Dlaczego nie ma silników umipolarnych o dużym momencie

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1715
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

Dlaczego nie ma silników umipolarnych o dużym momencie

#1

Post napisał: blue_17 » 02 gru 2010, 21:53

Witam

Zabrałem się poważnie co do tematu mojej elektroniki do maszynki CNC i mam problem, po poszukiwaniach dowiedziałem się, że niema silników unipolarnych o dużych momentach chciałem zastosować sobie silniki o momencie 3Nm a niestety nie znalazłem żadnego unipolarnego :sad:

Zasadniczo mam dwa pytania.

Czym jest spowodowane iż niema silników unipolarnych o dużym momencie :?:
Ewentualnie jaką największy moment mogą mieć silniki tego typu :?:

Jeśli ktoś zna jakiś sprawdzony sterownik do silnika bipolarnego na 5A najlepiej DIY to proszę o link.

Pozdrawiam


"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D

Tagi:

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#2

Post napisał: markcomp77 » 02 gru 2010, 22:31

blue_17 pisze:że niema silników unipolarnych o dużych momentach
hehe - to nie jest prawda...
każdy silnik 8-mio przewodowy może być spięty jako unipolarny...

oto przykład drutologii osmioprzewodowca 8,5Nm (są też 12,5Nm 28Nm 50Nm)
Obrazek

[ Dodano: 2010-12-02, 22:35 ]
blue_17 pisze: sprawdzony sterownik do silnika bipolarnego na 5A najlepiej DIY
jest coś na cnczone.com
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1715
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

#3

Post napisał: blue_17 » 02 gru 2010, 23:15

Że mogę sobie łączyć uzwojenia to ja o tym wiem ale trochę cena mnie przestrasza bo koszt musi być większy jak więcej uzwojeń posiada silnik

Sponsor tego forum ma odpowiedni układ chyba go sobie przeprojektuję żeby był "idioto odporny" :D to dla ochrony przede mną czasami :)

Może nawet pokuszę o zaprojektowanie na szynę DIN :)
"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#4

Post napisał: markcomp77 » 02 gru 2010, 23:35

blue_17 pisze: koszt musi być większy jak więcej uzwojeń posiada silnik
jest porównywalny z normalnym silnikiem 4przewodowym...

ciekawie wygląda sterownik ze wskazanego linku -->>
pitsa pisze: znajdziesz ciekawe info na ten temat: http://www.dalton.ax/stepper/
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#5

Post napisał: triera » 03 gru 2010, 11:00



pablo004
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 76
Rejestracja: 14 paź 2004, 22:14
Lokalizacja: warszawa

#6

Post napisał: pablo004 » 03 gru 2010, 19:31

Czym jest spowodowane iż niema silników unipolarnych o dużym momencie :?:
Ewentualnie jaką największy moment mogą mieć silniki tego typu :?:
Silniki krokowe ośmioprzewodowe można konfigurować jako unipolarne lub bipolarne , jak słusznie zauważyli Kol. powyżej.
Ten sam silnik przy bipolarnym połączeniu uzwojeń osiąga 100 % mom. trzymającego , a przy konfiguracji unipolarnej tylko 70 %.
Może to jest przyczyna małej popularności silników unipolarnych szczególnie przy większych mocach.
To trochę tak jakby podłożyć cegłę pod pedał gazu samochodzie :mrgreen:


KuchateK
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 46
Rejestracja: 27 paź 2006, 21:02
Lokalizacja: NY, USA

#7

Post napisał: KuchateK » 04 gru 2010, 09:17

Prawda, bipolarnie jest mocniej. Ale nie zawsze. Poza tym, gdyby takie podlaczenie nie mialo wad unipolary by nie istnialy.

Praktyka jest taka jak na obrazku ponizej.

Obrazek
Zrodlo: http://www.probotix.com/stepper_motors/ ... r_bipolar/

Do tego dochodzi tez prostota i koszt sterownika unipolarnego, wyraznie dajaca o sobie znac przy duzych napieciach i pradach.

Korzystajac z powyzszej analogii samochodowej, podlozona cegle maja silniki bipolarne :mrgreen:
To unipolarnie (i bipolarnie zasilajac polowy cewek) rozwiniemy wyzsze predkosci.


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#8

Post napisał: pltmaxnc » 04 gru 2010, 15:05

KuchateKnapisał
Korzystajac z powyzszej analogii samochodowej, podlozona cegle maja silniki bipolarne :mrgreen:
To unipolarnie (i bipolarnie zasilajac polowy cewek) rozwiniemy wyższe predkości.
no tak ale z załączonego wykresu wynika że ta trochę większa prędkość jest osiągalna tylko z"pustą skrzynią" :lol: :lol:
a moment niewiele większy niż 50% bipolarnego

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#9

Post napisał: markcomp77 » 04 gru 2010, 15:31

Obrazek

dawno... dawno temu, kolega triera zrobił taki obrazek....
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1715
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

#10

Post napisał: blue_17 » 08 gru 2010, 22:42

Tutaj znalazłem sterownik do silników unipolarnych 4 A 35V

http://www.esteca55.com.ar/proye-dvu4a.html
"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”