Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
shaslyk135
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 07 lut 2014, 18:40
Lokalizacja: Polska

Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#1

Post napisał: shaslyk135 » 05 lis 2017, 12:53

Witam.
Nabyłem ostatnio dwa różne silniki trójfazowe i potrzebuję pomocy w ich podłączeniu.
Pierwszy z nich trójkąt/gwiazda gwiazda:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W puszce nie było żadnych przewodów na których można by się było wzorować. Próbowałem podłączać tak jak na naklejce z pokrywy, ale tylko buczy.

Drugi silnik:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie wiem czy mogę go podłączyć w gwiazdę do zwykłej sieci, ponieważ wtedy na każdym uzwojeniu będzie tylko 230V, a nie 400V z tabliczki (czytałem że zbyt niskie napięcie zasilania może pod obciążeniem uszkodzić silnik). Jeszcze zastanawia mnie ten hamulec, czy jest on cały czas aktywny i trzeba mu podać 24V żeby silnik ruszył?

Jeśli dobrze rozumiem to w polskiej sieci jest 3x400V i można podłączyć silniki: 230V/gwiazda oraz 400V/trójkąt, czy tak? Więc pierwszy silnik tylko w trójkąt? A drugi?



Tagi:


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1088
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

#2

Post napisał: Robert_K » 05 lis 2017, 13:24

Drugi silnik jest na napięcie międzyfazowe 400V. Z tego co jest napisane w załączniku silnik ten posiada dwa osobne uzwojenia, oba połączone w gwiazdę wewnątrz silnika. Jeśli chcesz uzyskać wolniejsze obroty podajesz trzy fazy na zaciski U1,V1,W1. Analogicznie jeśli chcesz szybsze obroty podajesz zasilanie na U2,V2,W2.

Odnośnie hamulca- czy oś silnika obraca się swobodnie? Jeśli silnik rzeczywiście posiada hamulec to oś nie będzie się obracać. Przy podaniu napięcia zasilania na uzwojenia silnika należy podać również napięcie stałe na hamulec, który dopiero odblokuje oś i umożliwi jej obrót.

Co do zbyt niskiego napięcia - generalnie producent nie wymaga przeliczania napięć na uzwojeniach w zależności od połączenia. Tabliczka opisuje napięcie międzyfazowe, jakie musisz dostarczyć do silnika aby poprawnie pracował. Międzyfazowe 230V uzyskasz na przykład z jednofazowego falownika - do takiego urządzenia silnika o napięciu międzyfazowym 400V podłączać nie należy.


Autor tematu
shaslyk135
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 07 lut 2014, 18:40
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: shaslyk135 » 05 lis 2017, 14:51

Dziękuję za odpowiedź.
Problemem w tych silnikach jest to że posiadają fabrycznie zamontowane motoreduktory i musiałbym je rozbierać żeby sprawdzić czy oś się obraca (jeśli nic nie wymyślę to będę rozbierał, ale póki co się wstrzymam). W wolnej chwili podłączę 24V pod styki hamulca i zobaczę czy ruszy. Z drugim silnikiem pewnie sobie poradzę bo jest instrukcja, gorzej z pierwszym...

Jak mam rozumieć napięcie podawane na tabliczce znamionowej - zawsze myślałem że jest to napięcie jakie ma występować na uzwojeniu, standardowo w gwieździe 230V, a trójkącie 400V?
W takim razie jak podłączyć silnik 230V/400V trójkąt/gwiazda? Chyba dla trójkąta ważne jest napięcie międzyfazowe? W sieci mam międzyfazowe 400V i jak podłączyłbym w trójkąt to pewnie poszedłby dym? Wydaje mi się że dla trójkąta trzeba by było falownik? W domowej sieci na uzwojeniu w gwieździe występuje 230V, czy silnik 400V/gwiazda osiągnie na niej pełną moc i może w takich warunkach pracować? Silniki być może są z jakiegoś zakładu gdzie mają międzyfazowe 690V?

Przepraszam za być może banalne pytania, ale poważnie chciałbym to zrozumieć, a na forach każdy pisze co innego i się gubię.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#4

Post napisał: pioterek » 05 lis 2017, 17:42

shaslyk135 pisze:Z drugim silnikiem pewnie sobie poradzę bo jest instrukcja, gorzej z pierwszym...
To masz instrukcję od pierwszego i schemat sterowania stycznikami
http://www.falowniki.edu.pl/nauka,4,5,2 ... kosci.html
Silnik taki można też sterować specjalnym przełącznikiem który realizuje połączenia tak samo jak styczniki, wybór sposobu sterowania zależy od tego w jaki sposób jest on wygodniejszy dla obsługi.


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1088
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#5

Post napisał: Robert_K » 07 lis 2017, 19:30

Dla uściślenia - jeżeli masz napisane na silniku A(trójkąt)230/Y400 to znaczy, że taki silnik możesz zasilić z sieci trójfazowej o napięciu międzyfazowym 400V przy połączeniu w gwiazdę. Przy połączeniu w trójkąt na silnik należy podać napięcie trójfazowe o napięciu międzyfazowym 230V. Napięcie takie występuje na wyjściu falownika zasilanego z jednej fazy. Myślę że kolega ma tego świadomość, ale przypomnę: falownik zasilany z jednej fazy na wyjściu daje napięcie trójfazowe o wartości międzyfazowej 230V. Falownik zasilany z trzech faz daje na wyjściu napięcie trójfazowe o wartości międzyfazowej 400V.

Pozdrawiam.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re:

#6

Post napisał: Andrzej 40 » 07 lis 2017, 19:49

shaslyk135 pisze:
05 lis 2017, 14:51
Jak mam rozumieć napięcie podawane na tabliczce znamionowej - zawsze myślałem że jest to napięcie jakie ma występować na uzwojeniu, standardowo w gwieździe 230V, a trójkącie 400V?
W takim razie jak podłączyć silnik 230V/400V trójkąt/gwiazda? Chyba dla trójkąta ważne jest napięcie międzyfazowe? W sieci mam międzyfazowe 400V i jak podłączyłbym w trójkąt to pewnie poszedłby dym?
Na forum już wiele razy były informacje, że typowy silnik 230V/400V zasilany napięciem 3x230V łączy się w trójkąt a 3x400V w gwiazdę, czyli odwrotnie niż kol. pisze w 1 zdaniu.
Napięcie międzyfazowe jest ważne dla obu konfigurcji, tyle że różne. I ostatnie zdanie jest prawdziwe.
Reasumując - 230V / trójkąt, 400V /gwiazda, analogicznie do opisu na tabliczce. W analogicznej kolejności opisane są wartości prądów dla tych konfiguracji.


Autor tematu
shaslyk135
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 07 lut 2014, 18:40
Lokalizacja: Polska

Re: Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#7

Post napisał: shaslyk135 » 07 lis 2017, 20:31

Dziękuję za odpowiedzi.
Czyli jeśli dobrze rozumiem to mogę oba powyższe silniki połączyć w gwiazdy i będą mi pracowały bez falownika w zwykłej sieci trójfazowej? Nic im nie zaszkodzi i osiągną moce znamionowe?

Jestem póki co na etapie nauki i czasami dostaję jakieś prośby o podłączenie silnika/falownika, ale wolę się upewnić żeby komuś nie spalić sprzętu. W okolicy nie ma nikogo kto się na tym zna więc jestem zdany na siebie. Zamówiłem miernik cęgowy żeby sprawdzić czy wartości prądów się zgadzają z tymi na tabliczkach znamionowych.
Przy okazji że forum było nieczynne przewertowałem książki i znalazłem tabelę dotyczącą konfiguracji silników. Zaznaczyłem ramką domową sieć 3x400V
Obrazek

Pozdrawiam


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#8

Post napisał: Andrzej 40 » 07 lis 2017, 20:47

Się zgadza, Twoje silniki mają napięcie fazowe (napięcie na każde uzwojenie) 230V i dla 400V w sieci trójfazowej mają być, zgodnie z zaznaczeniem, połączone w gwiazdę. Jedna ramka w prawo pokazuje trójkąt dla sieci 3x230V.


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1088
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#9

Post napisał: Robert_K » 07 lis 2017, 23:10

shaslyk135 pisze:
07 lis 2017, 20:31
Czyli jeśli dobrze rozumiem to mogę oba powyższe silniki połączyć w gwiazdy i będą mi pracowały bez falownika w zwykłej sieci trójfazowej? Nic im nie zaszkodzi i osiągną moce znamionowe?
Tak. Z racji że są to silniki dwubiegowe napięcie podpinasz tylko na zaciski U1,V1,W1 lub tylko na zaciski U2,V2,W2, w zależności od tego, jakie obroty chcesz uzyskać.
W tego typu silnikach nie stosuje się blaszanych zworek (nie ma ich na łączówce mimo ze są ujęte na rysunkach pod pokrywką puszki) więc gdybyś chciał je dołożyć to zdecydowanie odradzam.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Dwa silniki dwubiegowe, jak je podłączyć?

#10

Post napisał: pioterek » 08 lis 2017, 04:52

shaslyk135 pisze:
05 lis 2017, 14:51
Problemem w tych silnikach jest to że posiadają fabrycznie zamontowane motoreduktory i musiałbym je rozbierać żeby sprawdzić czy oś się obraca
Tylko, że wentylator powinien się obracać, a więc nie wiem w czym problem.
shaslyk135 pisze:
07 lis 2017, 20:31
jeśli dobrze rozumiem to mogę oba powyższe silniki połączyć w gwiazdy i będą mi pracowały bez falownika w zwykłej sieci trójfazowej? Nic im nie zaszkodzi i osiągną moce znamionowe
To zależy co chcesz osiągnąć i gdzie chcesz połączyć tę gwiazdę, oraz w którym ze silników.
Postaraj się zadawać konkretne pytania, bo trudno w sensowny sposób na nie odpowiedzieć. a z tymi zdjęciami 16Mpixeli to już lepiej przegiąć nie mogłeś!

Jeżeli w pierwszym silniku połączysz gwiazdę na stykach które powinny być zasilane, czyli je zamienisz to nie wróżę długiego życia temu silnikowi. To jest silnik o przełączalnej ilości biegunów w uzwojeniu, a więc posiada jedno uzwojenie, i raz podaje mu się napięcie z jednaj strony tabliczki zaciskowej, a innym razem z drugiej, z tym, że gdy podasz mu napięcia z drugiej strony to z pierwszej strony trzeba podłączyć te styki w gwiazdę. Pamiętaj, że musisz wiedzieć które ze styków powinieneś łączyć w gwiazdę z oznakowania styków, z instrukcji, lub z wiedzy ogólnej o tego rodzaju silnikach. Taki jest układ łączenia tego silnika
Obrazek
Poniższe zdjęcie nie jest od takiego silnika jak twój, dodałem je, żebyś zwrócił uwagę na oznakowanie styków.
Obrazek
Drugi silnik ma już we wnętrzu połączone uzwojenia w gwiazdę i na tabliczce podłącza się tylko zasilanie. Tak właściwie to ten silnik ma w sobie dwa osobne uzwojenia wciśnięte do jednego rdzenia i trzeba podłączać zasilanie albo do jednego albo do drugiego z nich, a więc gwiazdy już się na zaciskach nie łączy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”