Moc, przekładnia potrzebna do obrotu platformy z autem

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Moc, przekładnia potrzebna do obrotu platformy z autem

#1

Post napisał: Zienek » 23 sie 2011, 16:32

Witam,

CEL:
Chciałbym wykonać projekt maszyny/platformy do obracania samochodów.

ZAŁOŻENIA
Na maszynę ma najechać samochód osobowy (załóżmy max 2000kg).
Maszyna posiada w centralnym punkcie oś obrotową.
Obrót platformy na osi jest napędzany silnikiem elektrycznym.
Można dokładnie sterować kątem obrotu platformy.
Aby zmieścić praktycznie wszystkie samochody osobowe - platforma musi mieć 5m średnicy.

MOJE PROPOZYCJE
Do łożyskowania osi obrotu wykorzystałbym duże łożyska rzędu 190x290x50.
Zależy mi na tym, aby oś platformy była gruba na na tyle sztywna, żeby wytrzymała najeżdżający od krawędzi platformy samochód (2,5 metra od osi).

Oczekiwana dokładność w zakresie całego obrotu powinna być nie gorsza niż 2stopnie.

Rzeczą, na której się nie znam jest przeniesienie napędu. Najchętniej zrobiłbym napęd w oparciu o silnik krokowy. Znając przełożenie/ilość zębów w kołach zębatych można dokładnie dla konkretnego silnika wyliczyć, ile kroków składa się na obrót.

Moją propozycją jest łańcuch stalowy z napinaczem. W ten sposób można kontrolować w zadowalającym stopniu luzy.

Druga opcja to mocny pas zębaty. Wymaga mniej obsługi (nie trzeba smarować, nie rozciąga się aż tak). Tylko jakie ma dodatkowe zalety w porównaniu z wymagającym obsługi łańcuchem?

Jakie są koszty obu rozwiązań. Czy może istnieje lepsze rozwiązanie? Wał Kardana? Przełożenie na samych kołach zębatych? Będę wdzięczny za sugestie.

Pozdrawiam,
Zienek



Tagi:


spawtech
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 251
Rejestracja: 15 lut 2007, 20:49
Lokalizacja: 123

#2

Post napisał: spawtech » 23 sie 2011, 19:40

Witam,ja robiłem podobną rzecz akurat nie do samochodów,zastosowałem wienic kulowy średnicy 850mm nośność 2500kg, do nabycia www.kaiserkraft.pl. W ofercie średnice 400 do 1050mm,nośnośc 700 do 4500kg ,nr katologowy np. fi 850mm 189 006-78 cena 1510zł(negocjować).Pozdrawiam.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2111
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#3

Post napisał: qqaz » 23 sie 2011, 23:54

Trzecią opcją jest rolka cierna dociskana do wieńca platformy - cicho gładko spokojnie. A pozycję można czytać z małej przekładni paskowej na osi obrotu napędzajacej np enkoder. Lub zapiąć prostą logikę do silnika napedowego i kilka punktów kodujacych na obwodzie tarczy czytanych np przez trzy czujniki indukcyjne jako bity ABC - dokładność całości wystarczająca - 8 miejsc wyznaczonych pzez czujniki a reszta w zakresie pomiedzy punktami referencyjnymi uzyskiwana z silnika napedowego rolki. Falownik MX Omrona ustawi Ci tarczę 5m z sensowną dokładnoscią do ok 1 cm. obwodu ( licząc z poślizgami)


mariuszbroda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 13 lip 2011, 21:57
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: mariuszbroda » 24 sie 2011, 02:49

Jeżeli to ma być przemysłowe obracanie samochodów na dużą skalę i do przewracania będzie zatrudniona osoba niedowidząca napewno sprawdzi się pomysł kolegi qqaz :mrgreen:

[ Dodano: 2011-08-24, 03:00 ]
Jeżeli to ma być przemysłowe obracanie samochodów na dużą skalę i do obracania będzie zatrudniona osoba niedowidząca napewno sprawdzi się pomysł kolegi qqaz :mrgreen:


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2111
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#5

Post napisał: qqaz » 24 sie 2011, 08:20

1) Nie przemysłowe, nie do obracania na duża skalę, nie dla ślepego tylko platforma wystawiennicza. Taka do prezentacji.
2) Kolega mocno podniecony wyłapaniem błedów mógły wspomnieć o dużym kłopocie w pierwotnym pomyśle zastosowania łańcucha pracującego w poziomej płaszczyżnie - taki zawsze sprawia problem.
3) proopozycja nie dla cieniasa tylko zweryfikowana bo takie rozwiazanie jest stosowane w obrotnicach palet. W "przemysłowym" stosowaniu.
Pozdrawiam wesołego kolegę.
(chhyba że obaj mówicie o obrotnicy typu kolejowego do rozładunku weglarek)


spawtech
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 251
Rejestracja: 15 lut 2007, 20:49
Lokalizacja: 123

#6

Post napisał: spawtech » 24 sie 2011, 08:30

Witam,nie napisałem o napędzie,był dokładnie taki jak napisał kolega qqaz ,koło gumowe na reduktorze, klientowi chodzilo o cichy napęd(maszt m.in z mikrofonami kierunkowymi),natomiast firma ZM Bumar-Łabędy www.zafama.com.pl produkuje wieńce kulowe w jeszcze większym asortymencie i co ważne z wieńcem zębatym wtedy napęd jest solidniejszy.Pozdrawiam.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#7

Post napisał: Zienek » 24 sie 2011, 10:28

Myślę, że wieniec kulowy z kołem zębatym byłby bardzo dobrym pomysłem. Pytanie tylko o cenę.

Czy można do takiego koła bezpośrednio przyłożyć silnik, lub serwo, czy potrzeba jeszcze "przekładać" przełożenie z napędu na wieniec.

Jakieś małe doświadczenie i trochę teorii na temat silników krokowych mam, dlatego uważam je za lepsze rozwiązanie do obsługi niż serwa, ale takiego rozwiązania też nie odrzucam.

Chciałbym aby przyspieszenie kątowe takej platformy pozwalało na obracanie samochodu o zadany kąt i zatrzymywanie na 2-3 sekundy ("do zdjęcia"), po czym kontunuowało obrót. W zamyśle chciałbym, żeby proces obracania z wielokrotnym fotografowaniem nie trwał dłużej niż 5 - 10 minut. Takich sesji ma być w domyśle 8 godzin dziennie czyli 40 godzin tygodniowo.

[EDIT] literówka

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7861
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#8

Post napisał: tuxcnc » 24 sie 2011, 17:56

A jeździć kamerą nie byłoby taniej ?

.


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#9

Post napisał: pltmaxnc » 24 sie 2011, 19:08

A może zwykły jednofazowy silnik z wyłącznikem czasowym.
Nastawiamy potrzebny czas ruchu i czas postoju i jazda.
Jak chcemy regulować dodatkowo prędkość to zastosować silnik z falownikiem.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#10

Post napisał: Zienek » 24 sie 2011, 20:54

Dziękuję za zainteresowanie tematem.

kol. Tuxcnc:

Jeżdżenie kamerą ma ten minus, że nie da rady zachować jednakowych warunków oświetleniowych (słońce raz z przodu, raz z tyłu) dodatkowo zmienia się tło za samochodem. Jeśliby ograniczyć ruch kamery, to za taką platformą można umieścić na plandece reklamę zasłaniającą rzeczy z tła.

W założeniu podałem platformę jako koło o średnicy 5m. Tak naprawdę ograniczę ją do dwóch torów na koła lewe i koła prawe samochodu. Dzięki temu będzie można taką "wąską" na 2m platformę przewozić na przyczepie samochodowej.

[ Dodano: 2011-08-24, 21:00 ]
Czas ruchu i czas postoju będzie różny dla różnych ciężarów samochodów.
W przybliżeniu moment bezwładności to suma n iloczynów
E_n = m * R^2 dla n części samochodów o masie m oddalonych od osi obrotu o R.

Dla różnych momentów bezwładności potrzebne są różne czasy potrzebne do rozpędzenia maszyny do zadanej prędkości. Przy 36 startach różnica będzie kolosalna dla maluszka i Mercedesa SL500 ;)

Dlatego wolałbym oprzeć to rozwiązanie o kontrolowanie ilości kroków lub silnik z falownikiem + enkoder.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”