Rury precyzyjne, kotłowe, chromowanie, twarde anodowanie...

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

Rury precyzyjne, kotłowe, chromowanie, twarde anodowanie...

#1

Post napisał: DZIKUS » 29 kwie 2006, 01:01

Powoli zabieram sie za konstruowanie kolejnego amortyzatora rowerowego (o gabarytach amorka motocyklowego) i jak zwykle mam problem z wykonaniem goleni, tzn. ciezko zdobyc odpowiednia rure, z ktorej dalo by sie to wykonac. generalnie golenie wykonuje sie ze stali lub z aluminium twardo anodowanego (drozsze modele rowerowych i motocyklowych). ja generalnie preferuje golenie stalowe, gdyz sie nie wycieraja, sa duzo wytrzymalsze a w razie czego predzej sie wygna niz zlamia tak jak to maja w zwyczaju golenie z aluminium.
do tej pory zrobilem dwa amortyzatory i w kazdym z nich wykonanie goleni graniczylo z cudem, bylo to zalatwiane "na lewo" w duzym zakladzie mechanicznym, kosztowalo sporo kasy, czekalem na to dlugo ale w zamian otrzymywalem cos zrobionego z dobrego materialu ktorego sam nie bylem w stanie zalatwic. teraz chcialbym zrobic to w jakis normalny sposob, wiec potrzebuje zdobyc rure, z ktorej da sie zrobic golen o srednicy zewnetrznej 35mm i wewnetrznej 32mm (nizej podaje inne mozliwe wymiary). zdecydowanie najlepsza byla by rura bezszwowa, gdyz w goleniach wykonanych z rur zwijanych sprezyny beda trzec o szew powodujac rzezenie, do tego ciezej by mi to bylo uszczelnic. jednak w ostatecznosci moze byc rura ze szwem, pod warunkiem, ze nie bedzie jakas pokrzywiona.
i teraz mam pare pytan:
1. jak dokladnie wykonane bywaja rury bezszwowe? chodzi mi o blad owalnosci/graniastosci
2. jak dokladnie sa wykonane tzw. rury precyzyjne? czy sa one jakos kalibrowane?
3. gdzie mozna nabyc takie rury w ilosci detalicznej, bo firmy takie jak np. Corus Tubes oferujace sprowadzenie min. 5km (słownie: PIĘĆ KILOMETRÓW!) jednego typu rury mnie nie interesuja. najchetniej nabyl bym tej rury jedna w ostatecznosci kilka sztang, bynajmniej nie chodzi mi o 20cm, bo wiem, ze sobie nikt nie bedzie chcial tym du** zawracac. oczywiscie chodzi mi o rury wykonane z jakiegos lepszego gatunku stali, najlepiej ze stali chromowo-molibdenowej (25crmo4?) ewentualnie ze stali 18G2A
4. co to takiego sa rury kotlowe i czy waszym zdaniem nadawaly by sie one na cos takiego? w sensie czy jest to material bardziej kruchy czy bardziej plastyczny. moj znajomy zrobil golenie do amorka ze zwyklej stali R35, ale ja chce to w przyszlosci sprzedawac, wiec nie chce sobie robic obciachu robiac to z byle czego
5. jesli bede mial dosc precyzyjnie wykonana rure i poddam ja chromowaniu, a nastepnie szlifowaniu, to jest szansa na wyprowadzenie jej okraglosci? jak gruba warstwe chromu mozna polozyc na stali bez obawy, ze zacznie on odpadac? nalezy sie liczyc z tym, ze w golenie moga ulegac pewnym malym odksztalceniem sprezystym w trakcie ostrej jazdy
6. gdzie mozna zalatwic twarde anodowanie, pare lat temu obdzwonilem kilkadziesiat firm w polsce i bylo to mozliwe do wykonania tylko w kielcach, ale oni nie biora taich duperelnych zlecen jednostkowych. moze teraz sie cos zmienilo, jeszcze nie sprawdzalem.

z gory dziekuje.

[ Dodano: 2006-04-29, 01:06 ]
inne interesujace mnie wymiary goleni "na gotowo"
D37 d35
D40 d37
D32 d29


-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Tagi:

Awatar użytkownika

chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#2

Post napisał: chomikaaa » 29 kwie 2006, 08:43

slyszales o polskim producencie osprzetu rowerowego PPK firmy chyba juz nie ma ale starali sie jak mogli tylko ze syf sprzedawali ktory sie rozpadal w czasie eksploatacji

poszukaj w tym kierunku moze dotrzesz do ich zrodel zaopatrzenia napisz do cdaction moze dadza ci jakies namiary

Awatar użytkownika

Autor tematu
DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#3

Post napisał: DZIKUS » 29 kwie 2006, 10:21

oni odtsawiali popeline robiac golenie z aluminium ktore nei bylo twardo anodowane, tylko zwyczajnie (dekoracyjnie). szybko sie to gowno scieralo, rzygalo olejem, podobno dochodzilo do odlaczenia sie czesci do ktorych mocowane bylo kolo od reszty ramy. byl tez amortyzator kozak 250, ale to tez byl badziew bo mial system powietrzny, przy skokach dobijal tak, ze kolo walilo w polki, ktore zreszta sie pozniej podobno polamaly (moj znajomy zna tego goscia ktory to konstruowal, nawiasem mowiac rozkrecil on niezly interes produkujac piasty). moj pierwszy amor byl naprawde pewna i trwala konstrukcja (zaliczalem skoki na plasko "na dziobaka" z ponad dwoch metrow), niestety mial zwyczaj zamarzania w zimie co bylo zwiazane nie tylko z gestnieneim oleju ale i prawdopoodbnie rowniez ze sciskaniem sie slizgow w niskiej temepraturze. poza tym byl skrecany w dosc dziwny sposob, przez co wcale nie byl sztywny. za to tlumienie ktore zaprojektowalem dzialalo bardzo dobrze i mialo duuuzy zakres regulacji i to byl niewatpliwie najwiekszy sukces, zwlaszcza, ze to byl pierwszy amor jaki zrobilem i w ogole pierwsza tak skomplikowana konstrukcja ktora zaprojektowalem. poza tym przez caly czas mialem z nim problem ze slizgami, ktore szybko wysychaly i trzeba je bylo czesto smarowac. drugi amor, zostal znacnzie uproszaczony, zebym go szybciej zrobil i dzialal naprawde dobrze, przy tym byl znacznie sztywniejszy od poprzedneigo ktory byl przeciez dwupolkowy. teraz majac juz jakies doswiadczenie (zrobilem jeszcze amora tylnego i pomagalem dwom osobom przy ich kosntrukcjach) mam sznase stworzyc naprawde profesjonalny amortyzator, ktory nadawal by sie do sprzedazy. tlumienie rozwiaze tak jak w pierwzym, materialslizgow taki sam jak w drugim, bardziej przemyslana i bardziej technologioczna konstrukcja. zebym tylko mial pewnosc, ze w przyszlosci moge zawsze miec zrobione te zasrane golenie to by nie bylo zadnego problemu z jego budowa i pozniejsza mala produkcja
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Awatar użytkownika

chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#4

Post napisał: chomikaaa » 29 kwie 2006, 10:51

widzialem ten amotryzator na jakis zawodach chyba na slalomie na wielkiej krokwi w zakopcu ktos podrzucil kolo zeby na tylnym sie przejechac i a dol wypadl na szczescie linka od tarczy zapobniegla calkowitemu rozlaczeniu i jeszcze jakies prety mogly wybic oko bo wysowaly sie z gorych rur ten widelec jak sie wjechalo w kamienie sam je wymijal nie mial wogole sztywnosci poprzecznej :)

lozyska maszynowe do sterow jeszcze zle robili
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2006, 11:13 przez chomikaaa, łącznie zmieniany 1 raz.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7590
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#5

Post napisał: pukury » 29 kwie 2006, 11:03

witam !! a może poszukaj w rurkach z nierdzewki - w krakowie widziałem ( o ile się nie mylę - nie interesował mnie ten temat ) rurki z nierdzewki cienkościenne . jak tam będę to popatrzę . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1555
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#6

Post napisał: numerek » 29 kwie 2006, 11:15

centrostal szczecinek
maja rury bez szwu ciągnione -w dosyc dobrej jakosci
może jeszcze bestal bedzie mial

ostatnio kupowalem fi 100 i honowanie zebrało tylko 2 setki i juz bylo gladko

Awatar użytkownika

Autor tematu
DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#7

Post napisał: DZIKUS » 29 kwie 2006, 13:02

numerek pisze:centrostal szczecinek
maja rury bez szwu ciągnione -w dosyc dobrej jakosci
może jeszcze bestal bedzie mial

ostatnio kupowalem fi 100 i honowanie zebrało tylko 2 setki i juz bylo gladko
a jaki to gatunek i na jaka glebokosc honowales? ile kosztuje honowanie, bo obecnie jest to chyba dosc rzadko stosowana technologia?
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1495
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#8

Post napisał: Piotrjub » 29 kwie 2006, 14:31

Honowanie przy remontowaniu silników to cały czas wykorzystywany proces.


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1555
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#9

Post napisał: numerek » 29 kwie 2006, 15:17

gatunek stali to nie pamiętam ale cos z Rxx
w każdym razie to były rury ciągnone na zimno precyzyjne
1 mb-40 zl
honowanie kosztowalo mnie 48 zł/szt głebokość -825 mm
honowanie jak pisał Piotrjub to stosowany proces -i o wiele tańszy jak szlifowanie bezkłowe
kazdy zakład szlifujacy cylindry silników powinien ci to zrobic o ile maja tak małe glowice
chociaż glowice można zrobic samemu do mniej precyzyjnych powierzchni
ja u siebie poleruję rury wewnątrz i czasami trzeba szlifować więc zapuszczam glowice na wałku giętkim i jazda :)

potrzebowalem przedluzyc silowniki
jak uslyszałem cene gotowych rur to sie przewrocilem
a tak wyszlo mnie coś koło 10 % ceny u producenta


zapytaj jeszcze tu -->rury precyzyjne


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1539
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#10

Post napisał: upadły_mnich » 29 kwie 2006, 15:24

jak najbardziej honowanie jest stosowane również przy amortyzatorach :) ...samolotowych
w mojej byłej firmie powszechne były rury precyzyjne ze stali 30HGSA a to jest dobra stal, spokojnie można ulepszać cieplnie po spawaniu lub jak ktoś woli spawać po ulepszaniu :) (w drugą stronę trochę trudniej)
wiem, że firma kupowała jak była potrzeba dosłownie po kilka metrów takiej rury
nie wiem jak z ceną bo Re ma lepsze blisko 3 razy niż 18G2 to cena...też może być wyższa.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”