Panowie dopiero zaczynam z elektroniką i mam pytanie dotyczące sterowania bipolarnym silnikiem krokowym.
Podłączyłem taki silnik do sterownika na układzie L298 i steruje nim atmegą (soft w bascomie).
I to generalnie działa - potrafię sterować korkami, a prędkość wyznaczam zwiększając lub zmniejszając
opóźnienia z jakimi sekwencje bitów podawane są z atmegi na inputy L298. Poniżej listing.
//4 najmłodsze bity to inputy. Bit 5 i 6 to enable A oraz B. Bit 7 i 8 nie mają znaczenia.
If P = 1 Then
' lecimy w prawo
'krok 1
Portd = &B00110001
Waitms G
'krok 2
Portd = &B00110100
Waitms G
'krok 3
Portd = &B00110010
Waitms G
'krok 4
Portd = &B00111000
Waitms G
End If
Wyczytalem jednak na forum, że wszyscy używają PWM do sterowania obrotami. Może mi ktoś w łopatologiczny sposób wytłumaczyć o co chodzi i w czym PWM jest lepsze od mojej metody
Poczytałem trochę o PWM tutaj:
http://mil.ufl.edu/~achamber/servoPWMfaq.html
W przypadku serwera idee zrozumiałem. Jakby mi ktoś pokazał przykład użycia w bascomie w odniesieniu do silnika.
Jak będzie wyglądał taki sygnał PWM dla sterowania silnikiem (np. tylko pełne kroki)
dziękuję z góry za jakieś wytłumaczenie.
sterowanie bipolarnym + PWM - pytanie
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3975
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
PWM czy też czopowanie to metoda przyśpieszenia zmian prądu w fazach...joozek12 pisze:Może mi ktoś w łopatologiczny sposób wytłumaczyć o co chodzi i w czym PWM jest lepsze od mojej metody
do fazy przykładamy dużo większe napięcie i czekamy aż prąd narośnie do wartości zadanej...
przy napięciu dużo wyższym niż napięcie stanu ustalonego, prąd osiąga wartość ustaloną szybciej
dlatego komplikujemy sterownie przez uderzaniem dużym napięciem aby zwiększyć osiągi silnika...
ładny wykład jest tutaj:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/current.html
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 27 sty 2011, 10:58
- Lokalizacja: Gliwice
aha. a co daje Wam przykładanie większego napięcia od znamionowego? szybsze kroki silnika? Rozumiem, że gdybym ja podłączył znacznie większe napięcie bez PWM-a, to prąd zjarałby cewki silnika?markcomp77 pisze:
PWM czy też czopowanie to metoda przyśpieszenia zmian prądu w fazach...
do fazy przykładamy dużo większe napięcie i czekamy aż prąd narośnie do wartości zadanej...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3975
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
podstawowym czynnikiem ograniczającym prędkość silnika... jego momentjoozek12 pisze:a co daje Wam przykładanie większego napięcia od znamionowego?
jest brak pełnej magnetyzacji - czyli niedostatki w wartości pola magnetycznego naszego "elektromagnesu"
np. chcemy wymusić na fazie silnika prostokąt... a z powodu polnego narastania prądu wychodzi trójką... i to o znacząco mniejszej powierzchni pod wykresem... czyli - magnetyzacja jest znacząco mniejsza -> mniejszy moment
to ładnie widać na prądzie fazy w oscyloskopie...
a sztuczka z wyższym napięciem zapewnia nam znaczący wzrost szybkości narastania prądu - polecam wrócić no wykładów pana Jonesa
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/current.html
tam jest to bardzo dobrze wyjaśnione...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm