Pomocy w doborze napędu.

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
ptasiek82
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 9
Posty: 9
Rejestracja: 10 wrz 2009, 21:21
Lokalizacja: akcesoria

Pomocy w doborze napędu.

#1

Post napisał: ptasiek82 » 25 lis 2009, 22:23

Konstrukcja frezarki z ruchomą bramą. frezarka ma służyć głównie do MDF. Wymiary to 1500 x1000; Jaki napęd dla osi x,y. Mam silniki 57h76-2008b(1.9Nm). Na oś Z wyszukałem śrubę Tr 16x4 i mam zamiar połączyć ją prosto z silnikiem + sprzęgło. Co z pozostałymi osiami? z góry dziękuję za pomoc.



Tagi:

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#2

Post napisał: zacharius » 26 lis 2009, 12:10

przełożenie 1:2 i powinno iść, o ile mechanika jest bez zastrzeżen i brama nie waży pareset kilo. najwyżej trzeba będzie maszynerie przyhamować
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Autor tematu
ptasiek82
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 9
Posty: 9
Rejestracja: 10 wrz 2009, 21:21
Lokalizacja: akcesoria

#3

Post napisał: ptasiek82 » 26 lis 2009, 17:21

tzn: czy na oś x i y też mogę wykorzystać taką samą śrubę trapezową 16x4 i dodatkowo jeszcze przełożenie 1x2 na pasku. a na osi z wystarczy sama śruba?

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#4

Post napisał: zacharius » 26 lis 2009, 20:33

na mdf powinno być ok, kokosów nie będzie ale wyfrezuje jak dobrze dobrać parametry ruchu.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Autor tematu
ptasiek82
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 9
Posty: 9
Rejestracja: 10 wrz 2009, 21:21
Lokalizacja: akcesoria

#5

Post napisał: ptasiek82 » 26 lis 2009, 20:40

Przeglądam forum i im więcej czytam to mam większy zamęt. Czy kolega może mi wyjaśnić po co to przełożenie 1x2, czy sama śruba nie wystarczy, czy to te moje silniki wymagają takiego przełożenia?. Jaką prędkość posuwu osiągnę?

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#6

Post napisał: zacharius » 26 lis 2009, 21:02

przełożenie 1:2 po to by zmniejszyć efekty uboczne straty momentu obrotowego na większych prędkościach obrotu. innymi słowy im szybciej krokówka kręci tym słabsza jest.
na Zce akurat nie ma dużych odległości wiec sam silnik będzie, a i masa wrzeciona raczej mniejsza od masy bramy.
teraz co do prędkości: powiedzmy mamy jeden z przebiegów 1m = 1000mm czyli przy trapezie 16x4 potrzebujemy 1000/4 obrotów osi żeby brama to przejechała czyli 250 obrotów śruby. teraz pytanie 1,9 Nm to moment statyczny silnika, jaki będzie jego moment jeżeli rozkręcić go do powiedzmy 500 obrotów na minute? i tu się zaczynają schody bo pół minuty na przejazd metra przy pozycjonowaniu to ciągle za wolno. kręcenie silnika szybciej spowoduje to że w końcu to nie ruszy w ogóle.

może kolega spróbować bez przełożenia, tylko żeby się nie okazało że się zdąży kawę wypić zanim maszyneria przejedzie tego metra. :sad:
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Autor tematu
ptasiek82
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 9
Posty: 9
Rejestracja: 10 wrz 2009, 21:21
Lokalizacja: akcesoria

#7

Post napisał: ptasiek82 » 26 lis 2009, 21:21

Czyli mam rozumieć że przełożenie 1x2 tzn mała zębatka na silniku i większa na trapezie. W takim razie śruba osiągnie posuw 2mm na jeden obrót. Czyli czas przejechania 1m jeszcze bardziej się wydłuży niż bez przełożenia. No chyba że to przełożenie ma być w drugą stronę tzn mała zębatka na trapezie a duża na silniku. Zacząłem testować napęd ze zwykłą śrubą M8, Zdążyłem zauważyć że im szybciej działa silnik to traci swoją moc.

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#8

Post napisał: zacharius » 27 lis 2009, 11:53

tak dokładnie, 1 na silniku 2 na śrubie. zależność momentu obrotowego od obrotów nie jest zależnością liniową i o to w tym wszystkim chodzi.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Autor tematu
ptasiek82
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 9
Posty: 9
Rejestracja: 10 wrz 2009, 21:21
Lokalizacja: akcesoria

#9

Post napisał: ptasiek82 » 27 lis 2009, 12:18

Dziękuje za pomoc. Teraz będę testował na śrubie tr i przekładnią. Ciekawe jaką prędkość posuwu osiągną te silniki; Pozdrawiam;

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#10

Post napisał: zacharius » 27 lis 2009, 12:42

powodzenia :wink:
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”