Dwa rozwiazania napędu śrub...

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

Dwa rozwiazania napędu śrub...

#1

Post napisał: ezbig » 22 kwie 2010, 14:53

Mam pas zębaty HTD 8M, ale o szerokości nietypowej 34 mm oraz do tego 2 koła. Chcę go wykorzystać do sprzęgnięcia dwóch śrub napędowych(trapezowych), przesuwających zderzak zaginarki. Przeglądając forum i na chłopski rozum nasuwa się typowe rozwiązanie jak na rys. a (poniżej). Trochę mi to nie pasuje konstrukcyjnie i wolałbym rozwiązanie b (rysunek uproszczony - są tam 2 koła na osi jednej śruby). Ew. układ a z przesuniętym silnikiem blisko jednej z śrub.

Czy taki układ (b lub a z przesunieciem) nie będzie wprowadzał delikatnego opóźnienia z racji różnych odległości od napędu (rozstaw osi 1700mm), a tym samym jedna śruba będzie mi się hamować trochę układ? Czy to jest pomijalne i nie ma się tym co przejmować?
Załączniki
naped.jpg
naped.jpg (28.06 KiB) Przejrzano 704 razy



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#2

Post napisał: Leoo » 22 kwie 2010, 18:50

Zdecydowanie układ w wersji "a".
W wersji "b" lewa śruba zawsze będzie "w tyle".


Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: ezbig » 22 kwie 2010, 19:26

Nie bardzo mi pasuje silnik po środku, chyba będę musiał zastanowić się nad dwoma silnikami. Jak tak teraz liczę to wychodzi mi to nawet taniej niż układ z paskami.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#4

Post napisał: Leoo » 22 kwie 2010, 20:17

ezbig pisze:Nie bardzo mi pasuje silnik po środku, chyba będę musiał zastanowić się nad dwoma silnikami. Jak tak teraz liczę to wychodzi mi to nawet taniej niż układ z paskami.
Jak Kolega rozwiąże problem synchronizacji między silnikami?


Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: ezbig » 22 kwie 2010, 21:51

Mam jakieś enkodery z małych serw. Co prawda o rozdzielczości 100 i da mi to 400 imp. na obrót, ale myślę, że do prostej synchronizacji wystarczy (w pogotowiu mam o rozdzielczości 300, ale szkoda mi bo są z serwami 100W, a dla nich mam inny pomysł). Silniki będą sterowane ze sterownika mojej konstrukcji więc z adaptacją enkodera nie będzie problemu.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#6

Post napisał: Leoo » 22 kwie 2010, 23:55

ezbig pisze:Mam jakieś enkodery z małych serw. Co prawda o rozdzielczości 100 i da mi to 400 imp. na obrót, ale myślę, że do prostej synchronizacji wystarczy...
Brzmi bardzo prosto, wręcz optymistycznie.
Pikuś w tym, że trzeba użyć enkoderów absolutnych lub układu bateryjnego podtrzymania zasilania w wypadku enkoderów inkrementalnych. Można też bazować maszynę po uruchomieniu, za pomocą dodatkowego sygnału INDEX i krańcówek. O ile znalezienie indeksu pierwszej śruby jest proste i oczywiste, o tyle żeby znaleźć indeks drugiej, trzeba ją obrócić, tylko w którą stronę?
Drugi Pikuś - co sterowanie ma zrobić kiedy odkryje błąd pozycji jednej ze śrub?


Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#7

Post napisał: ezbig » 23 kwie 2010, 00:29

Nie potrzebne są enkodery absolutne. Wystarczą inkrementalne - układ będzie zliczał impulsy wysłane do silników i porównywał to z ilością wykonanych kroków silnika. Oczywiście będzie to korygowane na bieżąco. Jak któryś silnik zgubi krok to jego sterownik to skoryguje. Trzeba tylko ustalić dozwolony błąd maksymalny, który wywoła przesuniecie zderzaka na pozycję home i ponowna próbę pozycjonowania (lub zgłosi zacięcie jeśli to się nie powiedzie).

Co do bazowania, to każda śruba ma swoje krańcówki i home musi być niezależnie badane dla obu.

Układ był projektowany na jeden silnik i jakiś zapas był, więc przy dwóch silnikach tym bardziej nie powinno zdarzyć się gubienie kroków.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”