Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

Rozmowy dotyczące budowy, działania i naprawy urządzeń automatyki przemysłowej
Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

#1

Post napisał: ONATOS » 20 lut 2016, 15:26

Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.



Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#2

Post napisał: ONATOS » 28 lut 2016, 11:08

Szkoda, nie doczekałem się odpowiedzi, kupiłem silnik z hamulcem i tak musiałem załatwić problem. Ale temat uważam za otwarty. Może znajdą sie fachowcy którzy wypowiedzą się na ten temat ? :sad:


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

Re: Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

#3

Post napisał: steff.k » 28 lut 2016, 11:42

ONATOS pisze:Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.
Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D


kasjo
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 323
Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
Lokalizacja: Białystok

#4

Post napisał: kasjo » 28 lut 2016, 11:53

Najprostrze jakie spotkałem hamowanie to zwarcie silnika za pomocą rezystora o małej rezystancji ale dużej mocy.


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

#5

Post napisał: steff.k » 28 lut 2016, 11:57

kasjo pisze:Najprostrze jakie spotkałem hamowanie to zwarcie silnika za pomocą rezystora o małej rezystancji ale dużej mocy.
Ale to tylko zahamuje podczas obracania. Po zatrzymaniu silnika, osią można poruszać. Chyba że o to właśnie chodzi koledze ONATOS :wink: .
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D

Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#6

Post napisał: ONATOS » 28 lut 2016, 14:10

Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?
Przez hamulec elektroniczny rozumiem takie sterowanie silnikiem aby hamowanie następowało w momencie zatrzymania silnika i było sterowane przez sterownik.
Hamowanie oporowe czy zwarciowe nie jest zbyt skuteczne.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#7

Post napisał: ALZ » 28 lut 2016, 14:33

Serwa i inne silniki z hamulcem to żadna filizofia. Hamulec to po prostu elektromagnes i tarcza z okładziną. Podając napięcie na elektromagnes zwalnia hamulec i to wszystko. Co tutaj więcej mozna tłumaczyć?


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#8

Post napisał: mc2kwacz » 28 lut 2016, 18:06

Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#9

Post napisał: ONATOS » 28 lut 2016, 19:20

mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.
Robiłem próby ze zwarciem bezpośrednim ale stan doskonałości był daleko poza zasiegiem. Nawet przy niewielkim szarpnięciu silnik nie trzymał tak jak powinien.


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

#10

Post napisał: steff.k » 28 lut 2016, 19:24

ONATOS pisze:
mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.
Obawiam się że bez sterownika i enkodera się nie obędzie. Bo skąd układ ma wiedzieć, że coś się obróciło w którąś stronę?
Podrzuć linka do tego układu z elektrody.
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Automatyka przemysłowa”