TUJ 50M

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
m_polek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 24
Rejestracja: 06 paź 2011, 18:23
Lokalizacja: gdzieś

TUJ 50M

#1

Post napisał: m_polek » 20 gru 2015, 21:51

Witam,

Zwracam się do wszystkich forumowiczów z zapytaniem dotyczącym tokarki TUJ 50M. Ogólnie w sieci nie znalazłem zbyt dużo informacji o tych maszynach, mam nadzieję że ten temat będzie stanowił dobre źródło wiedzy dla mnie i dla innych.

Nie ukrywam że poszukuję takiego modelu do swojego warsztatu, nawet kilka sztuk miałem okazję już zobaczyć. Chciałbym aby ich użytkownicy lub inni wtajemniczeni mogli wypowiedzieć się odnośnie ich wad i zalet , a dla mnie jako kupującego ważne jest tak naprawdę na co szczególnie zwracać uwagę. Ogólne czynności sprawdzające dla tokarek takie jak próba pracą ( toczenie na długości i pomiar stożka, próba cięcia i planowania tarczy ) , oględziny, weryfikacja łoża i luzów na śrubach znam, ale być może TUJ ma jeszcze coś, co powinienem szczególnie zweryfikować.

Bardzo pomocna może okazać się DTR'ka , którą mam nadzieję ktoś się ze mną podzieli.

Pozdrawiam !



Tagi:


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#2

Post napisał: IMPULS3 » 21 gru 2015, 12:19

Napisz co chcesz na niej robić to będzie jaśniej dyskutować.


Autor tematu
m_polek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 24
Rejestracja: 06 paź 2011, 18:23
Lokalizacja: gdzieś

#3

Post napisał: m_polek » 21 gru 2015, 13:17

Hej,

Tokarka pozostanie w manualu, nie będzie używana w produkcji seryjnej lecz w małym warsztacie. Praca w metalu - toczenie wałków i planowanie tarcz.

Pozdrawiam


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#4

Post napisał: IMPULS3 » 21 gru 2015, 13:52

TUJ 50M różni się od TUJ50 tym że ma większy wrzeciennik. Bardziej rozbudowaną skrzynię prędkości i większy przelot bo 90 albo 100mm. Jak masz robić różne usługowe roboty to bardziej bym radził patrzeć na TUJ50, ma ona zwykłe mechaniczne sprzęgła, mniejszy silnik, bliżej operatora wrzeciono i jest o wiele fajniejsza pod względem uzytkowania niż tuj 50M która ma sprżegła i hamulec elektromagnetyczny i już tak swobodnie się nie gwintuje jak na zwykłym sprzęgle.... Nie mówiąc już o tym że silnik 11KW też za darmo sie nie kręci a jak kiedyś chciałem wymienić go na 7.5KW to rozpędzała się kilkadziesiąt sekund więc porażka. Musi być 11KW i tyle. Chyba że masz roboty duże to wtedy decyduj się na TUJ50M.
Suporty, konik i skrzynię posuwów mają takie same. Ta większa oczywiście lekko podniesione wszystko.


Autor tematu
m_polek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 24
Rejestracja: 06 paź 2011, 18:23
Lokalizacja: gdzieś

#5

Post napisał: m_polek » 21 gru 2015, 16:33

Dzięki za opinię !

Właśnie słyszałem że elektrosprzęgło w TUJ 50M może sprawiać problem, i że tokarka z nim lubi ciepło na hali ( ale to chyba każda ) .

Czy cała skrzynia TUJa jest zalana jednym olejem ? na korpusie od strony operatora są trzy wzierniki , poziom oleju odczytuje się z tyłu. We wzierniku koło wrzeciona powinien znaleźć się olej po podaniu przez pompkę, a co z pozostałymi ? Czy ten poniżej dźwigni nastawy posuwu jest zalany czas ?

Jeden z egzemplarzy który oglądałem mocno hałasuje, na lewych obrotach bardziej niż na prawych - co może być przyczyna takiego hałasu, chyba że jest on normalny w tych modelach ?

Pozdrawiam


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#6

Post napisał: IMPULS3 » 21 gru 2015, 17:07

m_polek pisze: i że tokarka z nim lubi ciepło na hali ( ale to chyba każda ) .
Nie prawda, spokojnie pracują i w zimnych pomieszczeniach, choć trzeba chwilę czasu aż się olej zrobi rzadki.
m_polek pisze: elektrosprzęgło w TUJ 50M może sprawiać problem
Nie wiem, mamy już kilkanaście lat i wszystkie sprzęgła działają dobrze. Moze tylko czasem jak się coś ustawia i jest sporo włączeń i wyłączeń to potrafi się zadymić z nich...
m_polek pisze:Czy cała skrzynia TUJa jest zalana jednym olejem ?
Tak. Wzernik ten na górze obok wrzeciona ma się napełnić olejem, ten lekko nad skrzynią posuwów ma pulsować, nie pamiętam tylko czy też na luzie czy tylko w czasie pracy.
m_polek pisze:mocno hałasuje, na lewych obrotach bardziej niż na prawych
One lewe obroty mają 2 razy szybsze więc normalne że chodzi głośniej.


Autor tematu
m_polek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 24
Rejestracja: 06 paź 2011, 18:23
Lokalizacja: gdzieś

#7

Post napisał: m_polek » 21 gru 2015, 19:35

A co z wziernikiem na samym dole skrzynki posuwów, czy on również jest tylko kontrolką w układzie smarowania ?

Mam jeszcze pytanie o sprzęgło - czy istnieje możliwość regulacji ?

Pozdrawiam


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#8

Post napisał: IMPULS3 » 21 gru 2015, 20:50

m_polek pisze:A co z wziernikiem na samym dole skrzynki posuwów, czy on również jest tylko kontrolką w układzie smarowania ?
To tylko poziom oleju.
m_polek pisze:Mam jeszcze pytanie o sprzęgło - czy istnieje możliwość regulacji ?


Nie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”