LG ic5 podłączenie do silnika

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
apq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 16:26
Lokalizacja: Miasto

LG ic5 podłączenie do silnika

#1

Post napisał: apq » 16 maja 2010, 16:30

Witam.

Chciałem się upewnić czy dobry mam plan i zadać kilka pytań.

Mianowicie:

Mam falownik LG ic5 0,75kW (zasil 1faz), silnik 3fazowy (50Hz, 0,55kW)
Falownik Silnik



Silnik ustawiam w trójkąt i podłączam 3 fazy z falownika.

:arrow: Czy koniecznie muszę podłączać uziemienie, nie wystarczą tylko 3fazy :?:
Silnik będzie zabudowany, wiec nikt go nie będzie dotykał.

:arrow: Co się stanie jak źle podłącze zasilanie falownika (zamiana fazy z zerem) :?:
Ewentualnie jak zabezpieczyć się przed złym podłączeniem :?:
Planuję wykonanie przenośnego stanowiska podłączanego przez klasyczną wtyczkę wkładaną do kontaktu, a wiadomo różnie bywa z ulokowaniem fazy w gniazdku.

:arrow: Czy mam zewrzeć styki P i P1 falownika do pracy przy sterowaniu z potencjometru falownika :?:
W linku zamieszam instrukcję falownika, rys 7.

:arrow: Czy falownik obowiązkowo trzeba uziemiać, skoro i tak jest on w izolowanej obudowie :?:

:arrow: Jakie wartości zabezpieczeń dobrać (wpisać do falownika) do silnika 0,55kW ażeby go nie spalić :?:
I może ktoś podpowie jak ten falownik skonfigurować.

:arrow: Czytam i czytam forum - dużo się dowiedziałem, ale jakich standardowych błędów unikać przy podłączaniu falownika :?:

:arrow: I chyba oczywiste ale dla pewności: skoro mam silnik 50Hz, to kręci on te znamionowe niecałe 3k rpm przy 50Hz i sterując obrotami poruszam się od 0 do 50 Hz :?:

Wiem, że mnóstwo pytań, często dla ekspertów błahych pytań, ale wybaczcie laikowi...

Z góry dzięki za wszelką pomoc.

Pozdrawiam.



Tagi:


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: Andrzej 40 » 17 maja 2010, 00:30

1. Uziemienie nie jest połączone z układem zasilania silnika. Służy do zabezpieczenia przed porażeniam w wypadku wystąpienia przebicia i jednocześnie do odprowadzania prądów indukowanych w ekranach do masy.
2. Zamiana fazy z masą nie ma (w większości przypadków) żadnego wpływu na działania falownika. Być może zakłócenia będą większe, ale to już na doktorat z tego zakresu. Poza klasyczną wtyczką polecam wyłącznik dwubiegunowy w pobliżu falownika.
3. Trzeba uziemić, bo od niego prowadzi się ekranowane kable do silnika i podłącza ekran z jednej strony do uziemienia falownika z drugiej do uziemienia (masy) silnika. Rownież przewody potencjometru powinny być ekranowane, ale ich ekran łaczymy tylko do uziemieniu falownika.
W starych sieciach (2 przewodowych) i tak należy zainstalować gniazdko z bolcem i podłączyć bolec do zera. Przewód zasilający oczywiście 3 żyłowy. Przewód od bolca gniazdka łączymy do uziemienia falownika i potem dalej ekranem do silnika.
4. Wpisujemy znamionowe wartości z tabliczki silnika. Ten wiekszy prąd, jeśli są łamane ( I1/I2 ) , dotyczy połączenia w trójkąt i tę wartść wpisujemy.
5. Silnik zasilany siecią 50 Hz może kręcić (teoretycznie) do ok. 3k/p rpm, p-ilość par biegunów. Rpm - tabliczka znamionowa. Z falownikiem praktycznie od ok. 10 Hz do 70-80Hz, czyli 1/5 do 1,5-2 nominalnych. Możliwość pracy w tym zakresie zależy od konstrukcji silnika.
6. Odnośnie błędów - dokładnie zapoznać się z instrukcją !!!! A w razie wątpliwości pytać. Najpierw podłączyć silnik i elementy regulacyjne do falownika, sprawdzić omowo wszystkie połączenia, dopiero potem włączyć zasilanie. Programować pierwszy raz z instrukcją w ręce i 2x sprawdzić !!. Nieomylny jest tylko ten na górze. Określenia "nominalne" lub "znamionowe" w instrukcji oznaczają wartości podane na tabliczce znamionowej. Wartości opisane jako MAX i MIN wybieramy sami, na początek zbliżone do nominalnych. Jeśli wszystko będzie OK możemy wprowadzać zmiany. Większość ustawień zostawiamy na początek "fabryczne". Koniecznie jednak wprowadzamy nominalne : prąd, moc, ilość par biegunów (obroty) - od H30 wzwyż.

Zabawka jest droga i pierwsze podejście do falownika jest stresujące, gdyż zwykle instrukcje zawierają masę danych i opisów możliwości z których nie będziemy nigdy korzystali, przynajmniej początkowo. Właśnie przeglądnąłem instrukcję z linku i jest napisana dość przystępnie. Wątpliwości zawsze będą, czasem dopiero po sprawdzeniu wiadomo, co autor chciał przez to powiedzieć. Chyba tyle na początek.
Nie znalazłem opisu zwarcia P-P1 Na rys. są zwarte i to chyba fabrycznie. Najprawdopodobniej jest to (wg opisu "napięcia stałe") połączenie wyjścia prostownika sieciowego z układem. Po rozłączeniu nie będzie napięcie wyprostowane dochodziło do całości lub części układów falownika.
Powodzenia


Autor tematu
apq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 16:26
Lokalizacja: Miasto

#3

Post napisał: apq » 17 maja 2010, 20:21

Uziemienie falownika - gdzie go uziemiać :?:
nie ma pinu "G" do podłączenia uziemienia, czyli do tyłu obudowy, czy nie trzeba uziemiać :?:

CO do pinów P-P1 to, sorka nie zauważyłem, tak są one fabrycznie zwarte !

Co do konfiguracji to za Twą radą ustawiam parametry znamionowe w miejscu extremów.

O co chodzi z poślizgiem silnika :?:

Wszystkie parametry odnalazłem w tabelkach silnika a poślizgu brak...
Można tam wpisać od 0 do 10 Hz, więc którą wartość bezpiecznie można wpisać.
A może po środku 5Hz ?

Co do wyłącznika to jednak założę podwójny bezpiecznik przeciążeniowy tylko jakiej wartości :?:
Niby silnik ciągnie 2,35A ale to chyba na fazę, a w przeliczeniu na jedną...


WIELKIE DZIĘKI za jasną i bardzo rzeczową pomoc.
Browarek Ci się należy od mnie :mrgreen:


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: Andrzej 40 » 17 maja 2010, 21:04

Uziemienie - zobacz str.5 linku Falownik - na dole w dymku "Zacisk uziemienia" .
Poślizg = (obr.max. - obr.nom. ): obr. max. Np. 3000 - 2840 : 3000 = 0,053 = 5,3%
Nominalne odczytasz z tabliczki znamionowej silnika.
Prąd - na tabliczce znamionowej falownika podawane są zwykle napięcie i prąd ( Uin oraz Iin). W tabelce, też str. 5, podany jest prąd wejściowy 9A dla falownika 750W. Ponieważ silnik jest mniejszej mocy wystarczy bezpiecznik 10A, typ B lub C, ale nie różnicowy !!! Nie podwójny bezpiecznik - tylko na fazę. Zera się nie zabezpiecza !!!!!!!!!
Nie może być bezpieczników między falownikiem a silnikiem.










'
Ostatnio zmieniony 18 maja 2010, 22:29 przez Andrzej 40, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
apq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 16:26
Lokalizacja: Miasto

#5

Post napisał: apq » 18 maja 2010, 21:04

ok, i znowu jaśniej :grin:

A jeżeli nie mam obr max, to dla tego silnika mogę przyjąć 3k rpm :?:

I ostatnie dzisiaj: czy koniecznie trzeba wpisywać do falownika takie dane jak rezystancja uzwojeń i pozostałe dane :?:

Stanowisko prawie skompletowane więc jutro być może pierwsza próba odpalenia silnika...

Dzięki ponownie, i kolejny browiec leci dla Ciebie Andrzej 40


jarosław pawlik
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 196
Rejestracja: 09 lut 2006, 12:57
Lokalizacja: toruń

temat postu

#6

Post napisał: jarosław pawlik » 18 maja 2010, 21:36

Dane takie jak rezystancja uzwojenia - nie musisz podawać, gdyż zostaną same wpisane podczas autotuningu. Autotuning dokonuje się wtedy, gdy wybierzesz sterowanie wektorowe. Natomiast przy sterowaniu U/f nie musisz podawać tych dziwnych parametrów. Natomiast trzeba podać parametry prądowe silnika , potrzebne do skonfigurowania alarmów wyłączeniowych. Pozdrawiam


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 18 maja 2010, 22:25

Max obroty możesz wpisać albo zostawić fabryczne (w LG= 60 Hz, czyli 1,2 nominalnych). To są obroty jakie chcesz uzyskać przekraczając częstotliwość nominalną, czyli 50Hz. Jeżeli nominalne wynoszą np. 2850 obr/min (przy 50Hz) to zwiększając częstotliwość max do np. 70Hz otrzymasz obroty n = 2850x70/50= 3990/min i to lub 70 Hz wprowadzasz jako max.
Teoretyczne max obroty/min dla określonej częstotliwości są równe 60 (sek) x f (Hz) podzielone przez p (ilość par biegunów silnika ). Dla p=1 (1pary biegunów) i f=50Hz otrzymujemy 3000 obr/min, dla 2 par - 1500 obr/ min itd.. Rzeczywiste obroty to teoretyczne pomnożone przez poślizg. Jakie masz nominalne silnika?
Możesz wpisać wartość równą 1,5 nominalnej i potem w trakcie pracy sprawdzić, czy silnik może pracować z wyższymi obrotami, czy trzeba obniżyć. Bo kręcić się będzie, ale moc może być za mała. Uwaga na max dopuszczalne obroty uchwytu !!!
Oporność, jeśli możesz zmierzyć (między dwoma zaciskami silnika połączonego w trójkąt), to wpisz. Jeśli nie, to dziury w niebie nie będzie.
Jeszcze jeden post i zacznę chodzić zygzakiem :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”