L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
Lisek1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
Lokalizacja: Rzeszów

L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!

#1

Post napisał: Lisek1 » 11 gru 2011, 20:07

Witam wszystkich forumowiczów:)
Proszę o pomoc w diagnozie usterki w serwisowanym przez mnie urządzeniu. Spróbuje krok po kroku przedstawić co się dzieje i co juz wykonałem w celu znalezienia problemu. W razie jakichś nieścisłości prosze o wyrozumiałość:)

Urządzenie służy do pomiaru poziomu metności w cieczy. Sonda zawieszona jest na przewodzie, którego długość kontrolowana jest za pomocą hybrydowego silnika krokowego.

Ozanczenia silnika:
bautz hx200 2220 260a89
prąd 3,6A

Sterowaniem silnika zajmuje się układ L297 wraz z dwoma L6203. Usterka objawia się tym, że przy małym obciążeniu na przewodzie (przytrzymanie ręką) silnik przestaje pracować i powstaje głośne buczenie (brak momentu obrotowego).

1. Rezystancje uzwojeń silnika są równe i wynoszą 1,8 ?
2. Silnik jest sprawny, testowałem na innym urządzeniu.
3. Wymieniłem: L297, L6203 (oba) Wszystkie elementy elektroniczne w układzie zasialania i sterowania silnika (Rsense, Cboot, itp)
4. Sprawdziłem :
- L297:
--Vs: 5V
--Vref : dla mojego silnika przy wartościach rezystancji Rsens wynosi około 1,7V
--Gnd - stałe dla całego układu sterowania
--Sync - odłączony
--Enable - sygnał wysoki ciągły 5V
--Control- -||-||-||-
--Osc - około 10kHz
--Clock - przebieg o czestotliwości 2,9KHz
--ABCD: Prawidłowe dla pracy w trybpe HalfStep ( zdjęcie - "prążek"?)
--Inh1,2: Prawidłowe dla półkroku.
--CW/CCW: stały poziom podczas pracy w jedną bądź drugą stronę
--Half/Full: Stałe 5V
--Reset: 5V

- L6203:
--Sense - rezystor 1,2?
--Enable ->INH
--Vs- 34V
--Boot1,2- C 15nF
--Vref - ok 14V
5. Przewody są ciągłe, rezystancja pomijalna

Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to dlaczego na przebiegu sterowania z L297 widać chwilowy stan wysoki w miejscu, w którym go nie powinnno być (nie jestem ekspertem)? Czy jest to normalne ? Proszę o pomoc, posiadam oscyloskop i jestem w stanie zamieścić dokładny schemat jeśli będzie potrzeba.

Pozdrawiam

Obrazek
Obrazek

Legenda:
D0 - A
D1 - B
D2 - INH1
D3 - C
D4 - D
D5 - INH2
D5 - CLK
CH1 - Out1 l6203
CH2 - Out2 L6203
Ostatnio zmieniony 12 gru 2011, 07:48 przez Lisek1, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


Marek333
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 32
Rejestracja: 10 mar 2008, 06:33
Lokalizacja: Maz

#2

Post napisał: Marek333 » 11 gru 2011, 21:21

Może się mylę, ale wydaje mi się że to jest normalne zjawisko. Silnik krokowy rusza i zatrzymuje się wykorzystując tzw. rampę , czyli innymi słowy robi to w sposób płynny.
Jeżeli zatrzymasz rozpędzony silnik , a układ sterujący "nic o tym nie wie" silnik z powrotem nie ruszy wydając przy tym odgłos buczenia , czy też piszczenia.


Autor tematu
Lisek1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: Lisek1 » 11 gru 2011, 21:33

Zgadzam się tylko, że przykład z recznym zatrzymaniem silnika jest stosowany jedynie w celech diagnostycznych. Powodem dla którego serwisuje to urządzenie jestt fakt, że silnik zatrzymuje się podczas normalnej pracy tj. nie jest w stanie zwinąć przewodu z sądą przy maksylanym rozwinięciu. Silnik nie posidada odpowiedniego momentu obrotowego. Co moge jeszcze sprawdzić ?

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7873
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#4

Post napisał: tuxcnc » 11 gru 2011, 21:40

Jeżeli dajesz 3 kHz na pełnym kroku, to nie ma prawa działać.
Nawet jeśli silnik rozkręca się do takich obrotów, to moment ma bliski zera.

.


Autor tematu
Lisek1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
Lokalizacja: Rzeszów

#5

Post napisał: Lisek1 » 11 gru 2011, 21:49

L297 pracuje w półktroku, czestotliwosć zgara jest ta sama dla innych (sprawnych) urządzeń, Czy zaszumiony zegar może mieć wpływ na prace? Na zdjęciach CLK badanego urzadzenia i sprawnego. Pozdrawiam

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7873
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#6

Post napisał: tuxcnc » 11 gru 2011, 21:57

Ty się chyba nudzisz ?
Wstaw M542 za 250 zł i niech ta maszyna zacznie działać.

.


Autor tematu
Lisek1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
Lokalizacja: Rzeszów

#7

Post napisał: Lisek1 » 11 gru 2011, 22:02

Jakakolwiek modyfikacja niezgodna z oryginałem nie wchodzi w grę. Przeprojektowanie urzadzenia aby mogło pracować z innym sterowaniem silnika wymagałoby wiecej czasu niż jego naprawa.... chociaż już tracę nadzieje, że to będzie działać. Jakieś pomysły??

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7873
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#8

Post napisał: tuxcnc » 11 gru 2011, 22:13

Lisek1 pisze:Przeprojektowanie urzadzenia aby mogło pracować z innym sterowaniem silnika wymagałoby wiecej czasu niż jego naprawa....
Trzeba wylutować L297, i do pinów DIR, STEP i ENABLE przylutować kabelki.
To jest całe przeprojektowanie.
No ale jeśli nie można, to życzę wytrwałości w szukaniu igły w stogu siana.
Przyczyną może być dowolny element, zimny lut, pęknięta ścieżka i inne usterki, których można szukać miesiąc.

.


Autor tematu
Lisek1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 12
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
Lokalizacja: Rzeszów

#9

Post napisał: Lisek1 » 11 gru 2011, 22:26

Czy przebieg jest poprawny?? Dlaczego widoczny jest dodatkowy "prążek"?? Wg pracy półkrkowej nie powinno być tam zmiany zstanu. Obrazek


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 11 gru 2011, 22:59

Proszę oscyloskopem sprawdzić napięcia na opornikach Rsense i porównać z napięciem Vref oraz sprawdzić, czy napięcia te odpowiadają amplitudzie prądu silnika. Dla półkroku 2,9kHz zmusza silnik do obrotów z prędkością 7,25 obr/s (435 obr/min), co jest wartością do przyjęcia nawet dla startu z miejsca, o ile sterownik jest sprawny.

[ Dodano: 2011-12-11, 23:05 ]
Lisek1 pisze:--Vref - ok 14V
Tu jest źle.
Rsense może mieć przerwę.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”