były trzy obiegi a na dole dwa. Może będzie poprawa.
Łożyska masz chińskie? jakiego smaru użyłeś?

Przy takiej masie bramy może lepiej przebudować konstrukcje, jak wspomniał bigdaaddy

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#4

Post napisał: ALZ » 16 gru 2010, 00:30

Tak jak koledzy piszą- te obciążenia katalogowe są tylko dla obciążeń "z góry" . Jeśli niemożliwa jest zmiana konstrukcji należało by dołożyć łożysk, zmniejszy się obciążenie i powinno być ok. Dla takiego zamocowania łożysk konieczne jest także wzmocnienie obsad bo te które widać na fotce są za słabe i będą mieć tendencję do rozciągania.

Awatar użytkownika

Autor tematu
rabsystem
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 45
Rejestracja: 17 gru 2008, 20:47
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: rabsystem » 16 gru 2010, 17:27

Dziękuję za modre odpowiedzi - tego właśnie się obawiałem, że będę musiał przebudować albo na mocowanie od góry albo wstawić wózki np. HIWINA co jest w obu przypadkach kosztowne. W Droższym rozwiązaniu z wózkami HIWINA nie tracę pola roboczego.

Co do smarowania - to użyłem na razie zwykłego silnikowego oleju ale łożyska były nasmarowane własnym smarem i raczej nie spodziewam się rewolucji przy zastosowaniu odpowiedniego smarowania.

Tak dla pewności - wg moich obliczeń to wózki HIWINA HGW20 powinny wytrzymać ??

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#6

Post napisał: triera » 16 gru 2010, 17:53

Tak pobieżnie - wygląda na to, że nośność łożysk powinna być,
przy tej masie bramy - dwa razy większa.

Są dostępne katalogi łożysk liniowych,
z podanymi przykładami obliczeń.

Google się kłania.


Ciowiec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 315
Rejestracja: 03 wrz 2006, 13:50
Lokalizacja: polska

#7

Post napisał: Ciowiec » 16 gru 2010, 22:05

Najtaniej w tym konkretnym przypadku wyjdzie wymienić łożyska chińskie na markowe, czyli takie, w których nośność podana w katalogach jest osiągnięta - np. ZMILS Iskra (zdaje się że coś koło 60 zł/szt)...Obudowy i wałki oczywiście zostają..Możesz ewentualnie dołożyć 2 lub 4 łożyska dla zmniejszenia naprężeń...

A tak nawiasem mówiąc to miałem w ręku chińskie fi25 od Poltecha i w porównaniu do chociażby LBCR 25 SKFa, czy INY to tandeta....

Awatar użytkownika

Autor tematu
rabsystem
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 45
Rejestracja: 17 gru 2008, 20:47
Lokalizacja: Wrocław

#8

Post napisał: rabsystem » 17 gru 2010, 21:44

Rozważałem wymiane łożyska np. ISKRY stosunkowo nie drogie doświadczenie 4x60zł i pasuja w tą sama obudowę. Dam znać jaki efekt uzyskam.
Dowiedziałem sie jeszcze o jednym pomysle - polega na tym aby mocno ściągnąć od spodu boczne scianki do środka. Podobno spowoduje rozłożenie napręzen na wszystkie ścianki łożyska.


Ciowiec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 315
Rejestracja: 03 wrz 2006, 13:50
Lokalizacja: polska

#9

Post napisał: Ciowiec » 17 gru 2010, 23:59

A jak z geometrią maszyny ? Może tutaj leży przyczyna.....

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#10

Post napisał: triera » 18 gru 2010, 15:18

Poza odpowiednią nośnością, kluczowy jest oczywiście montaż,
tolerancje są bardzo wąskie, błędy drastycznie zmniejszają czas życia łożyska.
Pewnym rozwiązaniem jest zastosowanie łożysk z kompensacją
błędu kąta i zwiększoną nośnością. Niestety są wielokrotnie droższe.
Ale to nie zastąpi możliwie precyzyjnego,
zgodnego z zaleceniami montażu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”