L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 12
- Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
- Lokalizacja: Rzeszów
L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!
Witam wszystkich forumowiczów:)
Proszę o pomoc w diagnozie usterki w serwisowanym przez mnie urządzeniu. Spróbuje krok po kroku przedstawić co się dzieje i co juz wykonałem w celu znalezienia problemu. W razie jakichś nieścisłości prosze o wyrozumiałość:)
Urządzenie służy do pomiaru poziomu metności w cieczy. Sonda zawieszona jest na przewodzie, którego długość kontrolowana jest za pomocą hybrydowego silnika krokowego.
Ozanczenia silnika:
bautz hx200 2220 260a89
prąd 3,6A
Sterowaniem silnika zajmuje się układ L297 wraz z dwoma L6203. Usterka objawia się tym, że przy małym obciążeniu na przewodzie (przytrzymanie ręką) silnik przestaje pracować i powstaje głośne buczenie (brak momentu obrotowego).
1. Rezystancje uzwojeń silnika są równe i wynoszą 1,8 ?
2. Silnik jest sprawny, testowałem na innym urządzeniu.
3. Wymieniłem: L297, L6203 (oba) Wszystkie elementy elektroniczne w układzie zasialania i sterowania silnika (Rsense, Cboot, itp)
4. Sprawdziłem :
- L297:
--Vs: 5V
--Vref : dla mojego silnika przy wartościach rezystancji Rsens wynosi około 1,7V
--Gnd - stałe dla całego układu sterowania
--Sync - odłączony
--Enable - sygnał wysoki ciągły 5V
--Control- -||-||-||-
--Osc - około 10kHz
--Clock - przebieg o czestotliwości 2,9KHz
--ABCD: Prawidłowe dla pracy w trybpe HalfStep ( zdjęcie - "prążek"?)
--Inh1,2: Prawidłowe dla półkroku.
--CW/CCW: stały poziom podczas pracy w jedną bądź drugą stronę
--Half/Full: Stałe 5V
--Reset: 5V
- L6203:
--Sense - rezystor 1,2?
--Enable ->INH
--Vs- 34V
--Boot1,2- C 15nF
--Vref - ok 14V
5. Przewody są ciągłe, rezystancja pomijalna
Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to dlaczego na przebiegu sterowania z L297 widać chwilowy stan wysoki w miejscu, w którym go nie powinnno być (nie jestem ekspertem)? Czy jest to normalne ? Proszę o pomoc, posiadam oscyloskop i jestem w stanie zamieścić dokładny schemat jeśli będzie potrzeba.
Pozdrawiam
Legenda:
D0 - A
D1 - B
D2 - INH1
D3 - C
D4 - D
D5 - INH2
D5 - CLK
CH1 - Out1 l6203
CH2 - Out2 L6203
Proszę o pomoc w diagnozie usterki w serwisowanym przez mnie urządzeniu. Spróbuje krok po kroku przedstawić co się dzieje i co juz wykonałem w celu znalezienia problemu. W razie jakichś nieścisłości prosze o wyrozumiałość:)
Urządzenie służy do pomiaru poziomu metności w cieczy. Sonda zawieszona jest na przewodzie, którego długość kontrolowana jest za pomocą hybrydowego silnika krokowego.
Ozanczenia silnika:
bautz hx200 2220 260a89
prąd 3,6A
Sterowaniem silnika zajmuje się układ L297 wraz z dwoma L6203. Usterka objawia się tym, że przy małym obciążeniu na przewodzie (przytrzymanie ręką) silnik przestaje pracować i powstaje głośne buczenie (brak momentu obrotowego).
1. Rezystancje uzwojeń silnika są równe i wynoszą 1,8 ?
2. Silnik jest sprawny, testowałem na innym urządzeniu.
3. Wymieniłem: L297, L6203 (oba) Wszystkie elementy elektroniczne w układzie zasialania i sterowania silnika (Rsense, Cboot, itp)
4. Sprawdziłem :
- L297:
--Vs: 5V
--Vref : dla mojego silnika przy wartościach rezystancji Rsens wynosi około 1,7V
--Gnd - stałe dla całego układu sterowania
--Sync - odłączony
--Enable - sygnał wysoki ciągły 5V
--Control- -||-||-||-
--Osc - około 10kHz
--Clock - przebieg o czestotliwości 2,9KHz
--ABCD: Prawidłowe dla pracy w trybpe HalfStep ( zdjęcie - "prążek"?)
--Inh1,2: Prawidłowe dla półkroku.
--CW/CCW: stały poziom podczas pracy w jedną bądź drugą stronę
--Half/Full: Stałe 5V
--Reset: 5V
- L6203:
--Sense - rezystor 1,2?
--Enable ->INH
--Vs- 34V
--Boot1,2- C 15nF
--Vref - ok 14V
5. Przewody są ciągłe, rezystancja pomijalna
Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to dlaczego na przebiegu sterowania z L297 widać chwilowy stan wysoki w miejscu, w którym go nie powinnno być (nie jestem ekspertem)? Czy jest to normalne ? Proszę o pomoc, posiadam oscyloskop i jestem w stanie zamieścić dokładny schemat jeśli będzie potrzeba.
Pozdrawiam
Legenda:
D0 - A
D1 - B
D2 - INH1
D3 - C
D4 - D
D5 - INH2
D5 - CLK
CH1 - Out1 l6203
CH2 - Out2 L6203
Ostatnio zmieniony 12 gru 2011, 07:48 przez Lisek1, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 32
- Rejestracja: 10 mar 2008, 06:33
- Lokalizacja: Maz
Może się mylę, ale wydaje mi się że to jest normalne zjawisko. Silnik krokowy rusza i zatrzymuje się wykorzystując tzw. rampę , czyli innymi słowy robi to w sposób płynny.
Jeżeli zatrzymasz rozpędzony silnik , a układ sterujący "nic o tym nie wie" silnik z powrotem nie ruszy wydając przy tym odgłos buczenia , czy też piszczenia.
Jeżeli zatrzymasz rozpędzony silnik , a układ sterujący "nic o tym nie wie" silnik z powrotem nie ruszy wydając przy tym odgłos buczenia , czy też piszczenia.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 12
- Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
- Lokalizacja: Rzeszów
Zgadzam się tylko, że przykład z recznym zatrzymaniem silnika jest stosowany jedynie w celech diagnostycznych. Powodem dla którego serwisuje to urządzenie jestt fakt, że silnik zatrzymuje się podczas normalnej pracy tj. nie jest w stanie zwinąć przewodu z sądą przy maksylanym rozwinięciu. Silnik nie posidada odpowiedniego momentu obrotowego. Co moge jeszcze sprawdzić ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7873
- Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
- Lokalizacja: mazowieckie
Trzeba wylutować L297, i do pinów DIR, STEP i ENABLE przylutować kabelki.Lisek1 pisze:Przeprojektowanie urzadzenia aby mogło pracować z innym sterowaniem silnika wymagałoby wiecej czasu niż jego naprawa....
To jest całe przeprojektowanie.
No ale jeśli nie można, to życzę wytrwałości w szukaniu igły w stogu siana.
Przyczyną może być dowolny element, zimny lut, pęknięta ścieżka i inne usterki, których można szukać miesiąc.
.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Proszę oscyloskopem sprawdzić napięcia na opornikach Rsense i porównać z napięciem Vref oraz sprawdzić, czy napięcia te odpowiadają amplitudzie prądu silnika. Dla półkroku 2,9kHz zmusza silnik do obrotów z prędkością 7,25 obr/s (435 obr/min), co jest wartością do przyjęcia nawet dla startu z miejsca, o ile sterownik jest sprawny.
[ Dodano: 2011-12-11, 23:05 ]
Rsense może mieć przerwę.
[ Dodano: 2011-12-11, 23:05 ]
Tu jest źle.Lisek1 pisze:--Vref - ok 14V
Rsense może mieć przerwę.