Modyfikacja przeciwwagi bramy przesuwnej

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Klawo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 31
Rejestracja: 13 kwie 2011, 17:44
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

Modyfikacja przeciwwagi bramy przesuwnej

#1

Post napisał: Klawo » 09 kwie 2017, 13:57

Witam,

proszę o poradę dotyczącą modyfikacji przeciwwagi bramy przesuwnej przedstawionej na rysunkach.
Obecnie, dolny profil tzw. omega 80x80x5 w sytuacji na rysunku B ulega ugięciu utrudniającemu całkowite zamknięcie bramy. Wymiar 773 na rys. B zwiększa się o ok. 15 mm.
Całkowita masa skrzydła według obliczeń to ok. 550 kg.
Myślę o wzmocnieniu jak na rys. C lub D. Przyszło mi do głowy również dospawanie do "omegi" rury kwadratowej 80x80x5 jak na rys. E.
Wózki mają rozstaw jaki mają, fundament był zrobiony przed ostatecznym projektem bramy.
Biorę również pod uwagę przesunięcie lewego wózka, ale to już grubsza robota. Musiałbym powiększyć fundament i ciągnąć mocowania przyszłego wózka do obecnego fundamentu.

Które z rozwiązań jest najlepsze jeśli chodzi o trwałość wózków, omegi i łatwość przesuwania skrzydła?

Klawo
Załączniki
Drawing.pdf
(7.85 KiB) Pobrany 1080 razy
Drawing.DXF
(89.75 KiB) Pobrany 498 razy



Tagi:


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2782
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#2

Post napisał: atom1477 » 13 kwie 2017, 16:08

Żadne z tych rozwiązań. Trzeba np. tak jak zaznaczyłem niebieską linią:
Obrazek
A ten profil który przekreśliłem czerwonymi liniami jest niepotrzebny. Nie pełni on tutaj żadnej funkcji.

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#3

Post napisał: Petroholic » 13 kwie 2017, 17:11

Dodam tylko że cały "ogon" bramy jest spitolony:

- po pierwsze NIGDY nie daje się tego minimalnego piona na końcu bo on powoduje ugięcie ogona
- po drugie jeśli zastrzał jest teraz tak jak na rysunku B to równie dobrze może go nie być

Co uratuje bramę:

1. kawałek blachy wystarczy 6mm grubości i wymiar rzędu 200x200 po dłuższych bokach w rogu ogona
2. jeden zastrzał jak kolega wyżej sugeruje lub dwa jeśli brama jest długa (lepiej dwa dać od razu)

Obrazek

Jaka jest długość całkowita bramy i długość ogona? Z jakich profili jest ogon?


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#4

Post napisał: mc2kwacz » 14 kwie 2017, 20:00

Kluczowe jest, gdzie są wózki przy zamkniętej bramie. Jeśli to ma wymiary dobrze dobrane pod wózki, to żadne wzmocnienie nie powinno być potrzebne (poza tą blachą ratującą). Jeden wózek powinien być pod pionem a drugi na końcu ogona, tam gdzie jest wspawana belka ukośna.
To pierwsze, po drugie nie wiadomo dlaczego ta brama się ugina. Możliwe, że to nawet nie wina ogona, ale samego skrzydła bramy która się po prostu gnie pod własnym ciężarem.

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#5

Post napisał: Petroholic » 14 kwie 2017, 20:06

Jeżeli jest zrobiona tak jak mówiłem to rozgina ogon dlatego te wzmocnienia ogona... Jak to nic nie da to skrzydło zbyt wiotkie :(


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2782
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#6

Post napisał: atom1477 » 14 kwie 2017, 20:11

mc2kwacz pisze:Kluczowe jest, gdzie są wózki przy zamkniętej bramie. Jeśli to ma wymiary dobrze dobrane pod wózki, to żadne wzmocnienie nie powinno być potrzebne (poza tą blachą ratującą). Jeden wózek powinien być pod pionem a drugi na końcu ogona, tam gdzie jest wspawana belka ukośna.
Widać to na rysunku. Na zamkniętej bramie wózki są w tych miejscach które opisałeś jako prawidłowe.
mc2kwacz pisze:To pierwsze, po drugie nie wiadomo dlaczego ta brama się ugina. Możliwe, że to nawet nie wina ogona, ale samego skrzydła bramy która się po prostu gnie pod własnym ciężarem.
A ogon się ugina bo ma aż 2m prowadnicy bez podparcia w jej środkowych częściach.


Autor tematu
Klawo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 31
Rejestracja: 13 kwie 2011, 17:44
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

#7

Post napisał: Klawo » 14 kwie 2017, 22:34

Całkowita długość "omegi" 9 m, ogona 2,7 m.
Wózki przy zamkniętej bramie pokazane są na rysunku A.
Profile "ogona" 45 x 45.

Samo skrzydło ma usztywnienia i nie sprawia problemu. Do testów spiąłem łańcuchem i śrubą rzymską omegę do miejsca spotkania zastrzałów (tak jak wymiar 773). Od razu było lepiej z prowadzeniem bramy.

Faktycznie, powyższe propozycje nie przyszły mi do głowy.
Radykalne, ale inaczej się nie da. Będę zbierał siły na poprawki. Zwłaszcza myślę nad tym fundamentem i odsunięciem lewego wózka, to by im trochę ulżyło.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2782
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#8

Post napisał: atom1477 » 15 kwie 2017, 10:14

Dodatkowy profil zgodnie z rysunkiem C w zasadzie też jakieś wzmocnienie da, bo stworzy 2 dodatkowe trójkąty z pozostałymi profilami. Więc w zasadzie możesz i tak zrobić skoro już robiłeś próbę z łańcuchem w tym miejscu. Może właśnie nacią w tym miejscu będzie lepszy od profila, bo będzie można dobrać siłę naciągu.

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#9

Post napisał: Petroholic » 15 kwie 2017, 11:05

Technicznie tak jak zaproponowałem mogą być i naciągi bo działa na rozciąganie nie ściskanie.
Ale blacha w rogu musi być :(

Z naciągami jest jeden plus:
- zamknij bramę unosząc skrzydło
- podstaw lewarek pod wiszący koniec bramy
- podnieś 20mm ponad dolny ślizg
- naciągnij naciągi
- wyjmij lewarek
- sprawdź jak się zamyka

powtórzyć zabiegi, aż do uzyskania płynnego wjazdu na dolny ślizg :)

jako naciąg wspawaj "oczka" i wstaw naciąg stalowy sztywny lub lina koniecznie ze śrubą rzymską do regulacji :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”