Wymiana łożysk - servo

Dyskusje dotyczące serwonapędów i napędów serwokrokowych.

Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Wymiana łożysk - servo

#1

Post napisał: tomx_ » 07 cze 2016, 19:37

Witam
Proszę o poradę bardziej doświadczonych Kolegów.
Czy we własnym zakresie da się wymienić łożyska w servo silniku z resolverem ?
Dokładniej są to serva kollmorgena. Jedno z serii AKM drugie 6SM.

Pozdrawiam



Tagi:


suj
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 158
Rejestracja: 13 mar 2008, 00:42
Lokalizacja: Koszalin

#2

Post napisał: suj » 07 cze 2016, 23:44

Konkretnie tego modelu nie znam, ale zasady są te same. Z mojego doświadczenia musisz zwrócić uwagę na dwa problemy:
- Wyjęcie wirnika. Magnesy silne, szczelina niewielka - wirnik się klei i szczególnie przy większych serwach ciężko się operuje
- ustawienie czujnika sprzężenia zwrotnego (u Ciebie resolvera). Ciężko oznaczyć tak aby wrócić dokładnie w to samo ustawienie. Po całej zabawie trzeba go sfazować, to znaczy ustawić tak aby bieguny resolwera pokrywały się z biegunami silnika. Niektóre serwa (Siemens) mają serwisówki i tam jest to opisane - zasada jest uniwersalna. Najwygodniej oscyloskopem. No chyba że fazowanie jest elektroniczne - w samym serwonapedzie lub EEPROM'ie elektronicznej tabliczki znamionowej. Ale przy resolwerach zazwyczaj mechanicznie się fazuje (obracając resolwer w stosunku do wirnika).
Poza tym powinno się dać.


Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: tomx_ » 08 cze 2016, 00:23

Dzieki bardzo Kolego Suj
Tak wygląda resolver - poprzedni właściciel chyba próbował rozkręcić resolver i śrubka troch poniszczona , ale zakładam że da się rozkręcić.
Są fabryczne markery na wale i resolwerze , czy taka precyzja tego oznaczenia wystarczy do poprawnego ponownego montażu ?

Obrazek
tutaj przekrój serva
Obrazek

Mam jeszcze jedno pytanie , zanim to porozbieram .
W większości silników jest demontowalna przednia cześć wraz z łożyskiem tutaj tak nie jest .
Czyli jak rozumiem mam się zabrać za demontaż od D.. strony i po zdemontowaniu resolvera ,
segerów oraz hamulca wypchnąć całość z obydwu łożysk naraz do tyłu ?
Czy dobrze kombinuję ?

Pozdrawiam


suj
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 158
Rejestracja: 13 mar 2008, 00:42
Lokalizacja: Koszalin

#4

Post napisał: suj » 08 cze 2016, 00:39

tomx_ pisze:...
Są fabryczne markery na wale i resolwerze , czy taka precyzja tego oznaczenia wystarczy do poprawnego ponownego montażu ?
O ile znaki są fabryczne to pewnie wystarczy. Nie mam na tyle wiedzy i doświadczenia aby autorytatywnie stwierdzić że tolerancja tego ustawienia powinna być tyle a tyle.
tomx_ pisze: Mam jeszcze jedno pytanie , zanim to porozbieram .
W większości silników jest demontowalna przednia cześć wraz z łożyskiem tutaj tak nie jest .
Czyli jak rozumiem mam się zabrać za demontaż od D.. strony i po zdemontowaniu resolvera ,
segerów oraz hamulca wypchnąć całość z obydwu łożysk naraz do tyłu ?
Mi się wydaje że początek dobrze kombinujesz ale jak zdemontujesz resolwer i hamulec, to powinieneś wycisnąć wałek rotora od strony przedniej mając rozkręconą pokrywę tylną (jak widzę składa się z dwóch części). Łożysko przednie zostanie w głównym korpusie a rotor z tylnym łożyskiem i pokrywą tylnego łożyska wyjdzie. Wtedy wycisnąć wałek rotora z tylnego łożyska i wtedy zdemontować oba łożyska. Tak to widzę, ale pewnie jak zaczniesz to robić to sam dojdziesz jaka powinna być kolejność.


Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: tomx_ » 08 cze 2016, 08:54

Dzieki
Czyli widzę że podobnie kombinujemy , tylko trochę inaczej to nazywamy :)
Może jeszcze któryś z doświadczonych Kolegów coś doda ?
Bo popsuć łatwo... :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Serwomotory / Serwonapędy / Napędy Serwokrokowe”