Pomiar prędkości obrotowej wrzeciona.

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pomiar prędkości obrotowej wrzeciona.

#1

Post napisał: BYDGOST » 09 lip 2014, 00:10

Na tokarce KUSON 3 mam zamontowany falownik. Instalacja elektryczna została zmodyfikowana tak, żeby załączanie silnika odbywało się tą samą dźwignią jak dotychczas. Skrzynia biegów pozostała i możliwe jest wybieranie poszczególnych biegów skrzynki przekładniowej z jednoczesną bezstopniową zmianą prędkości za pomocą falownika. Jest to bardzo wygodne, bo pozwala uzyskać szeroki zakres prędkości obrotowych wrzeciona. Wadą jest to, że nie wiadomo jaką prędkość obrotową ma wrzeciono w danej chwili. Można wspomóc się wartością częstotliwości wyświetlaną na falowniku, o ile jest widoczny, ale wtedy trzeba szybko przeliczać w pamięci obroty. Drugie wyjście to zamontować licznik obrotów. Ten watek był poruszany tu na forum, bo wielu użytkowników on dotyczy i był też podany link do aukcji z licznikiem, który wykorzystałem. Wraz z licznikiem kupiłem czujnik indukcyjny. Pozostało zorganizować jeszcze zasilacz. Wykorzystałem go z drukarki już nieużywanej.
Montaż nie wymagał jakichś specjalnych zabiegów. Dwa pospawane pod kątem prostym kątowniki pozwoliły zamontować czujnik. Za enkoder służy na razie kawałek blaszki. Trzeba to zmienić docelowo bo po włączeniu odboczki pokazywane są obroty nie zredukowane. Wieszak do licznika wykonałem w postaci zawiasu co umożliwia ustawienie go pod odpowiednim kątem do obserwacji. Całość widać na poniższych zdjęciach:
Widok na czujnik przy otwartej pokrywie napędu:
Obrazek
Licznik obrotów:
Obrazek
I tu ciekawostka. Zliczanie działa tylko przy zamkniętej pokrywie. Na razie nie wiem dlaczego. Może ta cienka blaszka to za mała masa do wykrycia a osłona po zamknięciu jest blisko czujnika i coś tam wnosi do odczytu.
Obrazek


Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Tagi:


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#2

Post napisał: Areo84 » 09 lip 2014, 07:18

No fajna sprawa taki licznik. Droga to zabawka?

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#3

Post napisał: pioterek » 09 lip 2014, 07:21

Cena była 146zł, ale teraz nie widzę

http://allegro.pl/show_item.php?item=4218776164

http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=14097929

BYDGOST
Bardzo bym chciał pomóc, ale bez instrukcji, a w niej opisu zasady liczenia i programowania tego licznika ciężko coś powiedzieć. Jeżeli jest programowalny to na bank da się go ustawić na takiej zasadzie jak liczniki rowerowe do rozmaitych rowerów. Jedno na ten moment jest pewne, czujnik musi być zamontowany tak, by liczył elementy umocowane na wrzecionie i mogą to być zęby na istniejącym kole zębatym, to tak jak w liczniku rowerowym gdzie czujnik jest na kole a nie na tarczy pedałów.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#4

Post napisał: IMPULS3 » 09 lip 2014, 09:38

BYDGOST pisze:Trzeba to zmienić docelowo bo po włączeniu odboczki pokazywane są obroty nie zredukowane.
Będziesz musiał zamontować to z przodu wrzeciona przy uchwycie a to trochę ryzykowne ze względu na wióry, bo jak dobrze kojarzę to wrzeciono w nich jest dzielone. (mam taki wrzeciennik, chyba :) )

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#5

Post napisał: pioterek » 09 lip 2014, 10:17

To już lepiej we wnętrzu wrzeciennika. Trzeba ustawić do dużego koła zębatego odboczki, ono się obraca razem z uchwytem.

Obrazek

Jeśli czujnik wytrzyma kąpiel olejową.


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#6

Post napisał: pabloid » 09 lip 2014, 10:24

BYDGOST pisze:I tu ciekawostka. Zliczanie działa tylko przy zamkniętej pokrywie. Na razie nie wiem dlaczego.
A może ten czujnik jest jednak optyczny - działa na zasadzie zliczania impulsów wykrywanych przez czujnik po odbiciu światła od tej blaszki. Zatem światło zewnętrzne przy otwartej pokrywie powoduje po prostu, że te słabe impulsy że tak powiem giną w tłumie. :mrgreen:
Jesli zaś naprawdę indukcyjny no to nieznane są drogi pola magnetycznego :mrgreen: Pewnie pokrywa powoduje takie zamknięcie drogi dla pola magnetycznego które pomaga w działąniu czujnika.

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#7

Post napisał: BYDGOST » 09 lip 2014, 22:30

Czujnik jest indukcyjny typu LJ12A3-4-Z/BX NPN. Tarcza z ząbkami zostanie zamontowana na samym końcu wrzeciona. Jest 12 mm wolnego miejsca. Trochę przeszkadza osłona, ale najwyżej wytnę w niej większy otwór. Z przodu nie chciałem montować bo istnieje ryzyko, że coś na niego upadnie, najczęściej klucz od uchwytu, który jest odkładany w pobliżu uchwytu i czasem mu się spadnie. Poza tym łatwo tu o wióry lub inne przedmioty. We wrzecienniku, na dużym kole nie może być, bo ono nie zawsze kręci się równo z wrzecionem i dlatego jest osadzone na łożyskach. Poza tym licznik nie wykryje tak dużej liczby obiektów na obrót.
Licznik można ustawić na ilość obiektów wykrywanych podczas jednego obrotu. Dlatego na początku myślałem, żeby wykrywał łby śrub mocujących uchwyt do wrzeciona, ale z przyczyn w/w odszedłem od tego pomysłu.
Robiłem test w taki sposób. Ustawiłem obroty na skrzynce na wartość 700 obr./min. Falownik ustawiłem na 50 Hz z błędem możliwie najmniejszym. Licznik pokazał 705. Ilość Hz zmniejszyłem do 25. Licznik pokazał 358. Trzeba pamiętać, że podana wyżej wartość 700 też jest podana z jakimś błędem. W sumie jest bardzo dobrze. Zrobię jeszcze jeden test z pomiarem obrotów wrzeciona tachometrem i porównam z odczytem licznika.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: Andrzej 40 » 11 lip 2014, 20:50

Spróbuj wsadzić 2 małe magnesy w plastikowych obudowach przykręconych do blaszki z dwu stron wrzeciona ( w celu wyważenia).

Awatar użytkownika

GrafRamolo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 699
Rejestracja: 03 sty 2011, 23:18
Lokalizacja: warszawa
Kontakt:

#9

Post napisał: GrafRamolo » 14 lip 2014, 16:25

Ja wpadłem na taki pomysł: Taśma papierowa przyklejona na wrzeciono ale owinięta na około wrzeciona z pozostawioną kilkunastu centymetrową końcówką. Rozpędzamy wrzeciono, przystawiamy paszcze, w ręku trzymamy stoper i patrząc na stoper liczymy ile dostaliśmy policzków :) Zdaje sobie sprawę ze permanentne rozwiązanie to to nie jest ale na krótką metę może się sprawdzić ;)

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 14 lip 2014, 18:37

Dość siermiężne rozwiązanie.
Ale wracając do tematu stwierdzam, że przyzwyczaiłem się do zerkania na wyświetlacz falownika i teraz jakby mi tego brakuje. Z drugiej jednak strony ustawiłem maksymalną częstotliwość na 80 Hz i raczej o silnik nie powinienem się obawiać, że coś mu się stanie.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”