Prośba o weryfikację mocowania śruby kolowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
Zhan
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 224
Rejestracja: 09 sie 2011, 20:37
Lokalizacja: Warszawa

Prośba o weryfikację mocowania śruby kolowej

#1

Post napisał: Zhan » 14 lip 2012, 15:20

Witam,

Proszę o opinię czy takie mocowanie śruby kulowej 16mm ma sens. Z lewej strony nakrętka (M10) dociska łożysko skośne poprzez tulejkę do koła zębatego, które jest nakręcone na nagwintowany (M12) odcinek śruby, uniemożliwiając jego odkręcenie. Z drugiej strony nakrętka (M10) napręża śrubę, jednocześnie kasując luz. Czy taki mechanizm się sprawdzi?

Obrazek

pozdrawiam
Artur



Tagi:


yacht
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 374
Rejestracja: 18 kwie 2012, 07:50

Re: Prośba o weryfikację mocowania śruby kolowej

#2

Post napisał: yacht » 14 lip 2012, 17:02

Zhan pisze: Czy taki mechanizm się sprawdzi?
Myślę, że sprawdzi się z małymi poprawkami:
-dodać tulejkę dystansową z prawej strony
-zastosować typowe podkładki zębate i nakrętki "łożyskowe" wg katalogu łożysk:
http://chomikuj.pl/yacht_akwen/KATALOGI ... 4*98CZNIKI str.368-374

(podkładki zębate uniemożliwią odkręcanie/luzowanie się nakrętek!)


Autor tematu
Zhan
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 224
Rejestracja: 09 sie 2011, 20:37
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: Zhan » 14 lip 2012, 23:12

Ale jak dodam tulejkę z prawej strony to ona będzie musiała mieć super precyzyjny wymiar żeby nie było luzów lub zbędnych naprężeń. To chyba już lepiej nagwintować przed łożyskiem i ścisnąć je śrubami z dwóch stron.


yacht
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 374
Rejestracja: 18 kwie 2012, 07:50

#4

Post napisał: yacht » 14 lip 2012, 23:17

Zhan pisze: jak dodam tulejkę z prawej strony to ona będzie musiała mieć super precyzyjny wymiar
oczywiście- precyzyjny-od tego jest dokumentacja, tolerancje wykonania i montaż ,ustalany za pomocą nakrętki z podkładką również po prawej stronie!
Tulejka będzie tylko jako dystans eliminujący luz! ( o to przecież chodzi :lol: )


Autor tematu
Zhan
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 224
Rejestracja: 09 sie 2011, 20:37
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: Zhan » 15 lip 2012, 00:25

A jak to później regulować, zakładając, że z czasem pojawi się luz? Grubością podkładek?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#6

Post napisał: dudis69 » 15 lip 2012, 01:27

Nie, wymianą łożysk....
Pozdrawiam Sławek



kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16223
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#7

Post napisał: kamar » 15 lip 2012, 06:10

dudis69 pisze:Nie, wymianą łożysk....
Jezeli skośne kulkowe to przy każdej próbie rozebrania :)
Zamiast podkładek zabezpieczających lepiej dać dwie nakrętki drobnozwojne.
Daj łożyska wałeczkowe, śruba to nie wrzecionko. Obrotów w kilach nie ma. Odpadnie kłopot z dystansami.
Jak długa ta śruba ? Jest sens w ogóle podpierać z drugiej strony ?
Śruby napędowe raczej wiąże sie z jednej strony a z drugiej tylko podpiera.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: clipper7 » 15 lip 2012, 09:31

Czy koło pod pasek musi być pomiędzy podporami ? Zwykle daje się je na jednym z końców śruby, poza łożyskowaniami. Pomyśl o wymianie paska, będziesz musiał wszystko rozbierać. Ja dałbym po stronie podpartej (prawej) łożysko oporowe lub tylko podparłbym skośnym, tak jak w klasycznych, małych frezarkach. Wtedy regulacja luzu tylko po stronie napędowej.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Autor tematu
Zhan
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 224
Rejestracja: 09 sie 2011, 20:37
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: Zhan » 15 lip 2012, 13:18

kamar pisze:Jak długa ta śruba ? Jest sens w ogóle podpierać z drugiej strony ?
Śruby napędowe raczej wiąże sie z jednej strony a z drugiej tylko podpiera.
No będzie kawał śruby... z 50 cm ;-)
Masz na myśli łożyska wałeczkowe skośne?
clipper7 pisze:Czy koło pod pasek musi być pomiędzy podporami ? Zwykle daje się je na jednym z końców śruby, poza łożyskowaniami. Pomyśl o wymianie paska, będziesz musiał wszystko rozbierać. Ja dałbym po stronie podpartej (prawej) łożysko oporowe lub tylko podparłbym skośnym, tak jak w klasycznych, małych frezarkach. Wtedy regulacja luzu tylko po stronie napędowej.
Zasadniczo koło pod pasek mogłoby być za podporą ale... moje założenia były takie żeby nic nie wychodziło poza obrys ramy, poza tym konstrukcja jest taka, że śruba musiałaby być nad profilem ramy a silnik pod, ca daje minimum 11-12 cm między osiami (silnika i śruby) czyli pasek byłby stosunkowo długi. Inna opcja to odwrócić silnik kołem w stronę śruby wtedy pasek będzie krótki ale cały silnik będzie wychodził poza obrys ramy.
A często wymienia się te paski?

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: clipper7 » 15 lip 2012, 17:05

Zhan pisze:A często wymienia się te paski?
Rzadko, prawie się nie zużywają, chyba, że dostaną się wióry. Osobiście jestem jednak zdania, że zgodnie z dobrą praktyką inżynierską koła napędowe umieszcza się na zewnątrz podpór. W dawnych tokarkach koła pasowe były często umieszczane wewnątrz wrzeciennika, ale wycofano się z tego. Poza tym, dawniej często stosowano pasy łączone, a i łożyskowanie było inne. Zrobisz, jak uważasz.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”