TSB 20 zasilanie hamulca oporność uzwojenia.

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

TSB 20 zasilanie hamulca oporność uzwojenia.

#1

Post napisał: piromarek » 09 maja 2017, 21:42

Witam.

Możecie sprawdzić u siebie jakie macie zasilanie hamulca w TSB 20 ?

Według mojego schematu elektrycznego, zasilanie powinno iść z uzwojenia wtórnego trafo bezpieczeństwa 24 V na mostek prostowniczy i stamtąd dalej.

Czyli na hamulec 24 V napięcia dla prądu stałego.

Dacie radę zmierzyć też oporność uzwojenia cewki elektromagnesu hamulca ?

Tylko nie piszcie, że mam sobie zmierzyć u siebie :-)
Nie powiem dlaczego, ale nie mogę. :-)

pozdrawiam.



Tagi:


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#2

Post napisał: Grzegorz53 » 10 maja 2017, 00:20

Jeżeli wiesz jaki masz hamulec to jego parametry masz tu :
http://www.fumo.com.pl/repozytorium/lis ... cat_pl.pdf
Prawdopodobnie wielkość 076 albo 066 czyli 35 Ω albo 39 Ω.


Autor tematu
piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#3

Post napisał: piromarek » 10 maja 2017, 06:50

Witam.

Dzieki za info.

W tsb hamulec wyglada inaczej. Korwica jest wciagana do elktromagnesu a cięgło zamyka szęki jak w samochodzie.

Nie jest po prostu okrągłątarczą na wale a zespołem magnes-cięgło-szczęki


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#4

Post napisał: Grzegorz53 » 10 maja 2017, 09:27

Podałem Ci typ hamulca według DTR TSB 20. To co opisujesz to wygląda jak hamulec w TSB 16 z siłownikiem elektromagnetycznym zamiast sterowania linką. Jak możesz to wrzuć zdjęcie.

Awatar użytkownika

Pirat
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 513
Rejestracja: 12 lut 2017, 14:28
Lokalizacja: Lódź

#5

Post napisał: Pirat » 10 maja 2017, 12:13

Jako ciekawostkę napiszę, że w mojej byłej TSB 20 hamulec wrzeciona był uruchamiany pneumatycznie, była pompka, siłownik i elektrozaworek, tokareczka była z 1989 roku.


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

#6

Post napisał: kolec7 » 10 maja 2017, 13:12

A tak przy okazji zapytam - ten hamulec jest tam potrzebny?
Od kiedy kupiłem TSB-20 z odłączonymi kablami od hamulca zaraz na zaciskach w skrzynce elektrycznej,
tak nigdy nie przyszło mi do głowy, aby to podłączyć z powrotem.
Podczas zawierania transakcji, poprzedni właściciel jasno i uczciwie mnie o tym poinformował, pokazując wiszące luźno kable z zaizolowanymi końcówkami. Powiedział od czego są.
Ale przez te kilka lat toczenia na tej tokareczce nie zaszła jeszcze potrzeba, aby podłączyć do stanu fabrycznego....
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 10 maja 2017, 13:15

piromarek pisze: W tsb hamulec wygląda inaczej. Kotwica jest wciagana do elektromagnesu a cięgło zamyka szczęki jak w samochodzie.
Nie jest po prostu okrągłą tarczą na wale a zespołem magnes-cięgło-szczęki
W DTRce TSB20 z 1984r jest tak jak podaje Grzegorz53. Widocznie kiedyś zmieniono konstrukcję.
Jeżeli zasilanie jest z takiego samego transformatora (100W) i prostownika na takich samych diodach (BYP680-100), to można założyć podobną rezystancję cewki rzędu 35Ω.
kolec7 - nie mam TSB20, ale mój kolega mający tę tokarkę narzeka na brak hamulca, zepsuł mu się.
Jak masz ten system to może zmierzysz oporność ?


Autor tematu
piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#8

Post napisał: piromarek » 10 maja 2017, 14:26

A sorki, przez głowę mi nie przeszło że może być inaczej niż mam naocznie i w dtrce.

Ja mam tak podobnie.

https://www.cnc.info.pl/topics56/tokark ... t15236.htm


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

#9

Post napisał: kolec7 » 10 maja 2017, 15:36

kolec7 - nie mam TSB20, ale mój kolega mający tę tokarkę narzeka na brak hamulca, zepsuł mu się.
Jak masz ten system to może zmierzysz oporność ?
Nie ma problemu.
U mnie jest 38.2Ω.

...a wygląda, to tak jak w DTRce jest narysowane:

https://drive.google.com/file/d/0B9W-oA ... sp=sharing

Co do jego używania...
Jedyna operacja, w której może się przydawać hamulec, to gwintowanie.
Ale w przypadku tej tokarki, nie ma problemu nawet z tym, ponieważ, gdy nóż wychodzi z materiału (wchodzi w obszar wybiegu/rowka/kanałka - jak zwał, tak zwał), to obraca się wajchę sterowania obrotami w drugą stronę, w tym samym czasie wycofując nóż do siebie.
Jeszcze mi się nie zdarzyła kolizja.
Za to mogę podejrzewać (jak wspomniałem - u mnie hamulec jest odłączony) maksymalnie wkurwiające musi być centrowanie detalu w uchwycie na zegar, gdy nie można sobie obrócić uchwytu ręką, bo hamulec trzyma na postoju. A producent nie przewidział opcji zwalniania hamulca, gdy silnik stoi w miejscu. W innych tokarkach, są takie możliwości. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki wyłącznik dorobić we własnym zakresie. Tylko po co?
"W życiu piękne są tylko chwile...."


kopciuch
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 74
Rejestracja: 06 cze 2007, 08:05
Lokalizacja: Radom

#10

Post napisał: kopciuch » 10 maja 2017, 22:16

Hamulec się przydaje jak założysz uchwyt do tulejek, wtedy jak robisz 1000 sztuk to nie czekasz aż się uchwyt zatrzyma . W mojej tSB 20 rączka od otwierania zamykania tulejek jednocześnie załącza i rozłącza silnik i załącza hamulec.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”